Bevreemdend interview gisteren in Terzake met Snoeck na zijn opinie in De Morgen: 1. Snoeck verkondigt een extreem (sluit de scholen) en absoluut minderheidsstandpunt binnen zijn eigen discipline. Alle reviews, meta-analyses van gerenommeerde collega's in *medische* (1/x)
tijdschriften stellen ronduit dat scholen sluiten géén grote epidemiologische winst oplevert. Dit werd gewoon onvermeld gelaten. Meningen die afwijkingen van de internationale wetenschappelijke consensus mogen tenminste als dusdanig geduid worden. Gelukkig gaf Van Gucht wat (2/x)
tegengas. 2. Zoals altijd werd ook lichtzinnig sluiting voorgesteld zonder dit ernstig af te wegen tegen de kosten, waarover trouwens itt de epidemiologische baten géén énkele discussie bestaat. Ze zijn immens: cognitief (lirias.kuleuven.be/retrieve/588087journals.sagepub.com/doi/10.3102/00…) (3/x)
economisch (oecd.org/education/The-…), emotioneel en sociaal (ongelijkheid). Immense en duidelijke kosten nemen voor onduidelijke en bewuste epidemiologische winsten is kortzichtig en extreem onverantwoordelijk. De suggestie om dit op te lossen met een paar weekjes minder(4/x)
vakantie verraadt een compleet gebrek aan kennis en inzicht in de omvang van het probleem (half jaar achterstand), en in de sequentialiteit van leren. 3. De hele redenering van Snoeck berust op een gelijktijdigheid van schoolvakantie met fluctuatie in de cijfers. Nooit, en (5/x)
zeker niet in dit complexe Coronaverhaal, volstaat een correlatie voor causaal verband (post hoc ergo propter hoc denkfout). Je zou op basis van dezelfde denkfout mondmaskers kunnen verbieden omdat tegelijk met de invoering ervan (maar natùùrlijk niet dààrom) de cijfers (6/x)
slechter werden. Op basis van dezelfde denkfout vond Snoeck massa-events zoals de BLM betogingen geen probleem want 'nadien geen piek'. 4. Tegelijk worden maatregelen waarover géén epidemiologische discussie is, en met veel minder kosten (reizen) afgedaan als onnodig want (7/x)
'alle landen zijn rood en dus communicerende vaten'. Men zou hetzelfde kunnen redeneren over rode huishoudens en rode klassen, maar nee: in een klas zitten is gevaarlijk, in een vliegtuig niet. Absurd. 5. De schaal van onderwijs *is* immens. Net dààrom zijn de kosten ook (8/x)
gigantisch. De schaal aanhalen in de redenering over de onduidelijke epidemiologische baten, maar negeren in de kosten is intellectueel oneerlijk. 6. Ondertussen weten we dat de curve constant kan blijven mét open scholen. Scholen sluiten sluiten omdat àndere, nodige (9/x)
maatregelen niet voldoende gehandhaafd worden is géén (en onnodig) beleid. Grijp in waar het probleem zit. 6. De suggestie om scholen te sluiten enkel en alleen om ouders thuis te houden is ronduit wraakroepend en getuigt van een compleet dédain voor de waarde van (10/x)
onderwijs en de inspanningen van onze leraren. Beschadig geen kinderen/maatschappij omdat je het moeilijk vindt om telewerk af te dwingen of treinen/bussen te ontdubbelen of mensen op de fiets te krijgen. Het is het equivalent van hoofdpijn behandelen met een onthoofding (11/11)
@mboudry een aantal gedachten bij knack (draadje): 1. Ik vind wél dat het de taak is van collega Annemans om na te denken en zich uit te spreken over aanpak van covid. Een gezondheidseconoom bestudeert net het systeem (in dit geval tijdens een pandemie) in context. Dwz met
parameters gezondheid, maar ook in functie van parameters economie & welzijn. Dat is net de kern van zijn vakgebied. Hij mag, en moét zich net uitspreken over bv het evenwicht tss gezondheidsschade en sociale schade. Het enige wat hem kwalijk genomen kan worden is
de uitspraak 'het verergert niet'. Dat is een puur statistische virologische uitspraak, buiten zijn domein. Daar kunnen virologen hem een feitelijke fout aanwrijven Al de rest (en dat is wat mij betreft de kern van zijn discours) kan en moet wél.
1. Decentraliseren beleid houdt risico in dat lokale leiders racen naar de meest strenge aanpak in een (goed bedoeld) streven om baten van een maatregel te maximaliseren, zonder de kosten adequaat mee te wegen. Eén burgemeester denkt
dat de avondklok beter 22u is dan 23u, en dadelijk worden cafés uur vroeger gesloten, vrijheid bewoners ingeperkt. Epdidemiologische opbrengst onduidelijk, druk op omliggende burgemeesters (hij haalt het nationale nieuws). wachten tot iemand 21u instelt en daarvoor bejubeld wordt
Vanuit het perspectief van de leider: illusion of control (en.wikipedia.org/wiki/Illusion_…). Men heeft het gevoel controle uit te oefenen over situatie, ook al is dit niet zo. Druk op sociale media om maatregelen te nemen versterkt deze druk. Mensen zijn (vals) gerustgesteld.
De discussie over bubbels van 15 of 10 is epidemiologisch relevant, maar psychologische onzin:
1. Het getal 15 is een schoolvoorveeld van een anker (en.wikipedia.org/wiki/Anchoring…). Het trekt mensen in de richting van die groepsgrootte, en leidt tot méér contacten dan men anders zou
hebben zonder die richtlijn
2. 15 is ook psychologisch te hoog. Ons brein is lui en beperkt. Niémand houdt dit bij en past dit toe. 15 wordt ingeruild voor het cognitief veel makkelijkere ‘veel’. (en.wikipedia.org/wiki/Attribute…) 10 zal hetzelfde effect hebben dus dit maakt niks uit
3. Mensen motiveren is moeilijk omdat er heel veel kleine inspanningen gevraagd worden zonder dat het verband tss gedrag en gevolg voor het individu voelbaar is. (Idem bv klimaatverandering). Wysiati: what you see is all there is (blog.oxfordcollegeofmarketing.com/2014/06/09/554…). Even de regels
Wat staat er in het rapport van het maatschappelijk relancecomité over onderwijs?
1. scholen moeten maximaal open blijven, en pas sluiten nà alle andere maatregelen. Bij deeltijdse dagsluiting extra lesuren andere dagen én continuering examinering.
2. snelle (september, idp, ovsg) diagnose van leerverlies en -kloof kwetsbare kinderen. Structurele monitoring leerprestaties en welzijn als input voor datagebaseerde onderwijskwaliteitszorg 3. systematische verankering zomer-, herfst- en kerstscholen 4. Elke kadet een tablet.
Investeringsplan ICT infrastructuur (nu < 1 EUR/kind/jaar) én vaardigheden (leraren én leerlingen) als noodzakelijke voorwaarde voor blended leren. 5. investeringsplan schoolgebouwen (57% van patrimonium is > 50 jaar oud) mét buffercapaciteit
De eerste berichten over gestandaardiseerde toetsen na Corona afstandsonderwijs lijken bemoedigend. Geen immense effecten, wat bemoedigend is. 5 bedenkingen:
1. De participatie aan de toetsen was (veel) lager dan anders. Allicht doen enkel de 'beste' scholen mee. Zelfselectie
vertekent dan resultaten
2. Het gemiddelde is interessant, maar nog interessanter is de spreiding: wat gebeurt er aan de top, aan de staart, en hoe ver liggen die uiteen?
3. Metingen zijn sowieso heel partieel (zesde leerjaar), en ook in jaren waar schoolopening het grootst was
4. Niet enkel gemiddeldes spreiding tussen leerlingen is relevant, maar tevens spreiding tss scholen (al is dat door zelfselectie moeilijk). Grote kwaliteitsverschillen aanpak gezien
5. De angel: *als* Coronasluiting scholen slechts een beperkt effect heeft op leerprestaties
Draadje met heel korte samenvatting van de recente, en meest geciteerde meta-analyse van blended learning (combinatie campus- en afstandsonderwijs), 45 studies die directe controleconditie met campus onderwijs hadden, secundair + hoger. Paper dropbox.com/s/71iu9p29q285…
Conclusies: 1. énkel online onderwijs werkt niet beter dan campus (face to face) onderwijs, maar ook niet slechter (g = 0.05). 2. de combinatie van afstandsonderwijs mét campus werkt beter dan enkel campus, klein tot middelgroot effect (g = 0.35)
3. geen duidelijke invloed van leerdomein of type leerling.
Redenen voor positief effect: 1. het vergroten van leertijd 2. introductie van nieuwe leselementen en resources 3. interacties tussen leerlingen.
Belangrijke randvoorwaarde (ook voor Corona onderwijs):