Wahhab Hassoo وهاب حسو Profile picture
Apr 30, 2023 12 tweets 8 min read Read on X
What happened in Sinjar region of Iraq/Kurdistan the past three days? He's a brief #thread.

Iraqi government resettled some of the internally displaced Sunni Muslim families to Sinjar, where #YazidiGenocide was committed by ISIS in 2014. Image
Yezidis protested against this plan in front of the Islamic Mosque located in Sinjar, because according to some witnesses, there were some Sunni Muslims among them who supported and joined #ISIS against the Yezidis in 2014. This people joined ISIS and betrayed the Yezidis back… twitter.com/i/web/status/1…
After this protest reached #socialmedia, a group of Imams, sectarianism led Islamic politicians and parties spread a picture of a mosque and saying that Yezidis have demolished it and burnt Islamic Holly Book Quran and attacked and called Yezidis devilworshippers & atheists.
However, according to @Tech4Peace1 & official Ministries, the whole story was fake, as the real pictures (see below) belonged to a Mosque located in the city of Diyala(#Iraq), which was destroyed by ISIS in 2014. The mosque wasn't destroyed by Yezidis, but by Muslims themselves. Image
So, these Imams and sectarianism led politicians and parties, ruling Iraq since Saddam Hussein and even before, turned the story 180 degree and said that the Islamic Umah and House of Allah is under attack by Yezidis, calling them Satanists and atheists; see video.
Several recording and voice memos shown (Kurdish) Muslims talking about attacking Yezidi refugees remaining in Kurdistan Region of Iraq (see video). However, there are no actions taken by this hate-speech against Yezidis driven campaign, and these people are not held accountable.
Media outlets, including Instagram, continues to share the fake news. Not surprisingly, hundreds of people in the comments justify the #YazidiGenocide by ISIS, saying that it was great what ISIS did to Yezidis. @Kurdistan time for action? ImageImageImageImage
Yezidi spiritual leaders said that Yezidis always condemned any attack or inappropriate behaviour or violence towards a peaceful co-existence & that in Yezidi religion and belief: we pray for more than 70 other religions before praying for ourselves."
We, Yezidis, are… twitter.com/i/web/status/1…
Finally, an Islamic tribe leader responded ashamed and asked these so called imams defending #Islam; where were you when ISIS destroyed our mosques? Where were you when ISIS killed, enslaved and raped children and women in the name of #Islam? What have you done to stop Isis? Image
Yezidi activist @murad_ismael argued that "time has come for an explicit and clear law to be enacted in Iraq and the Kurdistan region that criminalizes racism an incitement of violence against the Yazidis as a group." According to him "Establishing a strong legal framework will… twitter.com/i/web/status/1… Image
Map source: #BBC December, 2014, when larger part of #Iraq and #Syria were controlled by ISIS, including #Sinjar.
Not responsible*

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Wahhab Hassoo وهاب حسو

Wahhab Hassoo وهاب حسو Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @WahhabHassoo

May 3, 2024
Afgelopen week had ik het voorrecht om te spreken op de @MandevilleAC over de genocide gepleegd door 1S1S tegen Yezidis. Dit onderwerp heeft persoonlijke betekenis voor mij, aangezien mijn eigen familie de verwoestende effecten van deze tragedie heeft doorstaan.Image
Het was ontroerend om niet alleen de geopolitieke analyse te presenteren, maar ook de menselijke verhalen achter deze gruwelijke gebeurtenis te delen. De veerkracht van de Yezidi-gemeenschap getuigt van de kracht van de menselijke geest. Image
Terwijl we blijven herinneren en de slachtoffers eren, laten we ons ook toewijden aan het vergroten van het bewustzijn en pleiten voor gerechtigheid namens hen. Educatie en dialoog zijn cruciaal in ons streven naar een meer compassievolle en begripvolle wereld. Image
Read 4 tweets
Mar 25, 2024
𝗛𝗲𝘁 𝗽𝗿𝗼𝗯𝗹𝗲𝗲𝗺 𝘃𝗮𝗻 𝗶𝗹𝗹𝗶𝗯𝗲𝗿𝗮𝗹𝗲 𝗺𝗶𝗻𝗱𝗲𝗿𝗵𝗲𝗱𝗲𝗻

1/John Rawls, een leidende 20ste-eeuw Amerikaanse politieke filosoof, boog zich over de uitdaging die illiberale minderheden vormen binnen liberale democratieën. Image
2/ Zijn werk, waaronder "A Theory of Justice" en "Political Liberalism", biedt inzicht. Volgens Rawls kan een goed geordende samenleving, geworteld in rechtvaardigheid als billijkheid, illiberale gemeenschappen tolereren, zolang die zich aan de regels houden. Image
3/ Rawls' politiek liberalisme benadrukt het belang van het respecteren van diverse redelijke doctrines. Echter, tolerantie voor illiberalisme kent grenzen, vooral wanneer fundamentele rechten en vrijheden op het spel staan.
Read 7 tweets
Feb 1, 2024
Het is ronduit schokkend en Godgeklaagd dat Nederlandse ISIS-terroristen gemiddeld slechts 18 maanden celstraf krijgen voor deelname aan de genocidale organisatie ISIS. Het internationale gerechtshof in Den Haag is niet ingezet voor de berechting van #YazidiGenocide daders 1/4 Image
Het lage strafniveau in Nederland voor terroristen die terugkeren uit ISIS staat in schril contrast met onze buurlanden, waar strengere straffen van gemiddelde 4,5 tot 7,6 jaar worden opgelegd 2/4
Dit roept serieuze vragen op over de toewijding van Nederland aan gerechtigheid voor de slachtoffers van genocide, internationale misdrijven en seksuele slavernij. 3/4
Read 4 tweets
Jan 19, 2024
𝗛𝗲𝘁 𝗯𝗮𝗴𝗮𝘁𝗲𝗹𝗹𝗶𝘀𝗲𝗿𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗜𝗦𝗜𝗦-𝗱𝗲𝗲𝗹𝗻𝗮𝗺𝗲 𝗶𝗻 𝗡𝗲𝗱𝗲𝗿𝗹𝗮𝗻𝗱 𝗶𝘀 𝗲𝗲𝗻 𝗸𝗹𝗮𝗽 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗴𝗲𝘇𝗶𝗰𝗵𝘁 𝘃𝗮𝗻 𝗴𝗲𝗿𝗲𝗰𝗵𝘁𝗶𝗴𝗵𝗲𝗶𝗱 𝗲𝗻 𝗮𝗹𝗹𝗲𝘀 𝘄𝗮𝗮𝗿 𝗱𝗲 𝗿𝗲𝗰𝗵𝘁𝘀𝘀𝘁𝗮𝗮𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝘀𝘁𝗮𝗮𝘁: 𝗵𝗶𝗲𝗿 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺👇 Image
𝟭. 𝗢𝗻𝘁𝗸𝗲𝗻𝗻𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝘃𝗲𝗿𝗮𝗻𝘁𝘄𝗼𝗼𝗿𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗵𝗲𝗶𝗱
De milde straffen voor IS-vrouwen ondermijnen gerechtigheid doordat ze de ernst van hun daden bagatelliseren. Door te beweren dat ze slechts huisvrouwen waren, ontkennen ze actieve betrokkenheid bij ISIS en #YazidigenocideImage
𝟮. 𝗕𝗮𝗴𝗮𝘁𝗲𝗹𝗹𝗶𝘀𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝗜𝗦𝗜𝗦-𝘄𝗿𝗲𝗲𝗱𝗵𝗲𝗱𝗲𝗻

De lichte straffen voor IS-vrouwen onderschatten de ernst van ISIS' gruweldaden, waaronder genocide en seksuele slavernij. Het ontbreken van passende straffen doet geen recht aan de slachtoffers en minimaliseert de ernst van de misdaden.Image
Read 7 tweets
Nov 16, 2023
1/5 Vandaag, 16 november 2023, is een onvergetelijke dag voor mij, de dag waarop ik mijn Masterdiploma in ontvangst mocht nemen. Een mijlpaal die me met trots vervult.
2/5 In vier jaar heb ik me volledig omgeschoold, van een technisch profiel met wiskunde B en natuurkunde naar mondiale politiek (Bachelor & Master) aan de @VUamsterdam. Officieel ben ik nu een politicoloog, een titel die ik met trots zal dragen. Image
3/5 Mijn belofte aan mezelf is om het maximale hieruit te halen, een stem te zijn voor mijn mensen en voor iedereen die veel onrecht heeft gekend in zijn leven. Volgende week hebben mensen de kans om op mij te stemmen, ik sta bij @NwSocContract op nummer 40. 🗳️🤝 Image
Read 5 tweets
Nov 2, 2023
Het is buitengewoon tragisch dat overlevenden van de genocide nu geconfronteerd worden met deportaties en moeilijke omstandigheden, terwijl sommige daders van deze gruwelijke misdaden, met name ISIS-vrouwen, gerepatrieerd worden.
#Yazidigenocide #onrecht
wrongspeakpublishing.com/p/after-isis-y…
Het is een schrijnende realiteit dat zij die de verschrikkingen van de genocide hebben doorstaan, nu geconfronteerd worden met vervolging en gedwongen terugkeer naar gebieden die nog steeds onstabiel zijn. #NeverAgain #nooitmeer
Het gebrek aan erkenning van de genocide door zowel westerse landen als de regeringen van Syrië &Irak maakt de situatie moeilijker. Het voelt alsof de Yazidi-gemeenschap in de steek wordt gelaten, terwijl sommige daders mogelijk geholpen worden. Dit is een schrijnend onrecht.
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(