#رشتو2#مذاکرات_وین#برجام
با اين حال فاصله زياد اين امتياز امريكا با شروط تهران و اين تصور كه انجام چنين توافقي تاثيرات منفي بر روند انتخابات در ايران خواهد گذاشت،مي تواند اسباب فاصله گرفتن تهران از مذاكرات را فراهم كند.
با اين همه بسيار بعيد به نظر مي رسد كه حتي در صورت رد و بدل اين امتيازات و تداوم مذاكرات تا تابستان روند احياي برجام متوقف شود؛اجماع نسبي ميان پژوهشگران امريكايي ديده مي شود كه حتي با استقرار يك دولت محافظه كار در تهران احياي برجام تا پايان سال٢٠٢١به انجام خواهد رسيد؛
انچه از قرائن و شواهد مشخص است ،اين است كه ايران به برنامه هسته اي خود همچون برنامه موشكي نگاه نمي كند و اين حوزه را به منزله نيروي بازدارنده دفاعي در نظر نگرفته است ؛(استفاده صلح اميز از انرژي هسته اي)براوردهاي دانشگاه ويرجينيا ،ديويد البرايت و سارا بوركهارد
از موسسه علوم و امنيت بين المللي ،انتوني كوردزمن و برك آوت در مركز مطالعات بين المللي و استراتژيك و همينطور موسسه پژوهشي صلح بين المللي استكهلم نشان مي دهد كه ايران در آغاز سال ٢٠٢٠فاصله خود را از نقطه گريز هسته اي به حدود ٣ماه رسانده بود
ولي در عين حال به سمت ساخت سلاح گام برنداشت؛ براورد اخير مدير آژانس اطلاعات ملي امريكا نيز نشان مي دهد كه ايران در اين دو سال فعاليت هاي اساسي در زمينه ساخت سلاح هسته اي انجام نداده است؛همين مساله نشاندهنده اين است كه
هدف ايران از توسعه برنامه هسته اي خود اخذ امتيازات بيشتر از غرب است و به همين دليل امكان چانه زني در اين حوزه همواره وجود خواهد داشت؛در واقع انچه در كانون استراتژي بازدارندگي دفاعي ايران قرار دارد شبكه بازدارندگي دفاعي منطقه اي و برنامه موشكي است
و به همين دليل انعطاف ناپذيري در اين حوزه ها بدليل خطوط قرمز امنيت ملي قابل سرايت به حوزه هسته اي نيست.با اين همه اين پروسه احيا با يك اماي بزرگ مواجه است:اگر خرابكاران منطقه اي بخصوص اسراييل در اين روند سنگ اندازي نكنند و حادثه غيرمترقبه ديگري رخ ندهد.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#رشتو1#مذاکرات_وین#برجام
رمزگشايي از مذاكرات وين
مذاكرات براي بازگشت مجدد ايالات متحده و ايران به برجام سخت تر از آن چيزي است كه تصور مي شود؛حتي سخت تر از سال٢٠١٥.براي اين ادعا دلايلي دارم:
اول اينكه خروج امريكا از برنامه جامع اقدام مشترك در مي ٢٠١٨به شدت به اعتماد طرفين بخصوص ايران اسيب زده است؛دوم اينكه ظرف سه سال گذشته رژيم بي سابقه تحريمي عليه ايران اعمال شده است و اين مساله به لحاظ فني و سياسي كار را براي دولت بايدن بسيار دشوار كرده است؛
دولت بايدن در گام اول بايد گره هاي كور اين تحريم ها را از يكديگر باز كند؛بطور مثال صنعت نفت ايران در دوره ترامپ بدلايل مختلف از جمله هسته اي،تروريسم و..بارها تحت تحريم قرار گرفته است؛سيستم بانكي و بخصوص بانك مركزي ايران نيز تقريبا از همين وضعيت برخوردار هستند.
#رشتو#برجام#بایدن
ايران و آمريكا با زبان بي زباني مذاكره را آغاز كرده اند
ارسال سيگنال هاي متقابل ميان ايران و آمريكا براي احياي برجام آغاز شده است.از يك طرف ايران تعليق پروتكل الحاقي را بصورت حداقلي به انجام رساند و به جاي قطع همكاري كامل با آژانس راهبرد همكاري محدود را برگزيد
آمريكا نيز تصميم گرفت در پاداش اين اقدام ايران و باز نگه داشتن روزنه براي مذاكرات آتي تا ٣ماه ديگر يك ميليارد دلار از پول هاي بلوكه شده ايران در كره جنوبي را بدون دست زدن به شاكله اصلي تحريم ها روانه كانال سوئيس كند تا ايران كمبودهاي خود را در حوزه غذايي و دارويي برطرف كند.
(پيش از اين در مقالات متعددي اين موضوع را ياداور شده بودم)اما سوال مهم در اينجا اين است كه چرا در ميانه اين سيگنال ها متقابل بايدن به اولين اقدام نظامي خود عليه شبه نظاميان حامي ايران در عراق و سوريه دست زده است
#رشتو#برجام#بایدن#ایران_آمریکا
اول توافق تعليق موقت؛بعدا برجام
جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ مي گويد: جو بایدن لغو تحریم نفتی ایران را در فهرست امور فوری دولت خود قرار نداده است.
اين خبر شايد براي بسياري در ايران شوكه اور باشد ولي تحليلگران سياست خارجي آمريكا از انتشار چنين ارزيابي متعجب نشدند.در تحليل هاي پيشين نوشتم كه وقتي ايران غني سازي ٢٠درصدي را آغاز كرد و از عزم خود براي توليد اورانيوم فلزي سخن گفت،
پيش فرض اش اين بود كه با اين اقدامات اهرم مذاكراتي را بدست خواهد اورد تا دولت بايدن را براي بازگشت هرچه سريع تر به برجام و لغو كليه تحريم هاي هسته اي تحت فشار بگذارد.تمام گزارشات و مواضع بايدن و تيم سياست خارجي اش نيز گواهي مي داد كه
از مصر با 386 میلیون دلار تا عربستان با 40 میلیارد دلار و در این میان امارات و بهخصوص عربستان نقش ستونهای انرژی چین را ایفا میکنند؛ امری که در مورد تهران بهدلیل ریسکپذیری بالای آن از حیث تحریمها و فشار بینالمللی صدق نمیکند.
با این همه متغیر آمریکا نیز برای چین از اهمیت پایینی برخوردار نیست. مجموع ارزش تجارت آمریکا و چین طبق برآوردها به حدود 737 میلیارد دلار میرسد و آمریکا بزرگترین میزبان کالاهای چینی با ارزش حدود 557 میلیارد دلار است. به همین دلیل چینیها در عملیاتیسازی...
و امضای قرارداد 25 ساله با تهران به هیچ عنوان تعجیل نخواهند کرد؛ چراکه از تبعات و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن برای منافع ملیشان آگاه هستند؛ بهخصوص اگر در سوم نوامبر جو بایدن دموکرات ساکن کاخ سفید شود.وقوع چنین تحولی به منزله کانلمیکن ساختن قرارداد جامع 25 ساله خواهد بود.
#رشتو بخش اول #ايران_چين#قرارداد٢٥ساله
چینیها قرارداد 25 ساله را مشروط کردهاند؟
9 اکتبر روز غافلگیری بود. محمدجواد ظریف به چین سفر کرده بود تا طی دیدار با همتای خود پروژه قرارداد 25 ساله را به پیش ببرد؛ قرارداد پرسروصدا که از حوزه اقتصاد تا مسائل نظامی و امنیتی را دربرمیگیرد.
اما وانگ یی به ناگهان دستورکار جدیدی را روی میز گذاشت: «چین با احترام به نگرانیهای امنیتی مشروع همه طرفها، پیشنهاد میکند که بستر و ترتیبات گفتوگوی چندجانبه منطقهای ایجاد شود و این مساله شامل نگرانی همه طرفها میشود تا شرایط برابر برای انجام گفتوگو تسهیل شود
و تفاهم تحت اصل حفظ برجام افزایش یابد. در نتیجه، مسائل امنیتی پیش رو در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل میشود. چین به لحاظ شکلی و ماهوی آغوشش را به روی چنین گفتوگویی میان همه طرفها و پیوستن آنها به این موضوع باز میکند.»
سرنوشت #اسنپ_بك به فرجام #دابل_وتو بستگي دارد
سرنوشت اسنپ بك و فعال كردن #بند_ماشه به اين بستگي دارد كه آمريكا توان استفاده از دابل وتو را خواهد داشت يا خير.دابل وتو رويه حقوقي در شوراي امنيت است كه بر اساس ماده ١٠٩منشور ملل از سال ١٩٤٦به اين سو بارها مورد استفاده قرار گرفته است.
اين اتفاق زماني رخ مي دهد كه اعضاي دايم #شوراي_امنيت پيرامون يك مساله اختلاف نظر شديدي دارند و امكان اجماع به هيچ شكل وجود ندارد.در مورد اخير نيز در مورد صلاحيت #آمريكا در استفاده از #قطعنامه_٢٢٣١ و فعال سازي #بند_ماشه اختلاف نظرها آنچنان است كه تصور اجماع بعيد به نظر مي رسد.
از همين رو مخالفان در نفي حق امريكا در استفاده از #اسنپ_بك#قطعنامه_رويه اي يا آيين نامه اي را در قالب يك نوتيفيكشين مطرح خواهند كرد.قطعنامه هاي رويه اي برخلاف قطعنامه هاي بنيادين ذيل بند٢٧منشور ملل. تعريف مي شوند