#RaccoonDog & #SARSCoV2: What's the link? Often when trying to understand emerging viruses, looking at another spillover event provides important insights. #SARSCoV2 & SARSCoV1 (cause of 2002/2003 epidemic) are very similar viruses (same species): SARS1 may hold some clues 1/
Upon investigating the origin of #SARSCoV1, animals sold in wet markets of outbreak regions were tested. Most work was done on civet cats but there were surprising results on raccoon dogs as well: All raccoons dogs tested on markets were SARS1 positive incl. virus isolation 2/
Animals were found in markets in Guangdong and Shenzhen, both regions with early SARSCoV1 spread. Virus was found in throat & rectal swabs & live virus isolated from a fecal sample & animal had antibodies against SARSCoV1. 4/
Kan et al report peak VL >10E6 in civet cats, but unfortunately no VL for raccoon dogs are given. Since virus was isolated & sequenced, VL must have been rather high as well. Sequenced virus was identical to civet cat sequences: Direction of infection could not be determined 5/
A good review on the animal reservoirs of SARSCoV1 is this one : sciencedirect.com/science/articl…, concluding: "Unlike the situation with masked palm civets, very limited research has been conducted to survey wild or farmed raccoon dog." 6/
One wonders why there was not more investigation with a 100% prevalence from randomly selected raccoon dogs at wet markets. For civet cats, surprisingly, the virus was not found in the wild, but only in markets and to a lesser extend in farms, suggesting infection during trade 7/
Conclusion: Raccoon dogs played already a role in SARSCoV1 with high infection rates but were understudied. More recent data on experimental infection with SARSCoV2 is in line with what was found for SARSCoV1: Here virus was found in nose, throat & fecal samples incl isolation 8/
Like for SARSCoV1, animals seroconverted with high antibody titers. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/P… No data are given on disease of raccoon dogs with SARSCoV1 in the old studies but for SARSCoV2, there were only subtle clinical signs. 9/
So what else about raccoon dogs? Unlike civets cats which are farmed for food, raccoon dogs are mainly for fur, in very large abundance, specially in northeast China. Fur producers in China own >14 million captive raccoon dogs, that is 99% of the global share of raccoon dogs 10/
actasia.org/wp-content/upl… - this is an interesting report from 2019: "(the industry) is in the process of consolidating its strength through international collaboration, and by adapting its supply of fur in line with new fashions for fur trim" 11/
This means that almost every fluffy fur trim on hoods and caps comes from Chinese raccoon dogs. Interestingly this farming is largely done as household breeding facilities, that decide on own standards (or lack thereof). Many reports on a lack of animal welfare here as well. 12/
In summary, raccoon dogs are shown to be susceptible for SARSCoV1 and SARSCoV2, with many aspects that make them a likely (recent) intermediate host along the trade chain. They were already understudied in SARS1 and one wonders why there are no studies on SARS2 13/
Taken together, the data on SARS1 and experimental data on SARS2 in raccoon dogs are very well in line with the report of the metagenomic findings of raccoon dog DNA and SARSCoV2 RNA intermixed (that will hopefully be released soon as preprint.) 14/
In terms of pandemic prevention, the continuation of farming of known high-risk spillover species like civet cats & raccoon dogs after SARSCoV1 is a massive a global failure. If it goes on after SARSCoV2, any talk about pandemic prevention/preparedness remains nothing but a farce
I recently did a lot of reading on spillover events from before the pandemic for a book that I am currently writing on viruses, bats & their complicated relationship with humans - hopefully released in august. My conclusion: there is a LOT that we can learn from the past events.

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More from @EckerleIsabella

Mar 21
Die wahrscheinlich wichtigste Arbeit zum #Ursprung Herkunft von #SARSCoV2 #COVID19 ist heute als Preprint veröffentlicht. Die Arbeit und das Eingangsstatment zum Dilemma von Datentransparenz sind lesenswert - aber was zeigen die Daten? #origin zenodo.org/record/7754299…
Wissenschaftler haben Anfang März in GISAID (Datenbank zum Teilen von Virussequenzen) neue Einträge gefunden, die vom Huanan Markt/Wuhan stammen. Dabei handelte es sich um Rohdaten, also nicht nur um bereinigte Sequenzen des Virus, sondern alles, was man in den Umweltproben war
Diese Daten gehören zu einem chinesischen Preprint, der zur Schlussfolgerung kam, dass das Virus von Menschen auf den Markt eingebracht wurde. Man vermutete bereits, dass in den Daten mehr zu finden sein muss, die Rohdaten waren aber bisher nicht zugänglich
Read 13 tweets
Feb 1
Wo stehen wir gerade mit #SARSCoV2 #COVID19 - meine persönliche Einschätzung: Übergang von #Pandemie zu #Endemie ist in meinen Augen größtenteils vollzogen. Omikron "Variantensuppe" löst keine größeren Wellen mehr aus & macht auch keine großen Sprünge mehr
Die befürchteten Wellen durch die immun-evasiven BQ.1, BQ.1.1, XBB sind ausgeblieben. > 1 Jahr Zirkulation mit Omikron-Abkömmlingen lässt vermuten, dass dies das endemische Virus bleiben wird. Zirkulation aktuell nicht auf hohen Werten trotz Kälte & Aufhebung aller Maßnahmen
Für mich sind die letzten Wochen seit Anbeginn der Pandemie die ersten, in denen ich die Situation sich entspannen sehe. Für Risikopersonen gilt das nicht - die sollten sich weiter konsequent schützen, aber weniger Gesamtzirkulation bedeutet auch weniger Ansteckungsrisiken
Read 13 tweets
Dec 18, 2022
Liebe Eltern kleiner Kinder, reduziert das Risiko, dass sich Euer Kind jetzt infiziert. Trefft Euch nicht mit kranken Freunden oder Familie, schickt kranke Kinder nicht auf den Kindergeburtstag, tragt selbst eine Maske wenn ihr viele Menschen trefft, lasst kranke Kinder daheim
Es stimmt zwar, dass jedes Kind irgendwann seine erste Infektion mit RSV, Influenza, SARS-CoV-2 durchmacht - aber es "muss" auf garkeinen Fall diesen Winter sein. Auch wenn die meisten Kinder es gut durchstehen, werden einige sehr krank: Umso mehr, je jünger & bei Risikofaktoren,
aber auch komplett gesunde Kindern können so krank werden, dass sie in die Klinik müssen. Auch wenn die Kinderärzte & das Klinikpersonal alles geben, sind es aktuell einfach zu viele kranke Kinder & zu wenig Personal. Niemand will mit seinem kranken Kind im Flur liegen.
Read 7 tweets
Dec 17, 2022
In den letzten drei Jahren war jedes Immunsystem mit alle dem konfrontiert: Antigene aus Nahrungsmitteln, aus der Umwelt (z.B. Bakterien, Pilze), Herpesviren, unbehüllte RNA-Viren (zB Rhinoviren, Adenoviren), apathogene Viren, Pollen, Pflanzenstoffe, Antigene von Haustieren usw.
Die Vorstellung, dass das Tragen von Masken außerhalb des eigenen Haushaltes (selbst wenn dies einige Stunden am Tag war) zu einem "zu wenig" an Immunstimulation geführt hat, ist vollkommen unsinnig. Viele Kinder, die jetzt krank sind, haben nie eine Maske getragen (siehe Alter!)
Niemand ist immunsupprimiert, weil es in den 2,5 letzten Jahren temporär Infektionsschutzmaßnahmen gab, diese Art der Immunosuppression gibt es nicht & ist biologisch nicht plausibel. Es gab allerdings für einige Viren weniger Zirkulation (hauptsächlich behüllte Atemwegsviren),
Read 7 tweets
Dec 13, 2022
I see #MERS trending - a few thoughts on it. MERS is a coronavirus, just like SARS-CoV-2, but there are many differences: MERS is primarily transmitted from camels to humans by zoonotic transmission. It is continuously circulating in camels which themselves do not get very sick
Unlike SARS-CoV-2, the virus is replicating in humans in the lower respiratory tract, therefore it's not easily transmitted between humans unless there are special conditions that favor transmission (eg health-care related). At-risk of infection are those with close camel contact
Very unlikely that someone who visits a soccer game without close camel contact contracts MERS. So while I am not worried about MERS in this setting, constant spillover gives the virus a chance to adapt. We should keep an eye on MERS but also important to be clear about risks
Read 5 tweets
Dec 2, 2022
#SARSCoV2 #COVID19 & #Schwangerschaft: Wer schwanger ist, der sollte alles tun, um eine Infektion zu vermeiden, auch nach mehrfacher Impfung. D.h. Menschenansammlungen meiden/nur mit qualitativ hochwertiger Maske (FFP2)/Kontakte mit akut erkrankten Personen vermeiden.
Ich bin immer wieder erstaunt, wie viele Schwangere man im Nahverkehr, Supermarkt, etc. ohne Maske sieht. M.E. fehlt hier ganz gezielte Aufklärung! So vieles ist in der Schwangerschaft tabu, teils aus reinem Vorsichtsgedanken - #COVID19 sollte unbedingt dazu gehören!
Ebenso bei #Neugeborenen: Erkältete oder sonstig akut erkrankte Personen gehören nicht in die Nähe kleiner Babies! Bei aktuellem Infektionsgeschehen (v.a. wegen RSV) sinnvoll, Besuche & Kontakte außerhalb des Haushaltes auf ein Minimum reduzieren - oder mit Maske oder draußen!
Read 9 tweets

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