1) Removing Iran's Revolutionary Guard Corps (#IRGC) from the U.S "Foreign Terrorist Organisations" (FTO) blacklist at the conclusion of the #ViennaTalks would be a very positive step.
2) Designating the IRGC as a FTO was a blatant blunder by the Trump administration with potentially serious long-term ramifications for the international legal regime governing the laws of war.
3) This unprecedented designation was not legally sound even according to US domestic law; And the introduction of this precedent-setting practice into the international order risks "politicizing" - hence undermining - even further the already fragile IHL legal regime.
4) Despite politically motivated claims, the IRGC is not a terrorist organization in the legal and proper sense of the term. Rather, it is the official conventional armed forces of a sovereign member-state of the UN; And has all the characteristics of a typical conventional army
5) For instance, the IRGC derives its authority from the Iranian constitution; It has a well-defined command structure and a ratified code of conduct that it is held accountable to in conformity with Iranian and international law.
6) Its members wear a uniform and have a fixed distinctive and recognizable emblem; Nearly half the Iranian male population performs its military service in the IRGC; And it operates in accordance with the Geneva Conventions and the laws and customs of war.
7) In fact, as documented by credible international organizations, the IRGC has an incredibly good record of self-restraint and compliance with IHL, even as it fought an eight-year-long war of attrition against the aggressive and WMD-using army of Saddam Hussein in the 1980s.
8) Officially, labeling the conventional army of a High Party to the Geneva Conventions as a terrorist organization introduces the inherently flawed notion of “terrorist soldiers” into international relations, with all the negative consequences this entails for POW status.
9) Needless to say that the generalization of this practice - namely as a result of reciprocal countermeasures – entails serious consequences for the US and other Western armed forces as well.
10) Indeed, if this practice becomes the norm and rival countries begin designating each others’ armies as “terrorist organizations”, the U.S or NATO servicemembers and commanders could also be tried and treated as “terrorists” if captured in foreign land.
11) To illustrate the folly of generalizing this practice, just imagine the chaos that would ensue if in the current conflict that is unfolding in Europe, the protagonists – Russia, Ukraine and members of NATO – designate each other’s armed forces as terrorist organizations!
12) How would captured soldiers be treated? As prisoners of war (POWs) that normally enjoy the protection of international law, or would they be put on trial upon capture and eventually punished as members of a terrorist organization? What would become of IHL in this scenario?
13) If this designation affects – or is perceived to have the potential to affect – the legal protection afforded to servicemembers on the ground, the concerned state may decide to withdraw from the Geneva Conventions, hence causing the collapse of the legal regime altogether.
14) For these reasons, all other considerations aside, removing the IRGC from the FTO list would constitute a positive step towards the protection of IHL and the preservation of the integrity of a legal regime so indispensable in this era seemingly so prone to unpredictable wars.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
۱) سفر آقای دکتر امیرعبداللهیان به مسکو اتفاق خوبی است؛ و فرصتی فراهم میآورد تا ایران ملاحظات و دغدغههای جدی خود را نسبت به مطالبات اخیر روسیه مطرح کند و به تلاش برای یافتن یک راهحل دوجانبه در این راستا مبادرت کند.
۲) حقیقت این است که ایران میتواند به مردم روسیه در خنثیسازی اثر ضد انسانی برخی تحریمها کمک کند. اما انعقاد یک توافق برای چنین همکاریای نمیتواند در چارچوب مذاکرات وین صورت بگیرد.
۳) چرا که حتی اگر آمریکا و غرب با خواسته روسیه در وین موافقت کنند - و معافیت درخواستی روسیه را حتی در متن نهایی توافق قید کنند - ایران عملاً به عنوان «مفَر» (Loophole) تحریمهای روسیه در افکار عمومی جهان شناخته خواهد شد.
۱) اگر آمریکا و اعضای کمیسیون مشترک برجام درخواست روسیه (برای اخذ معافیت در مورد کار با ابران) را نپذیرند، روسیه میتواند مذاکرات را در فرمت فعلی تخریب کند.
۲) اگر هم درخواست روسیه را بپذیرند، ایران عملاً به مباشر روسیه تبدیل خواهد شد و - مادام که تحریمها علیه روسیه برقرار است - هیچ دولت و شرکتی حاضر نخواهد شد از بیم هزینههای حیثیتی یا تبعات حقوقی نقض تحریمهای روسیه با ایران کار کند.
۳) مذاکره بدون روسیه و خارج از چارچوب مذاکرات وین نیز مستعد است - به مثابه یک «توافق جدید» توسط کنگره تلقی شود - و
قانون INARA را کلید بزند.
۱) گمان نمیکنم واژه «بنبست» در این مقطع واژه مناسبی باشد. فعلاً در مذاکرات وقفه افتاده است و شرکتکنندگان وین برای کسب تکلیف و احیاناً رایزنی با روسیه به پایتختها بازگشتهاند. اما با گذر زمان ایجاد بنبست دور از ذهن نیست.
۲) اگر در جریان جنگ اوکراین یک فاجعه انسانی رخ دهد - آنطور که بحث بسیار مهم استفاده از جنگافزار بیولوژیک مطرح شده است - یا یک شخصیت مطرح (مثل زلینسکی) کشته شود یا آسیب ببیند، یا بین نیروهای روسیه و ناتو در آسمان یا زمین درگیری رخ دهد، مدیریت اوضاع از کنترل خارج میشود.
۱) جناب دکتر امیرعبدالهیان، به وین تشریف ببرید و هم با هیأت آمریکایی نشست دوجانبه برگزار کنید و هم با هیأت روسی مقالات کنید. به جهان این سیگنال را بدهید که سیاست خارجی ایران تابع هیچ کشوری نیست، تطبیقپذیر با شرایط روز است و تنها محرک آن منافع ملی ایران است.
۲) ایران در شرایطی روی نقشه دیپلماسی جهان نقش خواهد داشت - و از حداکثر ظرفیت برجام و حداکثر پتانسیل نظم جدید بینالمللی بهرهمند خواهد شد - که نشان دهد وزنهاش را ارزان در کفه ترازوی هیچ قدرتی قرار نخواهد داد.
۳) تندروهای واشنگتن میخواهند توافق وین را دستپخت روسیه جلوه دهند تا در جو کنونی
راحتتر آن را خراب کنند. افکار عمومی ایران نیز به اشتباه توافق وین را محصول کار مسکو میداند. با ابتکار دیپلماتیک خود این فضا را عوض کنید.
۲) در این شرایط با سربازانی که اسیر میشوند چگونه برخورد میشود؟ مانند اسیر جنگی؟! چه بلایی بر سر قوانین حاکم بر نزاعهای بینالمللی مسلحانه میآید؟ حال متوجه میشوید نامگذاری سپاه پاسداران ایران به عنوان یک «سازمان خارجی تروریستی» توسط ترلمپ چقدر بی پروا و ابلهانه بود؟
۳) معتقدم لازم است در مذاکرات وین بر تأثیر بسیار منفی بدعتِ قرار دادنِ نیروهای نظامی دولتها در فهرستهای سازمانهای تروریستی تاکید بیشتری شود.
۱) موضع رسمی ایران این است که اتفاقات اخیر، ریشه در اقدامات تحریکآمیز ناتو دارد؛ اما ایران جنگ را چاره نمیداند و طرفین را به یافتن یک راه حل سیاسی و دموکراتیک در این باره دعوت میکند. موضع دقیق و اصلی ایران را باید در اظهارات وزارت امور خارجه و سخنگوی آن جستجو کرد،
۲) هر چند مقصر اصلی ناتو و کشورهای غربی هستند که در سه دهه اخیر، دغدغهها و ملاحظات امنیتی جدیِ روسیه را نادیده گرفتند، اما اقدام اخیر نظامی روسیه علیه اوکراین یک اقدام غیرقانونی، برخلاف حقوق بینالملل و تهدید جدی علیه صلح و امنیت جهانی است...