Pohdinta đ§”epidemiasta ja asetuksen yleisvaarallisista tartuntataudeista. Mihin epidemioihin oikein 2020-luvulla varaudutaan? Onko riskianalyysi tehty oikein? Minusta kulunut 2 v osoittaa vÀÀrin varautumisen. #koulu@STM_Uutiset@THLorg#turvallisuus#riskiarvio#koronafi 1/
Ttl 3§ 1 tartuntataudilla sellaista sairautta tai tartuntaa, jonka aiheuttavat elimistössÀ lisÀÀntyvÀt mikrobit tai niiden osat taikka loiset; tartuntatautina pidetÀÀn myös mikrobin myrkyn aiheuttamaa tilaa; prionin aiheuttama tauti rinnastetaan tartuntatautiin; 2/
Ttl 3§ 7 poikkeuksellisella epidemialla Maailman terveysjÀrjestön julistamaa pandemiaa sekÀ muuta tartuntatautiepidemiaa, joka aiheuttaa merkittÀvÀn uhan kansanterveydelle ja terveydenhuollon palvelujen riittÀvyydelle; 4/
Noiden mÀÀritelmien jÀlkeen osa asetuksen taudeista tuntuu nykymaailmassa hÀmmentÀviltÀ. Kuppa, kurkkumÀtÀ, rutto, kolera, isorokko. Vakavia toki, mutta Euroopassa ÀÀrimmÀisen harvinaisia. Isorokkoa on vain kahdessa laboratoriossa 5/
Listalla olevat tuhkarokko ja kurkkumÀtÀ ovat tÀysin ehkÀistÀvissÀ rokotteella ja epÀilen pahasti, ettÀ lÀÀkÀreille rutto ja kolera ovat vaikeasti diagnosoitavissa koska niitÀ ei nÀe, joten kokemusta ei synny. 6/
Listaa taudeista ja asetuksen toimia lukiessa syntyy vÀlttÀmÀttÀ mielikuva, jossa varautuminen on tehty Typhoid Maryn ja 1800-luvun lavantautiepidemiaan varautuen, jolloin taudit liikkuivat hitaasti ja ihmisillÀ paljon vÀhemmÀn kontakteja 7/
Aasian maat, ovat kohdanneet Hong Kongilaisen ja varsinkin SARS:n jÀlkeen ovat muokanneet strategiaansa aerosoleina leviÀvÀn viruksen varalta. Valmis kaikkien tiedossa oleva strategia, jota noudatetaan yksiselitteisesti ja jota kaikki viestintÀ tukee. 8/
Miksi Eurooppa ja LÀnsimaat nÀyttÀvÀt luottavan sairaanhoidon riittÀvyyteen, kun taas Aasian maat nopeaan toimintaan ja negatiivisten vaikutusten minimointiin? Olisiko meillÀ opittavaa? KyllÀ ja paljon. 9/
Varautumista vÀÀrÀÀn osoittaa mielestÀni myös se, ettÀ tartuntatautilakia on jouduttu rukkaamaan moneen kertaan, koska 1900-luvun alun epidemioiden opit eivÀt ole kÀyttökelpoisia. Olemmeko varautuneet enemmÀn antibioottihoitoon kuin virukseen? Se on virhe 10/
Tartuntatautilain muutokset ovat tehneet vasteajasta kovin pitkÀn tilanteessa, jossa ulkomailta saatu data on osoittanut selvÀsti nopeampien toimien tarpeen. Turussa 1800-1900 vaihteessa kÀytiin yli 4 kk debatti lavantautiepidemian estÀmisestÀ. VÀhÀn siitÀkin opittiin 11/
WHO on vuosia varoittanut helposti tarttuvasta viruksesta, mutta tÀhÀn asti on luotettu tartuntaa levittÀvien olevan aina selvÀsti oireisia ja tartuntojen tapahtuvan kÀytÀnnössÀ koskettamalla tai todella lÀhietÀisyydeltÀ 12/
Nykyinen riskiarviointi ja epidemian estÀmisen strategia tulee pÀivittÀÀ aerosoleina nopeasti leviÀvÀn patogeenin nÀkökulmasta ja sen tulee olla julkinen, jotta kaikki viranomaiset tietÀvÀt toimintatavat eikÀ turhia viivÀstyksiÀ toimiin tule. 13/
Tuohon on malli olemassa Taiwanissa ja Aasian maissa. Fiksut tutustuvat siihen ja ottavat kÀyttöön myös meillÀ. Silloin kun kaikki tietÀvÀt mitÀ tehdÀÀn, talous kÀrsii vÀhiten ja toipuu nopeiten. TyhmÀÀ olisi tehdÀ niin kuin on aina tehty. Uusi vuosi, uudet teot ja varautumiset.
âą âą âą
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Miten ylÀtaso on ohjeistanut puuttumaan sairaspoissaolon aiheuttamiin tilanteisiin opetuksessa, ruoka-ja puhtauspalveluissa, kuljetuksissa, kuraattori, avustaja-, psykologipalveluissa, kouluterveydenhuollossa? Ohjeiden aika oli jo, mutta tÀnÀÀn vielÀ ehtii. 2/13
Vaka on jÀrjestettÀvÀ turvallisesti. Milloin pÀivÀkodin lapsimÀÀrÀÀ saa henkilökunnan poissaolojen vuoksi rajoittaa turvallisuuden takaamiseksi ja kuka tÀstÀ vanhemmille ilmoittaa? Se ei voi olla yksittÀinen pÀivÀkodinjohtaja. 3/13
On jÀrjetöntÀ sanoa, ettÀ loman jatkaminen olisi ratkaisu - ei ole vaan se hyvin toimiva etÀkoulu, jonka lÀhiopetusministeri @liandersson julisti vaaralliseksi ideologisista syitÀ 2/
@MarinSanna taas meni vakuuttamaan aivan vÀÀrÀÀn aikaan, ettÀ poikkeuslakia ei oteta kÀyttöön ennen joulua, vaikka tartuntojen kehitys ja sairaanhoidon kuormitus osoittaa juuri sitÀ 3/
Pieni pohdintađ§”
UK, Tanska ja Norja menevÀt hiukan meidÀn edellÀ <>1vko #omikronin kanssa. Tiukat toimet aloitettiin kaikissa, meillÀ odotetaan dataa kuinka paljon terveydenhuolto noissa maisa kuormituu. Miksi nÀin? @THLorg@AVItwiittaa@STM_Uutiset 1/
Hoitoisuus on koko ajan kasvanut 2-3 viikon kuluttua tartunnoista, joten tuo n 1 vko ero. Ei auta meitÀ nimeksikÀÀn, jos omikron ei ole todella selvÀsti lievempi ja sitÀ ei vielÀ tiedetÀ. 2/
Olisi siis viisasta ostaa lisÀÀ aikaa siirtymÀllÀ etÀopetukseen ja kiristÀmÀllÀ kaikkia rajoituksia jo nyt. Jos ulkomaan data nÀyttÀÀ hyvÀltÀ, voidaan tammikuu aloittaa syvÀÀn henkÀisten, mutta jos luvut ovat huonot - ollaan oikein tarkoituksella mokattu. 4/
Kunhan tĂ€ssĂ€ opettajien lukuvuosikiireiden pakkaantuessa pohdin, miksi opettajille tuuppaa jos jonkinlaista âvapaaehtoistaâ tutkimuskyselyĂ€, mutta tarkemmin ajatellen ne eivĂ€t ihan vapaaehtoisia olekaan 1/7 @oajry@Opetushallitus@okmfi@fineec1#koulu#opehommat
Rehtori nimittĂ€in voi hyvÀÀ hyvyyttÀÀn antaa luvan yliopiston tutkimukselle, koska âsaadaan tietoaâ. Joo saadaan mutta millĂ€ työmÀÀrĂ€llĂ€ 2/7
Nyt on menossa 3 vuotinen kysely, jossa tutkitaan matematiikan taitoja alakoulussa. Kiva paitsi ei yhtÀÀn kiva. LO:n pitÀÀ tÀyttÀÀ jokaisesta oppilaasta lomake ja haastatella myös huoltajia, koska tarvitaan lupa erikseen, jonka hankkii tietysti se ope ei tutkija 3/7
Opettajat eivÀt halua etÀopetusta. Opettajat haluvat tehdÀ työnsÀ ilman toistuvaa etÀ/lÀhi vuorotteluun joutumista, joka sotkee opetustyötÀ enemmÀn kuin organisoitu etÀopetus, jossa huomioitu lÀhiopetuksen tarve 2/13
EtĂ€opetuksen haasteet ovat kyllĂ€ tiedossa. NiitĂ€ osataan myös torjua ja korjata. Tulevan lukuvuoden haasteet ovat paljoissa poissaloloissa. 18 kk aikana oletin jonkun miettivĂ€n sisĂ€ilmasto-asioita tartuntojenkin vĂ€hentĂ€misen nĂ€kökulmasta, vaan eipĂ€ mietittyđ 3/13
Koitanpa selittÀÀ miksi opetushenkilöstö alkaa uupua koronaan ja systemaattiseen etÀkoulun mollaamiseen, lienee semanttisesti reilua puhua myös nojatuoliopettajista nojatuoliepidemiologien rinnalla. Ketju 1/x #koulu#opehommat#koronafi#maskit
Opet haluavat tehdÀ työnsÀ aina parhaalla mahdollisella tavalla. Opettajan työ on ihmissuhdetyötÀ, josta on vaikea tehdÀ etÀnÀ ainakaan alemmilla luokilla, mutta ylemmillÀ luokilla mahdollisuudet paranevat selvÀsti ja asiassa on myös tÀrkeÀ pedagoginen tulos 2/x
Opet kyllÀ tuntevat oppilaansa ja pystyvÀt hyvin nimeÀmÀÀn kaikki ne, joihin etÀopetuksessa pitÀÀ kiinnittÀÀ huomiota tarkasti ja joiden saavuttamiseen pitÀÀ kiinnittÀÀ tarkkaa huomiota. Koulu ei kuitenkaan voi milloinkaan korvata muuta koko perheelle annettua tukea. 3/x