The four most urgent questions about long COVID

1. How many people...and who is most at risk?

- of people who had been hospitalized with COVID-19: "between 32.6% and 87.4% of patients ...at least one symptom persisting after several months."

1/17
nature.com/articles/d4158…
- of people who tested positive for the virus
(-> includes people who never got severe symptoms):
13.7% still reported symptoms after at least 12 weeks

-> "...more than one in 10...who became infected with SARS-CoV-2 have gone on to get long COVID"
2/17
Age distribution:
"prevalence was 25.6% at 5 weeks for those between 35 and 49 years old...less common in younger...and older..."
"children can get long COVID...Yet some medical professionals play down the idea, says Sammie Mcfarland" (UK support group Long Covid Kids)
3/17
2. What is the underlying biology of long COVID?1

"no clear explanation...exists...many people with long COVID have problems with multiple organs, suggesting that it is a multisystem disorder"

4/17
- "fragments of the virus...can persist for months, in which case they might disrupt the body in some way even if they cannot infect cells"

5/17
"A further possibility is that long COVID is caused by the immune system going haywire and attacking the rest of the body. ...long COVID could be an autoimmune disease. “SARS-CoV-2 is like a nuclear bomb...It just blows everything up"

6/17
"too early to say which hypothesis is correct, and it might be that each is true in different people: preliminary data suggest that long COVID could be several disorders lumped into one"
"seems unlikely that there is a single, neat explanation for long COVID"
7/17
"little relationship between the severity of the acute phase, or levels of organ damage, and the severity of long COVID"

I repeat it for the GBD fans:
"little relationship between the severity of the acute phase, or levels of organ damage, and the severity of long COVID"

8/17
3. What is the relationship between long COVID and other post-infection syndromes?

"It isn’t uncommon for an infection to trigger long-lasting symptoms. One study of 253 people diagnosed with certain viral or bacterial infections found that...

9/17
...after 6 months, 12% reported persistent symptoms including “disabling fatigue, musculoskeletal pain, neurocognitive difficulties, and mood disturbance”

10/17
My comment on this:
Such long-term damages are well known for other acute virus infections, e.g. Ebola, Influenza. So letting a virus rip through a non-immune population was really never a good idea.

Never.

11/17
4.What can be done to help people with long COVID?
"few evidence-based treatments exist (note: article does not make clear which ones these are, only test trials are described)

12/17
"There is a growing consensus that multidisciplinary teams are needed, because long COVID affects so many parts of the body"

"In terms of medicines, a handful are being tested."

13/17
"What about the impact of vaccines in people who already have long COVID? A UK survey...which has not been peer reviewed, reported in May that 57% saw an overall improvement in their symptoms, 24% no change and 19% a deterioration after their first dose of vaccine"

14/17
"we need to first address their concern of whether the vaccine is going to help, or not harm, or [be] harmful.”
15/17
Akiko Iwasaki...is recruiting people with long COVID who have not been vaccinated...hypothesizes that the vaccine might improve symptoms by eliminating any virus or viral remnants left in the body, or by rebalancing the immune system."

16/17
"People with long COVID just want something that works. “How can we get better?” asks Hastie. “That’s what we want to know.”"

17/17

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More from @Friedemann1

28 May
Und wenn wir gerade dabei sind: Auch hier ist noch überhaupt nicht geklärt, ab das jetzt schlimm ist oder nicht. Meines Erachtens fehlen da noch einige Kontrollen, um das Ergebnis wirklich einschätzen zu können.
1/13
Was haben die Forscher gefunden? In 3 verschiedenen Chargen des AZ-Impfstoffs wurden ordentliche Mengen an humanen Proteinen nachgewiesen, darunter auch Hitzeschockproteine (HSPs)
2/13
HSPs sind eine tolle Sache, sie bewahren unsere Proteine in den Zellen davor, sich falsch zu falten und dadurch evt toxisch zu werden. Solche Fehlfaltungen gibt es gesteigert, wenn die Temperatur ansteigt, daher der Name.
3/13
Read 13 tweets
4 May
Interesting article about incomplete immune protection after virus infection. Bottom line: getting herd immunity by herd infection is impossible as only people with severe systemic disease get profound immunity. Vacination does not have this problem 1/8
journals.plos.org/plospathogens/…
"It is often messaged that herd immunity to...SARS-CoV2 ...will protect nonvaccinated individuals...
However, seasonal CoVs...remain endemic...
If immunity to SARS-CoV-2 and seasonal CoVs are similar, COVID-19 herd immunity is a pipe dream" 2/8
"Absent effective herd immunity, over the next few years, individuals can choose whether their first exposure to SARS-CoV-2 immunogens occurs via vaccination or infection..." 3/8
Read 8 tweets
6 Apr
Hier noch etwas Vertiefung zu dieser Publikation über Impfschema und Fluchtmutationen. Was ist die beste Strategie bei limitierten Mengen an Impfstoff: möglichst viele Menschen 1 mal impfen (Bsp UK),...1/10
nature.com/articles/s4157…
...oder besser den Impflingen pünktlich beide Dosen verabreichen (Bsp D)?
Cobey et al plädieren für Ersteres, also eine maximale Abdeckung mit einer Impfdosis. Variante dieser „dose-sparing“ Strategie: 2 mal impfen, aber mit der Hälfte der empfohlenen Dosis. 2/10
Sorge dabei ist ja, dass die „Halb“-Geimpften nur eine Teilimmunität haben, und das Virus sich deshalb noch genug vermehren kann, um Immun-Escape („Flucht“)-Mutationen auszubilden. 3/10
Read 10 tweets
29 Mar
Eine gute (wenn auch erwartbare) Nachricht: schon die erste mRNA-Impfung baut nach ca 12 Tagen einen solchen Schutz auf, dass man eine reduzierte Viruslast hat. Es ist zu erwarten, dass das zu einer leichteren Symptomatik und niedrigeren Infektiosität führt. Dazu passt... 1/5
...dass Affen, die aufgrund einer Infektion oder durch Behandlung mit Antikörpern eine gewisse Immunität haben, nach (erneuter) Infektion keine aktive Virusvermehrung in der Nase haben...2/5
jvi.asm.org/content/95/8/e…
...und ja schon zuvor gezeigt wurde, dass 21 Tage nach der ersten mRNA-Impfung ein 70%iger Schutz vor Infektion besteht 3/5 papers.ssrn.com/sol3/papers.cf…
Read 5 tweets
24 Feb
Aus aktuellem Anlass noch mal ein paar Erläuterungen zu Viren, Evolution und Virulenz. Zunächst: es ist nicht einfach so, dass ein virulenter (="krankmachender") Erreger automatisch schlecht adaptiert (angepasst) ist. 1/16
Leider liest man so etwas immer wieder, aber nicht nur. Hier erklärt z.B. Herr Flegr: "Im Winter setzen sich – das weiß ich als Evolutionsbiologe – auch virulentere Mutanten durch.") 2/16 spiegel.de/politik/auslan…
Die Crux liegt in dem Begriff "Anpassung", bzw. Adaptation. Erfolgreiche Adaptation bedeutet lediglich, dass unter den gegebenen Umständen genug Nachkommen erzeugt werden, um die Population mindestens stabil zu halten. Ob der Wirt dabei Schaden nimmt, ist sekundär. 3/16
Read 16 tweets
11 Feb
Auch im update des KBV-Papiers ("GEMEINSAME POSITION VON WISSENSCHAFT UND ÄRZTESCHAFT") findet sich der Satz
"Bisher konnte erst einmal ein Virus durch einen Impfstoff über jahrzehntelange Impfkampagnen ausgerottet werden"

Das ist sachlich falsch und irreführend 1/8
Gemeint sind damit die Pocken, die 1977 komplett ausgerottet wurden
cdc.gov/smallpox/pdfs/…
2/8
Aber: 2011 schaffte es eine weltweite Impfkampagne, auch die Rinderpest auszurotten, der Satz aus dem KBV-Paper ist deshalb also falsch:
ourworldindata.org/how-rinderpest…. 3/8
Read 8 tweets

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