🧵گروه بحران: ششمین گزارش از وضعیت اجرای برجام بر اساس نزدیک به ۵۰ مصاحبه با مقامات کشورهای عضو برجام، آمریکا، منطقه و سازمان ملل. «مهلت نهایی» [ترجمه فارسی] @CrisisGroup
۲/ایران و آمریکا چند ماه است که به صورت غیرمستقیم بر سر احیای برجام در حال مذاکرهاند اما موفق نشدهاند راهکاری برای بازگشت مشترک پیدا کنند. جای تعجب ندارد که هر یک تقصیر را به گردن دیگری میاندازد. تروئیکای اروپایی و آمریکا در یک جبهه و روسیه و چین تا حدودی با ایران هم موضعاند.
۳/ ما تنشزایی هستهای ایران در سال گذشته را مرور کردیم. از نظر کمی و کیفی، مثل غنیسازی ۶۰٪ بعد از حمله به نطنز، پیشرفتها تصاعدی بوده. اگرچه هنوز اثری از ساخت سلاح هستهای نیست، اما زمان گریز – دستیابی به میزان کافی اورانیوم برای ساخت یک بمب اتمی – به سه هفته رسیده است.
۴/ یک دیپلمات ارشد اروپایی در مصاحبه با ما این طور گفت که «اگر برنامه هستهای ایران در ماه ژوئن در حد و اندازه یک ماشین فیات بود، الان فراری است.»
۵/ درحالیکه قابلیت هستهای ایران رو به رشد است، شفافیت و همکاری با آژانس کاهش یافته. به عنوان مثال ایران برای آژانس پیششرط گذاشته که اگر پرونده بررسی فعالیتهای اعلام نشدهاش بسته نشود، به تعهدات برجامیاش باز نخواهد گشت -- پیش شرطی که برای آژانس قابل پذیرش نیست.
۶/ در حوزه تحریمها، حاکمیت در ایران با استناد به بهبود رشد اقتصادی از میانه سال ۲۰۲۰ معتقد است اوج بحران تمام شده.
اما واقعیت این است که سوءمدیریت، فساد، بیکاری، تورم، نوسانات نرخ ارز و تظاهراتهای مداوم برای خدمات اولیه مشکلاتی است که کماکان باقی است. [نمودار از بانک جهانی]
۷/ در این میان، تنش بین ایران و آمریکا در منطقه ادامه دارد: در عراق، که بعد از یک دوره آرامش نسبی دوباره شاهد اوج گرفتن درگیریها بودیم، همچنین در سوریه و در دریا. اگرچه هنوز طرفین در آستانه تقابل نیستند، اما خطر شدت گرفتن تنش وجود دارد.
۸/ تنش ایران/ اسرائیل در جبهههای مختلف بالا گرفته، اما روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس بهتر شده. یک مقام ارشد اماراتی به ما گفت: «ایران دشمن نیست...تنشزایی اول ما را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین به موازات مذاکرات هستهای، در همه موارد در حال بهبود روابطمان با ایران هستیم.»
۹/ گزارش ما در مرحله بعد به مذاکرات برجامی میپردازد. تعلل اولیه دولت بایدن، برنداشتن گامی در جهت ابراز حسن نیت در میانه پاندمی کووید و عدم قبول مسئولیت خروج از برجام شروع مذاکرات را عقب انداخت اما در نهایت ایران و آمریکا شش دور در زمان روحانی با هم گفتوگو کردند.
۱۰/انتخابات در ایران وقفهای ۵ ماهه در مذاکرات ایجاد کرد. بررسی روند وین، رقابت داخلی بین نیروهای محافظهکار و این نگاه که در نتیجه پیشرفتهای هستهای، زمان به نفع ایران است از جمله آن دلایل بودند.در نهایت دولت جدید حاضر به گفتگو شد اما با رویکردی حداکثری. crisisgroup.org/fa/middle-east…
۱۱/ یک دیپلمات اروپایی در مورد دور هفتم مذاکرات به ما گفت: «فقط گفتگو برای گفتگو است... من هیچوقت کلمه «منطقی» را در یک روز اینقدر نشنیده بودم که ایرانیها از آن برای توصیف پیشنهادهای غیرعملیشان استفاده کردند.»
۱۲/ در اواخر ماه دسامبر، دور ۸ شروع شد و تا امروز هم ادامه دارد. فضای کلی بهتر از قبل است و همه طرفها میگویند پیشرفت حاصل شده، اما اروپا و آمریکا معتقدند روند آن به طرز غیرقابل قبولی کند است و نگران رسیدن به نقطهای هستند که برجام از نظر فنی قابل احیا نباشد.
۱۳/ در نتیجه، اندیشیدن به گزینههای جایگزین شدت گرفته: توافق موقت، دیپلماسی قهرآمیز قدرتهای غربی که شامل کشیدن ماشه و بازگشت تحریمهای سازمان ملل و اتحادیه اروپا میشود، و گزینههای نظامی. هر یک از اینها ریسکهای قابل توجهی دارند و در نتیجه احیای برجام در اولویت است.
۱۴/ واقعیت این است که نه ایران و نه آمریکا به همه آنچه میخواهند دست پیدا نخواهند کرد: هم برخی از پیشرفتهای هستهای ایران غیرقابل بازگشت است و دولت آمریکا هم محدودیتهایی در مورد لغو تحریمها یا مساله تضمین دارد. اما آیا طرفین میتوانند به آنچه نیاز دارند دست یابند؟
بله.
۱۵/ ایران و آمریکا میتوانند در یک پروسه مرحله بندی شده به تعهدات برجامیشان بازگردند. در این سناریو آمریکا باید یکسری از تحریمهای نفتی را در ازای توقف یکسری از فعالیتهای حساس هستهای لغو کند. بعد از راستیآزمایی ایران، گامهای دیگر برای بازگشت کامل به برجام برداشته شود.
۱۶/ آمریکا و اروپا هر دو باید از تحقق منافع اقتصادی رفع تحریمها اطمینان حاصل کنند و ایران هم باید به تعهدات برجامیاش باز گردد و با آژانس همکاری کند. چنین ساختاری می تواند مبنایی باشد برای تعاملات سازنده در آینده.
۱۷/ به موازات مذاکرات وین، سایر مسائل نیز باید پیگیری شود: امنیت منطقهای، مبادلات بشردوستانه و زندانیان دو تابعیتی در ایران. در سالهای اولیه برجام از موقعیتی که این توافق برای حل موارد اختلافی دیگر به وجود آورده بود استفاده نشد؛ این اشتباه نباید تکرار شود.
۱۸/ اگر برجام از بین برود، دیپلماسی همچنان باید بر گزینههای نظامی ارجحیت داشته باشد. به اندازه داشتن قابلیتهای هستهای، عملیاتهای نظامی پیشگیرانه هم خطرناک هستند. چراکه مشخص نیست به اهداف عدم اشاعه تسلیحات هستهای دست یابند و احتمالا به بالا گرفتن تنشهای منطقهای میانجامند.
۱۹/ از زمانی که برجام اجرا شد وقت بیشتری صرف نجات آن شد تا صرف اجرا و استفاده موثر از آن. مضرات فروپاشی برجام مشخص است: رنج اقتصادی مردم ایران، تهدید اشاعه تسلیحات هستهای و افزایش تنشهای منطقهای تا مرز یک درگیری تمام عیار.
۲۰/۲۰ آنچه که آمریکا، ایران و ۴+۱ را دوباره بر سر میز مذاکره دور هم جمع کرده، باور به این است که برجام بهترین ساختار موجود برای رفع یک دغدغه راهبردی جهانی و تنها راهکار ایران برای عادیسازی اقتصادی با دنیا است.
🧵 New from @CrisisGroup: Our 6th - perhaps final - report on the status of the 2015 nuclear deal, based on more than 50 interviews conducted with officials from JCPOA parties, the U.S., UN and regional governments over the past several months 👇crisisgroup.org/middle-east-no…
2| U.S. & Iran have engaged in months of indirect talks aimed at restoring JCPOA. These have failed to deliver a framework for mutual compliance. Unsurprisingly, each sees the other at fault. E3 aligned w/ U.S.; Russia & China not unsympathetic to Iran but within limits.
3| We review Iran's nuclear escalation over past year, during which it made quantitative and qualitative leaps, inc raising enrichment to 60% - highest ever - after April attack at Natanz. Though still no evidence of weaponization, breakout time now a matter of weeks.
بیش از یک دهه است که بر بحران هسته ای ایران تمرکز کرده ام. در این سالها انواع اتهامات به من زده شده: از داماد زاهدی گرفته تا کارمند سیا، از لابی ج.ا. و مشاور ظریف گرفته تا هزاردستان و کارمند سوروس. هرگز اهمیتی به این حرفها و هجمه ها نداده و نمی دهم. اصل مواضع فرد است 1/
مهمترین مواضع من و گروه بحران در سالهای اخیر به این شرح بوده است:
- مخالفت با اقدام ترامپ در تضعیف برجام حتی پیش از خروج آمریکا 2/
- مخالفت با فشار حداکثری و یکی از رساترین صداها در مخالفت با تحریم ها و لابی های مربوطه
3/
2/ Note the phrase "since the election" - a neat dodge over the fact that increase to 20%, uranium metal production, & limits on IAEA inspections all put in motion in Dec 2020, after assassination of Fakhrizadeh.
Yet this key fact is curiously omitted in the FDD history.
3/ And again in April 2021, we see the escalation of enrichment from 20% to 60%, somehow failing to mention the explosion at Natanz barely 48 earlier.
162 days after they last recessed, JCPOA negotiations resume in Vienna tomorrow.
It's fair to say they are not burdened by the weight of excessive optimism.
A breakdown of what's changed since June, what hasn't, and what to watch [Thread]
2/ Let's start with one big thing that's changed: Iran's government.
Raisi administration is far more conservative in nature, and far less convinced of the merits of engaging the West, than its predecessor. The views of its negotiating team range from JCPOA sceptics to critics.
3/ Iran's nuclear program has continued expanding: Breakout is now estimated at a month, stockpiles at 20 and 60% growing, concern over irreversible knowledge gains deepening and international monitoring/verification hampered by lack of cooperation with IAEA.
1/ Iran has begun commemorating the 1st anniversary of Mohsen Fakhrizadeh's killing.
I think there's a strong argument to be made that after Trump's 2018 JCPOA withdrawal, this is the single most important and consequential event in the current nuclear crisis [thread]
2/ @ronenbergman & @farnazfassihi did a deep dive into the assassination of Iran's top nuclear scientist earlier this year that gets into the why/how of what happened that Fri in Absard. 👇 Long in Israeli crosshairs for his work on Iran's nuclear program.
3/ The Trump admin and Netanyahu government had for several months been discussing the revival of sabotage operations and killing nuclear experts. The then-director of Mossad proposed killing Fakhriazdeh as one option, and Trump admin officials briefed on the idea backed it.
On the JCPOA, guarantees, and political realities: A thread 🧵👇
Let's start with one thing Tehran and many pro-JCPOA voices agree on - the Trump administration's unilateral withdrawal raises real & reasonable concerns regarding Washington's long-term commitment to an agreement.
2/ These concerns are made all the more credible when anti-JCPOA voices in DC are loudly and repeatedly threatening that in the event power changes hands under the next admin, they will work to renege on U.S. commitments just as Trump did.