#رشتو1#مذاکرات_وین#برجام
رمزگشايي از مذاكرات وين
مذاكرات براي بازگشت مجدد ايالات متحده و ايران به برجام سخت تر از آن چيزي است كه تصور مي شود؛حتي سخت تر از سال٢٠١٥.براي اين ادعا دلايلي دارم:
اول اينكه خروج امريكا از برنامه جامع اقدام مشترك در مي ٢٠١٨به شدت به اعتماد طرفين بخصوص ايران اسيب زده است؛دوم اينكه ظرف سه سال گذشته رژيم بي سابقه تحريمي عليه ايران اعمال شده است و اين مساله به لحاظ فني و سياسي كار را براي دولت بايدن بسيار دشوار كرده است؛
دولت بايدن در گام اول بايد گره هاي كور اين تحريم ها را از يكديگر باز كند؛بطور مثال صنعت نفت ايران در دوره ترامپ بدلايل مختلف از جمله هسته اي،تروريسم و..بارها تحت تحريم قرار گرفته است؛سيستم بانكي و بخصوص بانك مركزي ايران نيز تقريبا از همين وضعيت برخوردار هستند.
سوم پيشرفت در برنامه هسته ايران؛ايران اگرچه به تازگي اعلام كرده است كه خود را براي غني سازي٦٠درصدي اماده مي كند ولي با شروع اين روند در گام سوم از يك پروسه چهار مرحله اي قرار گرفته است؛
اختلافات داخلي در ايران در استانه انتخابات كه در عمل منجر به تصويب طرح مجلس و قانون لغو تحريم ها شد كه تكاليفي را متوجه دولت كرده است؛از جمله غني سازي اورانيوم ٢٠درصدي در حد١٢٠كيلوگرم در يكسال و قطع همكاري با آژانس كه موعد آن ٢١مي فرا مي رسد.
چهارم نقش مخرب اسراييل؛نتانياهو به خوبي از گذشته درس اموخته است و مي داند كه استراتژي سال٢٠١٥مبني بر دامن زدن به اتش اختلافات داخلي در واشنگتن از طريق سخنراني در كنگره و پروپاگاندا جواب نمي دهد؛
پس اين بار و براي ايجاد اختلال در فرايند مذاكرات خود تهران را بطور مستقيم در ١١اوريل مورد هدف قرار داد.(امريكا از حيث دور شدن ايران از نقطه گريز هسته اي در اين مرحله بازيگر ذينفع بود )ولي تكرار چنين خرابكاري مي تواند به پروسه مذاكرات و احياي برجام اسيب وارد كند
و از همين رو از سوي واشنگتن هشدارهاي لازم به تل اويو داده شده است ولي مشخص نيست كه اين هشدار توام با مشوق ها و تضمين ها به اسراييل ،حكومت بي بي را از تداوم اقدامات خرابكارانه برحذر بدارد.از همين رو مي توان به جرات گفت كه اگر در سال ٢٠١٥ايران به معماي دولت اوباما تبديل شده بود؛
اما اين بار اسراييل در حال ايفاي اين نقش معماگونه در سياست خارجي بايدن است.پنجم به تغيير استراتژي دولت بايدن براي حل معماي ايران نسبت به دولت اوباما بازمي گردد؛بايدن خواهان يك استراتژي گام به گام براي حل مشكل كلان خود با ايران نيست
بلكه استراتژي همزمان اما چند مرحله اي را در پيش گرفته است و همين مساله باعث مي شود تحفظ بيشتري در لغو كليه تحريم ها به خرج دهد.مذاكرات احياي برجام از اوايل اوريل در وين برگزار شد و اختلافات و شكاف هاي سياسي آنچنان بود كه مذاكرات در ١٦اوريل به نقطه بن بن بست نزديك شده بود
ولي به يكباره اخبار اميدواركننده اي از سوي ايران و كشورهاي اروپايي به جهان مخابره شد؟پرسش مهم اين است كه واقعا در وين چه مي گذرد؟ايا ايران از همه شروط خود از جمله لغو كليه تحريم ها،راستي ازمايي و احيا در يك گام عقب نشيني كرده است و
يا واشنگتن در حال واگذاري امتيازات متعدد به تهران است انچنان كه منابع اسراييلي ادعا كرده اند؛به نظر مي رسد هر دو گزاره ناصحيح باشد.ايران و امريكا هر كدام با انگيزه هاي متفاوتي پا به وين گذاشته اند؛يكي براي رفع تحريم هاي فلج كننده و احياي اقتصاد خود و
ديگري جامه عمل پوشاندن به وعده انتخاباتي،تقويت روابط با متحدين اروپايي عضو برجام و ايجاد ثبات در منطقه با هدف تمركز بيشتر بر آسيا و تهديد فزاينده چين.اين انگيزه ها انقدر قوي و قدرتمند هستند كه دو كشور را به سمت تداوم مذاكرات جهت احياي برجام بكشاند
ولي در عين حال بايد در يك تحليل واقع بينانه به موانع نيز اشاره كرد.ايران حاضر نيست ابزار فشار خود يعني غني سازي٢٠درصد و سپس٦٠درصد را با يك امتياز كم ارزش مبادله كند؛امريكا نيز در مقابل بر لغو يا تعليق تحريم هاي صرفا ناسازگار با برجام اصرار مي ورزد
و نمي خواهد اين اهرم فشار را براي پروسه هاي بعدي با تهران از دست بدهد؛ضمن اينكه لغو كليه تحريم ها هزينه هاي سنگين سياسي براي بايدن در داخل به همراه خواهد داشت و حتي مي تواند به قيمت از دست دادن برخي چهره هاي كليدي دموكرات در سنا براي به تصويب رساندن طرح هاي اصلاحات داخلي
در ايالات متحده منجر شود.بنابراين برخي چالش ها همچنان به حيات خود ادامه مي دهند؛از جمله عدم توافق سياسي در مورد تحريم ها،راستي ازمايي و همچنين توالي يا همزماني بازگشت به تعهدات؛حال پرسش مهمي مطرح مي شود؛چه عواملي باعث شد كه مذاكرات روز ١٦اوريل از بن بست خارج شود؟؛
به نظر مي رسد فشار ميانجيگران بخصوص روسيه و چين موجب شده است كه ايران ميز مذاكره را ترك نكند؛يعني اين كشورها تلاش كردند معادله مذاكرات را معكوس كنند و به جاي صحبت از نقاط اختلاف وارد بحث بر سر نقاط اشتراك شوند؛
به همين دليل است كه هم نماينده روسيه و هم سخنگوي وزارت خارجه المان تاكيد كرده اند كه مذاكرات از مرحله سخنان كلي وارد گام هاي مشخص و عيني شده است؛اما چه گام هايي مي توانست تداوم مذاكرات را تضمين كند؟گام هايي كه دو طرف را مي توانست به يك نقطه تعادلي جديد نزديك كند
و اما اين نقطه تعادلي چيست؟امريكا در ماه مارس از طريق كانال اروپايي به ايران پيشنهاد داده بود كه حاضر است در عوض توقف غني سازي ٢٠درصد يك ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ايران را ازاد كند؛طبيعي بود چنين پيشنهادي از سوي ايران با استقبال مواجه نشود؛
انچه ايران را به پاي ميز مذاكرات وين اورد ؛امادگي امريكا براي لغو تحريم هاي ناسازگار با برجام بود؛اما انچه در مذاكرات ديده شد احتمالا با خواسته ايران مبني بر لغو كليه تحريم ها فاصله زيادي داشت؛اما به نظر مي رسد با فشار طرف هاي ميانجي امريكا حاضر شده است سخاوت بيشتري خرج دهد
اما چگونه؟ (برای جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات)؟ دو منبع در اين زمينه به ما اطلاعات بيشتري مي دهند:رويترز و هفته نامه تايم.بر اساس فكت هاي اين دو منبع مي توان به اين ارزيابي رسيد كه امريكا حاضر شده است كليه پول هاي بلوكه شده ايران را در بانك هاي خارجي
(رقمي در حدود٢٠ميليارد دلار)ازاد كند و پول آن نيز به بانك معتبر بين المللي واريز شود تا ايران امكان دسترسي به آن را بيابد؛امتياز دوم صدور برخي معافيت هاي نفتي است و واريز پول فروش نفت دوباره به يك بانك مورد تاييد وزارت خزانه داري و دسترسي ايران از اين طريق به پول هاي فروش نفت خود
كشورهايي كه احتمالا به انها مجوز خريد نفت داده مي شود عبارت خواهند بود از هند،ژاپن و كره جنوبي و حتي چين .ظاهرا امريكا اكنون اين پيشنهاد را روي ميز گذاشته است؛اما انتظار امريكا چيست؟احتمالا تعليق غني سازي ٦٠و٢٠درصدي توسط ايران.با اين حال هنوز مشخص نيست
اين پيشنهاد در تهران با استقبال مواجه شود يا خير.اگر تهران به اين برداشت برسد كه اين امتياز در مقطع كنوني مشكلات بزرگي از اقتصاد ايران را آن هم در استانه انتخابات حل و فصل كند،شايد بطور جدي آن را مورد بررسي قرار دهد؛
البته گشايش در اين حوزه يك پيامد مثبت نيز براي سيستم سياسي خواهد داشت كه مساله سياست خارجي را از صدر منازعات انتخاباتي به ذيل خواهد اورد و اين ادراك حتي مي تواند موجبات تسريع بيشتر در مذاكرات را فراهم كند؛
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#رشتو2#مذاکرات_وین#برجام
با اين حال فاصله زياد اين امتياز امريكا با شروط تهران و اين تصور كه انجام چنين توافقي تاثيرات منفي بر روند انتخابات در ايران خواهد گذاشت،مي تواند اسباب فاصله گرفتن تهران از مذاكرات را فراهم كند.
با اين همه بسيار بعيد به نظر مي رسد كه حتي در صورت رد و بدل اين امتيازات و تداوم مذاكرات تا تابستان روند احياي برجام متوقف شود؛اجماع نسبي ميان پژوهشگران امريكايي ديده مي شود كه حتي با استقرار يك دولت محافظه كار در تهران احياي برجام تا پايان سال٢٠٢١به انجام خواهد رسيد؛
انچه از قرائن و شواهد مشخص است ،اين است كه ايران به برنامه هسته اي خود همچون برنامه موشكي نگاه نمي كند و اين حوزه را به منزله نيروي بازدارنده دفاعي در نظر نگرفته است ؛(استفاده صلح اميز از انرژي هسته اي)براوردهاي دانشگاه ويرجينيا ،ديويد البرايت و سارا بوركهارد
#رشتو#برجام#بایدن
ايران و آمريكا با زبان بي زباني مذاكره را آغاز كرده اند
ارسال سيگنال هاي متقابل ميان ايران و آمريكا براي احياي برجام آغاز شده است.از يك طرف ايران تعليق پروتكل الحاقي را بصورت حداقلي به انجام رساند و به جاي قطع همكاري كامل با آژانس راهبرد همكاري محدود را برگزيد
آمريكا نيز تصميم گرفت در پاداش اين اقدام ايران و باز نگه داشتن روزنه براي مذاكرات آتي تا ٣ماه ديگر يك ميليارد دلار از پول هاي بلوكه شده ايران در كره جنوبي را بدون دست زدن به شاكله اصلي تحريم ها روانه كانال سوئيس كند تا ايران كمبودهاي خود را در حوزه غذايي و دارويي برطرف كند.
(پيش از اين در مقالات متعددي اين موضوع را ياداور شده بودم)اما سوال مهم در اينجا اين است كه چرا در ميانه اين سيگنال ها متقابل بايدن به اولين اقدام نظامي خود عليه شبه نظاميان حامي ايران در عراق و سوريه دست زده است
#رشتو#برجام#بایدن#ایران_آمریکا
اول توافق تعليق موقت؛بعدا برجام
جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ مي گويد: جو بایدن لغو تحریم نفتی ایران را در فهرست امور فوری دولت خود قرار نداده است.
اين خبر شايد براي بسياري در ايران شوكه اور باشد ولي تحليلگران سياست خارجي آمريكا از انتشار چنين ارزيابي متعجب نشدند.در تحليل هاي پيشين نوشتم كه وقتي ايران غني سازي ٢٠درصدي را آغاز كرد و از عزم خود براي توليد اورانيوم فلزي سخن گفت،
پيش فرض اش اين بود كه با اين اقدامات اهرم مذاكراتي را بدست خواهد اورد تا دولت بايدن را براي بازگشت هرچه سريع تر به برجام و لغو كليه تحريم هاي هسته اي تحت فشار بگذارد.تمام گزارشات و مواضع بايدن و تيم سياست خارجي اش نيز گواهي مي داد كه
از مصر با 386 میلیون دلار تا عربستان با 40 میلیارد دلار و در این میان امارات و بهخصوص عربستان نقش ستونهای انرژی چین را ایفا میکنند؛ امری که در مورد تهران بهدلیل ریسکپذیری بالای آن از حیث تحریمها و فشار بینالمللی صدق نمیکند.
با این همه متغیر آمریکا نیز برای چین از اهمیت پایینی برخوردار نیست. مجموع ارزش تجارت آمریکا و چین طبق برآوردها به حدود 737 میلیارد دلار میرسد و آمریکا بزرگترین میزبان کالاهای چینی با ارزش حدود 557 میلیارد دلار است. به همین دلیل چینیها در عملیاتیسازی...
و امضای قرارداد 25 ساله با تهران به هیچ عنوان تعجیل نخواهند کرد؛ چراکه از تبعات و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن برای منافع ملیشان آگاه هستند؛ بهخصوص اگر در سوم نوامبر جو بایدن دموکرات ساکن کاخ سفید شود.وقوع چنین تحولی به منزله کانلمیکن ساختن قرارداد جامع 25 ساله خواهد بود.
#رشتو بخش اول #ايران_چين#قرارداد٢٥ساله
چینیها قرارداد 25 ساله را مشروط کردهاند؟
9 اکتبر روز غافلگیری بود. محمدجواد ظریف به چین سفر کرده بود تا طی دیدار با همتای خود پروژه قرارداد 25 ساله را به پیش ببرد؛ قرارداد پرسروصدا که از حوزه اقتصاد تا مسائل نظامی و امنیتی را دربرمیگیرد.
اما وانگ یی به ناگهان دستورکار جدیدی را روی میز گذاشت: «چین با احترام به نگرانیهای امنیتی مشروع همه طرفها، پیشنهاد میکند که بستر و ترتیبات گفتوگوی چندجانبه منطقهای ایجاد شود و این مساله شامل نگرانی همه طرفها میشود تا شرایط برابر برای انجام گفتوگو تسهیل شود
و تفاهم تحت اصل حفظ برجام افزایش یابد. در نتیجه، مسائل امنیتی پیش رو در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل میشود. چین به لحاظ شکلی و ماهوی آغوشش را به روی چنین گفتوگویی میان همه طرفها و پیوستن آنها به این موضوع باز میکند.»
سرنوشت #اسنپ_بك به فرجام #دابل_وتو بستگي دارد
سرنوشت اسنپ بك و فعال كردن #بند_ماشه به اين بستگي دارد كه آمريكا توان استفاده از دابل وتو را خواهد داشت يا خير.دابل وتو رويه حقوقي در شوراي امنيت است كه بر اساس ماده ١٠٩منشور ملل از سال ١٩٤٦به اين سو بارها مورد استفاده قرار گرفته است.
اين اتفاق زماني رخ مي دهد كه اعضاي دايم #شوراي_امنيت پيرامون يك مساله اختلاف نظر شديدي دارند و امكان اجماع به هيچ شكل وجود ندارد.در مورد اخير نيز در مورد صلاحيت #آمريكا در استفاده از #قطعنامه_٢٢٣١ و فعال سازي #بند_ماشه اختلاف نظرها آنچنان است كه تصور اجماع بعيد به نظر مي رسد.
از همين رو مخالفان در نفي حق امريكا در استفاده از #اسنپ_بك#قطعنامه_رويه اي يا آيين نامه اي را در قالب يك نوتيفيكشين مطرح خواهند كرد.قطعنامه هاي رويه اي برخلاف قطعنامه هاي بنيادين ذيل بند٢٧منشور ملل. تعريف مي شوند