"Een groot juridisch risico voor Tracébesluit Ring Utrecht".
De minister heeft opeens belangstelling voor de #Wob.
Interne nota's over de waarschuwingen zijn niet geschreven. E-mails worden buiten beschouwing gehouden, de rest is intern beraad. Dus van de #Wob hebben we niets te duchten. Of wilde de minister dit nu juist wel naar buiten?
Oplossing: we benutten alleen de 'stikstofwinst' die is berekend binnen de 5 km. Voor de Ring Utrecht geen probleem, voor andere projecten zeker wel.
Die 5 km afkap voor asfaltprojecten willen ze bij @MinIenW wel graag behouden. Oneerlijk voor andere emissiebronnen? Dan geven we die ook een afkap.
Want de beeldvorming is wel vervelend...
Vasthouden aan die 5km heeft voordelen, maar sommige zijn geheim.
De nadelen al helemaal.
Bakzeil voor @MinIenW: het kabinet besloot onlangs tot een afkap van 25 km voor alle sectoren.
Probleem, denkt het ministerie: voorbij de 5 km rekenen leidt tot mini-deposities die gecompenseerd moeten worden.
"Dat vraagt om het opkopen van onevenredig veel bedrijven."
En doen ze bij @MinIenW nu echt de eindredactie over brieven van @BouwendNederland en co?
Tot slot nog even over beeldvorming gesproken: ze lezen twitter hoor, bij die ministeries. Sterker nog, ze maken hele overzichten met tweets. Pagina's lang!
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Het @MinVWS van @hugodejonge stelde de #Wob buiten werking, kreeg tikken op de vingers van de rechter, maar houdt vast aan deze zelf gekozen afhandeling en gaat in hoger beroep:
Nog even over de rol van het #RIVM in deze: dat rekent in opdracht van de overheid, de betrokken ministeries. In het onderhavige geval, zeggen ze, lagen twee opties voor (1)
De methode die nu is gekozen: de 100-maatregel zonder afkap berekenen. Als die vervolgens voor woningbouw wordt gebruikt is er niet zoveel aan de hand. Want ook daar wordt depositie zonder afkap berekend (2)
Juist bij wegenprojecten ligt het anders. Het gebruik van een methode mét afkap bij 5 km is daar voorgeschreven. En daar loopt het vervolgens mank. (3)