"The ECJ has considered in its October 2020 ruling that this practice was not only violating the directive but also violating the EU’s Charter of Fundamental Rights." 2/
The Conseil refused the ultra vires route, "welcomed by Jacques Ziller and many legal scholars", but it also chose an even more "confrontational objection" to the ECJ's ruling "which could have very profound and long lasting consequences" and "has been largely unreported". 3/
"Indeed, the French Court goes further than the BVerfG by openly resisting the application of EU law.... In this case, the French Government will indeed reject EU law for an extended (and potentially unlimited) period of time." 5/
It is "trying to use [Solange] arguing that... France’s constitutional identity warrants protection until the EU’s primary law does empower the EU on internal security matters – a securitarian Solange". 6/
The Conseil "is effectively creating the domestic legal ground for a permanent confrontation between the EU and the French legal order in the field of security". 7/
It "not only" declared "public order and security" part of constitutional identity (which "neither the constituent, nor the legislator has done"), but also gave them a definition so "loose and vague", that:
"France can oppose virtually any piece of European legislation". 8/
Conseil d'Etat = a dog that bites without barking?
"The BVerfG was often dubbed, the Court that barks but does not bite. The French judges might well be judges who bite by stealth. Indeed, this legal precedent is potentially historical." 9/
Security as European supernorm?
"This seems in line with the political strategy pursued by the French government in Brussels where it is currently lobbying to amend both the Charter and secondary EU law,... to create an equal protection for security matter at the EU level." 10/
The author's nail down the difference precisely:
Solange "used Germany’s Constitutional identity to establish a charter of fundamental rights in the EU and strengthen the kernel of the EU’s constitutional order". This "ruling might be the first step of its undoing". 11/11
@Chr_Rath mit (unterschiedlich nachvollziehbarer) Kritik an den Notbremse-Anträgen .
Das BVerfG, das "bisher nur in einer Handvoll Fällen ein Gesetz vorläufig außer Kraft gesetzt" hat, werde "[v]ermutlich" auch diese Eilanträge ablehnen. 1/5
"Damit sind die BĂĽrÂgeÂr:inÂnen nicht schutzlos gestellt. Verwaltungsgerichte können auch gegen ein Gesetz vorläufigen Rechtsschutz gewähren. Das hat Karlsruhe schon 2004 im Zuge der BSE-Rinderwahnsinn-Krise festgestellt." 2/
"Die Verfassungsbeschwerden wirken aber auch in der Sache nicht zwingend". Karlsruhe sei "kein Ersatzgesetzgeber und keine gute Fee fĂĽr politische WĂĽnsche". 3/
In "etwa einem Dutzend Ländern" wurde "noch keine einzige Spritze gegen Covid-19" gesetzt. Die ärmsten Staaten "haben bis heute gerade mal 0,3% der verfügbaren Vakzine abbekommen". 2/
"Bis zur Mitte des Jahres können diese Länder lediglich für 3,3% ihrer Einwohner auf Impfstoffe hoffen - eine absurd niedrige Zahl. Und es könnte sein, dass selbst dieses Ziel der Covax-Initiative verfehlt wird." 3/
Goos bedenkenswert dazu, warum im #Sterbehilfe-Urteil "die Tragik jedes Suizids" aus dem Blick gerät.
"Der Suizid kann letzter Ausdruck von WĂĽrde sein. Das Ertragen von Schmerzen und Leid und des zunehmenden Angewiesenseins auf Andere in Krankheit und Sterben aber auch." 1/17
"Meines Erachtens hätte sich das Bundesverfassungsgericht wesentlich kürzer und auch weniger grundsätzlich fassen können." 2/
Es hatte bisher "aus guten Gründen vermieden, eine bestimmte Deutung von Menschenwürde exklusiv zu setzen, und sich darauf beschränkt, Situationen zu benennen, in denen die Würde des Menschen jedenfalls verletzt ist". 3/
Steinbeis (@Verfassungsblog): Am Tag des 50-Mrd.-Nachtragshaushalts "möchte ich Ihnen ein ganz bestimmtes Sondervotum zur Lektüre empfehlen". "Es stammt aus dem Jahr 1996 und der Feder des legendären Ernst-Wolfgang Böckenförde."
"In beispielloser Schärfe attestiert er seinen Senatskolleg_innen, mit diesem... Erlass eines neuen Verfassungsmaßstabs der Vermögensbesteuerung ihre Kompetenzen überschritten (man könnte auch sagen: ultra vires entschieden)... zu haben." 2/
Steinbeis: Der Gesetzgeber solle "ein wunderschönes neues Vermögensteuergesetz erlassen", Einwände der Verfassungswidrigkeit "gelassen ignorieren und es auf ein erneutes Verfahren in Karlsruhe ankommen lassen":
U.S. Supreme Court, Jones v. Mississippi (2021): Life without parole (= dying in prison) for juveniles
Dark prospects for the #RightToHope in this court with only three liberals left (for decades to come...?): Sotomayor, J. with whom Kagan and Breyer, JJ. join, dissenting. 1/14
(From a European perspective the whole concept of "irreparable corruption" seems incompatible with human dignity. And dignity (or at least the rule of law) always demands the possibility of parole. But some restrictions were at least closer to human rights than none.) 2/
Sotomayor calls out an attempt of stealth overruling:
"[T]he Court attempts to circumvent stare decisis principles by claiming that “[t]he Court’s decision today carefully follows both Miller and Montgomery.”... The Court is fooling no one." 3/
"Die Ausführungen zur Folgenabwägung indizieren", dass das Gericht "von der späteren Korrigierbarkeit eines etwaigen Kompetenzverstoßes ausgeht (Rn. 111)". Aber reichen die angeführten Maßnahmen dafür? "Zweifel erscheinen angebracht." 2/
Rechtswirkungen bis zur Hauptsacheentscheidung "blieben unberĂĽhrt, soweit sie sich nicht im Verhandlungswege rĂĽckabwickeln lassen". "Dass das Gericht trotzdem auf eine summarische PrĂĽfung verzichtet, passt nicht zur bisherigen Rechtsprechung und ist deshalb bemerkenswert." 3/