De rechter oordeelt dat het coronatoegangsbewijs toegepast mag worden. Dat vonnis viel te verwachten:
- in een kort geding stelt de rechter zich terughoudend op; het was aan het parlement om de maatregel grondig te toetsen.
- het pleidooi van @BartMaes16 schoot juridisch tekort.
Slechts als de wettelijke grondslag ontbreekt of 'onmiskenbaar' is aangetoond dat een maatregel buitenproportioneel is, grijpt de rechter in.
De lat ligt hoog als het parlement eenmaal de onderbouwing van proportionaliteit goedkeurt. Zie avondklokvonnis: ftm.nl/artikelen/avon…
Rechter: Wpg en Tijdelijke Wet Maatr. Covid-19 bieden wettelijke grondslag voor QR-codes. Maes heeft niet kunnen overtuigen van het tegendeel op basis van argumenten. Dat hij zijn emoties de vrije loop liet en Hugo de Jonge uitschold, hielp zeker niet mee
Verder zegt de rechter: 'Er wordt een legitiem doel mee gediend en is er geen sprake van strijd met het discriminatieverbod.' Dat is een stellige uitspraak waarbij inhoudelijk kanttekeningen geplaatst kunnen worden. (waar is de terughoudendheid?) rechtspraak.nl/Organisatie-en…
De rechter zegt dat de Staat zich mag baseren op OMT-advies. Dat is in tegenspraak met eerder advies van de Raad van State (inzake de avondklok): 'gelet op de andere ook in het geding zijnde belangen' is 'een zelfstandig leesbare motivering' vereist. raadvanstate.nl/actueel/nieuws…
Dat RvS-advies is ook in deze zaak relevant. Het OMT is immers een biomedisch adviesorgaan, dat expertise ontbeert om bredere afwegingen te maken. Ook OMT-leden (o.a Marion Koopmans) hebben dit eerder zelf gezegd.
Opmerkelijk: volgens de rechter is de pandemie (en dus ook de noodsituatie die extreme maatregelen legitimeert) pas voorbij als t OMT dat zegt. Criteria onbekend. Koopmans zei in @DeBalie: "Ik denk dat dat uiteindelijk door Jaap van Dissel besloten wordt." vimeo.com/615157532#t=49…
De rechter constateert dat de noodzaak voor de coronapas bestaat, simpelweg op basis van het OMT-doemscenario dat 'besmetting van 1,8 miljoen ongevaccineerden' tot '2.200-3.400 IC-opnames' kan leiden. Maar hoe realistisch is dat scenario? Onderbouwing ?🤔
De rechter accepteert dit doemscenario als reëel (terwijl er nu slechts 130 mensen op de IC liggen), en gaat tevens voorbij aan een ander cruciaal onderdeel van de proportionaliteitstoets: waarop is gebaseerd dat een coronapas dit doemscenario zou kunnen voorkomen?
Dat musea, theaters en restaurants een risicovolle setting zouden zijn lijkt volledig uit de lucht gegrepen. Uit deze Britse studie blijkt dat sluiting van musea en theaters – zelfs toen nog bijna niemand was gevaccineerd – nauwelijks wat heeft opgeleverd.
De rechter neemt – op basis van 1 'bolletjesmatrix' van Jaap van Dissel – aan dat ongevaccineerden dermate meer besmettingsgevaar vormen dan gevaccineerden, waarmee een coronabewijs gerechtvaardigd is. Die conclusie is op zijn minst zeer eenzijdig en onvolledig geïnformeerd...
Andere wetenschappelijke publicaties wijzen in de richting dat vaccins weliswaar langdurig beschermen tegen ernstige ziekte, maar dat het besmettingsgevaar van gevaccineerden na 3-5 maanden nauwelijks meer verschilt van ongevaccineerden. O.a deze studie: medrxiv.org/content/10.110…
Een andere opmerkelijke en (voor een kort geding) verregaande conclusie: er is 'geen sprake van discriminatie' omdat er meerdere manieren zijn (vaccineren en testen) om aan een coronapas te komen. In welke wet staat dat criterium voor wel of geen discriminatie zodanig beschreven?
De rechter toetst de coronapas ook niet aan de definitie die in internationale uitspraken werd gehanteerd voor vormen van vaccinatiedwang : 'every vaccination system that mandates any negative consequence as a result of refusing to carry out a vaccination' degruyter.com/document/doi/1…
Nergens in het oordeel van de rechter, noch in de Kamerbrief van het kabinet, noch in het OMT-advies, wordt onderbouwd hoe onderscheid tussen gevaccineerden en ongevaccineerden in recreatieve settings ernstige ziekte voorkomt en levens redt – laat staan gekwantificeerd hoeveel.
Er zijn nog tal van andere aspecten die niet adequaat aan bod zijn gekomen in deze rechtszaak, maar wel aangehaald zouden kunnen worden in een vervolg, bijvoorbeeld de rol van immuniteit na infectie (verlopen QR-code na 6 maanden) en de drang op kinderen:
Maes liet na om met een stevige juridische argumentatie de zwakke onderbouwing van de landsadvocaat omver te werpen. Voorlopig mag de coronapas toegepast worden, maar er lijkt genoeg ruimte voor een juridische scherpschutter om deze maatregel alsnog neer te halen. Wordt vervolgd?
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
OMT-lid Andreas Voss geeft inzicht in de wetenschap die ten grondslag ligt aan de coronapas: een grafiek zonder cijfers van Bas Kolen & Pieter van Gelder (@phajm) TU Delft. Dat roept meteen vragen op: welk model ligt hieronder? Wat zijn de aannames? npostart.nl/atlas/06-10-20…
Het doel van de coronapas volgens Voss: voorkomen dat de ziekenhuizen overspoelen. Deze grafieken vertellen echter heel weinig. Er staan geen cijfers bij. Wat zijn de absolute aantallen? Er liggen nu 128 mensen op de IC, dus de schaal is heel relevant.
Verder zou ik heel graag weten welk model is gebruikt en nog belangrijker: welke aannames werden in dat model gestopt? Zijn restaurants, musea en theaters daadwerkelijk gevaarlijke besmettingshaarden? Empirisch onderzoek ontkracht die aanname:
Wanneer we als samenleving accepteren dat ministers ons op deze manier toespreken, is er echt wat mis. Dit zijn Orwelliaanse omkeringen. De Jonge beweerde enkele maanden geleden nog exact het tegenovergestelde! De populistische vergelijkingen die hij maakt raken kant noch wal.
Beweren dat de coronapas niet tot tweedeling leidt, is bewust wegkijken. Je zet miljoenen ongevaccineerden weg als ‘gevaar voor anderen’ en belemmert ze de toegang tot het sociale leven, terwijl gevaccineerden (die evenwel corona bij zich kunnen dragen) normaal mogen samenkomen.
‘Het indammen van risico’s voor de volksgezondheid’ behelst meer dan je blindstaren op het verhogen van de vaccinatiegraad. VWS miskent dat de risico’s van corona enorm verschillen per persoon. De drang om kinderen te vaccineren is bijv. zeer discutabel. linkedin.com/posts/mauricev…
De rechter vraagt de landsadvocaat om aannemelijk te maken dat de coronapas noodzakelijk is. De landsadvocaat zegt: 'We kunnen uitleggen waarom de coronapas nodig is.' De inhoudelijke uitleg beperkt zich echter tot een verwijzing naar dit artikel. volkskrant.nl/wetenschap/gev…
Verder verwijst de landsadvocaat, net als het kabinet, naar het OMT-advies als onderbouwing voor de coronapas:"Dat is op basis waarvan het kabinet de afweging heeft te maken." De inhoudelijke onderbouwing van de noodzaak was in het OMT-advies echter dun:
Arts Jan Bonte, die @BartMaes16 bijstaat, zegt dat het OMT haar adviezen in veel gevallen niet wetenschappelijk onderbouwt. De eisende partij besteedt verder veel tijd aan verhalen over communisme en dictaturen uit het verleden, die weinig concrete relevantie hebben met de zaak.
.@BartMaes16 las net mijn twitterdraadje voor tijdens het kort geding tegen de Staat inzake de coronapas.
In die draad parafraseer ik uit mijn interview met @MarionKoopmans in @DeBalie op 26 sept. Bekijk het interview voor de exacte uitspraken van Koopmans:
@BartMaes16@MarionKoopmans@DeBalie In het interview stond het ontbreken van bredere expertise in het OMT centraal: Is een adviesorgaan met vooral biomedische kennis in staat om adequate afwegingen te maken en te adviseren over maatregelen die een veel bredere maatschappelijke impact hebben?
Koopmans reflecteerde in het interview op de rol van Jaap van Dissel binnen het OMT. Ik heb die uitspraken in mijn twitterdraadje uitgelicht. Koopmans vond dat hierdoor het beeld zou ontstaan van 'Koopmans tegen van Dissel'.
Weet Mona Keijzer meer over de uitgestippelde beleidskoers dan officieel bekend is?
Zal het kabinet 'langzaam overgaan naar een G2-systeem', waarbij zelfs een negatieve test geen toegang meer geeft aan het sociale leven?
Op basis waarvan? Is het OMT al om advies gevraagd? 1/11
.@MonaKeijzer schrijft: 'Het langzaam overgaan naar een situatie dat je alleen nog ergens binnen mag met een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs (dat na 6 maanden verloopt), het zogenaamde G2-systeem, is onnodig en niet proportioneel.' 2/11
Ik had gisteren de eer om OMT-lid @MarionKoopmans te interviewen in @DeBalie. Na afloop praatten we nog wat door over de coronapas. Uit dat gesprek leidt ik af dat de invoering van een G2-pas, ook voor Koopmans een brug te ver zou zijn. Daarom heb ik nog wat extra vragen. 3/11
Medische bijwerking van lockdowns: verlaagde immuniteit voor griep en RVS.
In GB 🇬🇧 flinke oversterfte door uitgestelde zorg en andere infectieziekten dan corona.
In NL ligt de focus van VWS op het verhogen van de corona-vaccinatiegraad, terwijl de risicogroep grotendeels gevaccineerd is. In de praktijk dus vooral kinderen en jongeren, die nauwelijks risico lopen, een vaccinatie opdringen. 5000 boa’s extra om de coronapas te handhaven? 2/4
Komende jaren vele miljarden begroot voor coronatesten en vaccins. Kan dat geld niet beter naar 5000 extra verpleegkundigen en salarisverhoging ipv applaus? Grote kans dat het overwerkte zorgpersoneel deze winter nog verder onder druk komt te staan. 3/4 nos.nl/l/2398698