Miten ylätaso on ohjeistanut puuttumaan sairaspoissaolon aiheuttamiin tilanteisiin opetuksessa, ruoka-ja puhtauspalveluissa, kuljetuksissa, kuraattori, avustaja-, psykologipalveluissa, kouluterveydenhuollossa? Ohjeiden aika oli jo, mutta tänään vielä ehtii. 2/13
Vaka on järjestettävä turvallisesti. Milloin päiväkodin lapsimäärää saa henkilökunnan poissaolojen vuoksi rajoittaa turvallisuuden takaamiseksi ja kuka tästä vanhemmille ilmoittaa? Se ei voi olla yksittäinen päiväkodinjohtaja. 3/13
Miten toimitaan niiden lasten kohdalla, joita ei turvallisuuden vaarantumatta voitu ottaa päiväkotiin? Toiminnan järjestäjänä kunta vastaa, mutta miten se tapahtuu, (jos)kun poissaoloja on paljon. Päätös ei voi olla yksittäisen päiväkodinjohtajan. 4/13
Rehtorit ja päiväkodinjohtajat toimivat jo normaalitilanteessa poissaolojen suhteen äärirajoilla. Tulevaa tilannetta ei ratkaise kannustuspalkkio vaan selkeä ylätason kansallinen ohje. Oppilaitosten ja päiväkotien turvallisuusperusta ei voi olla kuntakohtaisesti määritettävä 5/13
Sairaana oppilas ei opiskele. Miten oikeasti estetään vanhempia lähettämästä oireista lasta päiväkotiin/kouluun, kun sitä tapahtuu normaalisti joka ikinen päivä? 6/13
Sairaana opettaja ei opeta edes etänä eli sairaana ei pidä tulla töihin. 💉💉💉rokotusta antaa ilmeisen ok suojan, mutta ei silti oikeuta vaatimaan ”hieman” sairaana työskentelyä. 7/13
Miten turvataan työterveyspalvelujen tilanne, kun poissaolon pituus ylittää omailmoitusajan 3 tai 5 päivää? Jos kaikki työntekijät samaan aikaan menevät hakemaan todistusta sairaudesta kaikki paikat ovat tukossa 8/13
Lähiopetuksessa edetään opetussuunnitelman mukaisesti paikalla olevia oppilaita opettaen. Pitkä sairastaminen aiheuttaa oppimisvajetta. Korona-avustus on jo sidottu käyttöön, mistä rahoitus laajaan tuki-opetukseen? 9/13
Erityisesti @AVItwiittaa Onko mahdollista alueellisesti tai nyt oikeastaan @okmfi kansallisella tasolla määrätä kouluista suljettaviksi opettajanhuoneita tai määriteltävä niihin henkilöstörajoitusta maks. 3-4/hlö henkilökunnan riittävyyden takaamiseksi? 10/13
Samat ongelmat liittyvät kunnissa hoitoon ja hoivaan. Mistä saadaan osastoille ja kotihoitoon henkilökuntaa sairastuneiden tilalle? 11/13
Ruokapalveluiden poissaolojen lisääntyessä muodostuu tarve ateriapalvelujen priorisointiin sairaaloiden, terveyskeskusten, kotipalveluiden, päiväkotien ja koulujen kesken? Millainen kansallinen ohje tähän on tulossa? 12/13
Tässä on ollut nyt 2 vuotta aikaa ylätasoilla miettiä valmiiksi toimintamalleja ja ohjeistaa yleisellä tasolla. Vastuu on siirretty pohjalle, koska ”Paras tieto tilanteesta”. No nyt on 💩tuulettimessa, kun määräävä ennakointi puuttuu. Mitäs tehdään? 13/13
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Pohdinta 🧵epidemiasta ja asetuksen yleisvaarallisista tartuntataudeista. Mihin epidemioihin oikein 2020-luvulla varaudutaan? Onko riskianalyysi tehty oikein? Minusta kulunut 2 v osoittaa väärin varautumisen. #koulu@STM_Uutiset@THLorg#turvallisuus#riskiarvio#koronafi 1/
Ttl 3§ 1 tartuntataudilla sellaista sairautta tai tartuntaa, jonka aiheuttavat elimistössä lisääntyvät mikrobit tai niiden osat taikka loiset; tartuntatautina pidetään myös mikrobin myrkyn aiheuttamaa tilaa; prionin aiheuttama tauti rinnastetaan tartuntatautiin; 2/
Ttl 3§ 6 epidemialla tartuntatautitapausten lukumäärän lisääntymistä odotettua enemmän jonakin ajanjaksona tietyssä väestössä tai tietyllä alueella; 3/
Absurdiudella ei ole mitään rajaa. Dataa #omkron ja deltasta on ollut aivan tarpeeksi, mutta valittu premissi: koulussa ei tartu ja korona ei leviä aerosoleina, ovat ne mitkä mokattiin @oajry #koulu#opehommat 1/ yle.fi/uutiset/3-1223…
On järjetöntä sanoa, että loman jatkaminen olisi ratkaisu - ei ole vaan se hyvin toimiva etäkoulu, jonka lähiopetusministeri @liandersson julisti vaaralliseksi ideologisista syitä 2/
@MarinSanna taas meni vakuuttamaan aivan väärään aikaan, että poikkeuslakia ei oteta käyttöön ennen joulua, vaikka tartuntojen kehitys ja sairaanhoidon kuormitus osoittaa juuri sitä 3/
Pieni pohdinta🧵
UK, Tanska ja Norja menevät hiukan meidän edellä <>1vko #omikronin kanssa. Tiukat toimet aloitettiin kaikissa, meillä odotetaan dataa kuinka paljon terveydenhuolto noissa maisa kuormituu. Miksi näin? @THLorg@AVItwiittaa@STM_Uutiset 1/
Hoitoisuus on koko ajan kasvanut 2-3 viikon kuluttua tartunnoista, joten tuo n 1 vko ero. Ei auta meitä nimeksikään, jos omikron ei ole todella selvästi lievempi ja sitä ei vielä tiedetä. 2/
Olisi siis viisasta ostaa lisää aikaa siirtymällä etäopetukseen ja kiristämällä kaikkia rajoituksia jo nyt. Jos ulkomaan data näyttää hyvältä, voidaan tammikuu aloittaa syvään henkäisten, mutta jos luvut ovat huonot - ollaan oikein tarkoituksella mokattu. 4/
Kunhan tässä opettajien lukuvuosikiireiden pakkaantuessa pohdin, miksi opettajille tuuppaa jos jonkinlaista ”vapaaehtoista” tutkimuskyselyä, mutta tarkemmin ajatellen ne eivät ihan vapaaehtoisia olekaan 1/7 @oajry@Opetushallitus@okmfi@fineec1#koulu#opehommat
Rehtori nimittäin voi hyvää hyvyyttään antaa luvan yliopiston tutkimukselle, koska ”saadaan tietoa”. Joo saadaan mutta millä työmäärällä 2/7
Nyt on menossa 3 vuotinen kysely, jossa tutkitaan matematiikan taitoja alakoulussa. Kiva paitsi ei yhtään kiva. LO:n pitää täyttää jokaisesta oppilaasta lomake ja haastatella myös huoltajia, koska tarvitaan lupa erikseen, jonka hankkii tietysti se ope ei tutkija 3/7
Opettajat eivät halua etäopetusta. Opettajat haluvat tehdä työnsä ilman toistuvaa etä/lähi vuorotteluun joutumista, joka sotkee opetustyötä enemmän kuin organisoitu etäopetus, jossa huomioitu lähiopetuksen tarve 2/13
Etäopetuksen haasteet ovat kyllä tiedossa. Niitä osataan myös torjua ja korjata. Tulevan lukuvuoden haasteet ovat paljoissa poissaloloissa. 18 kk aikana oletin jonkun miettivän sisäilmasto-asioita tartuntojenkin vähentämisen näkökulmasta, vaan eipä mietitty😑 3/13
Koitanpa selittää miksi opetushenkilöstö alkaa uupua koronaan ja systemaattiseen etäkoulun mollaamiseen, lienee semanttisesti reilua puhua myös nojatuoliopettajista nojatuoliepidemiologien rinnalla. Ketju 1/x #koulu#opehommat#koronafi#maskit
Opet haluavat tehdä työnsä aina parhaalla mahdollisella tavalla. Opettajan työ on ihmissuhdetyötä, josta on vaikea tehdä etänä ainakaan alemmilla luokilla, mutta ylemmillä luokilla mahdollisuudet paranevat selvästi ja asiassa on myös tärkeä pedagoginen tulos 2/x
Opet kyllä tuntevat oppilaansa ja pystyvät hyvin nimeämään kaikki ne, joihin etäopetuksessa pitää kiinnittää huomiota tarkasti ja joiden saavuttamiseen pitää kiinnittää tarkkaa huomiota. Koulu ei kuitenkaan voi milloinkaan korvata muuta koko perheelle annettua tukea. 3/x