Det har varit lite diskussion om den rekommenderade prioriteringsordning som FOHM gå¨tt ut med, och som nu styr utrullningen av vaccin: folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-ber…
=> FOHMs förslag utgår från den av Riksdagen fastslagna etiska plattformen för hälso- och sjukvårdsprioriteringar (lag via HoSL). Men tyvärr har inte FOHM någonstans förklarat denna utgångspunkt, eller hur rekommendationerna stöds av den. liu.se/artikel/den-et…
Detta är en del av en bristfällig kommunikationsstrategi, där myndigheten varit usel på att förklara motiven bakom rekommendationer. Detta innebär dock inte att rekommendationerna saknar skäl. När jag matchar rekommendationerna mot den etiska plattformen förefaller de ha gott =>
=> stöd. Vad mera är: de alternativ som föreslagits - att sk. superspridare eller sjukvårdspersonal borde prioriteras först - verkar sakna stöd i den etiska plattformen. Den styrande principen i denna plattform är den sk behovs- och solidaritetsprincipen, vilken enkelt =>
=> uttryckt säger att de individer som har störst behov av en begränsad vårdresurs ska ha första tjing på den. Behovet avgörs av hur illa det skulle vara för individen att inte få tillgång till resursen - i detta fall vaccin. Detta påverkas av dels hur illa sjuk denne skulle =>
=> bli om hen smittades, dels hur sannolikt det är att hen smittas (med allvarliga konsekvenser). Bara sannolikhet att smittas väger inte så tungt. Traditionellt är lagens tolkning av det värsta som kan hända någon att man dör. Därför har alltid vårdinsatser som räddar liv =>
=> högsta prioritet. Likabehandlingskravet i den sk människovärdesprincipen i den etiska plattformen implicerar då att vi ska resonera likadant här. Att det är individens behov gör också att storleken på grupper är oväsentligt. Att en insats till en individ kan gynna en annan =>
=> individ, eller samhället i stort är inte i sig prioriteringsgrundande. Däremot medför solidaritetsdelen av Behovs och solidaritetsprincipen att vi alla har ett gemensamt ansvar att skydda gemensamma nyttigheter, som att vården inte bryter samman. =>
Därför förefaller FOHMs rekommendation att med varje riskgrupp också prioritera den vårdprofessionsgrupp som är närmast den (SÄBO personal i fas 1, t ex). Valet av riskgrupper förefaller också vara välgrundat på basis av vårens erfarenheter. =>
Senare kommer andra vårdpersonalgrupper, kopplade till riskgrupper, och i fas 3 alla vårdpersonal - före större delen av befolkningen. Detta verkar helt i linje med den etiska plattformen som FOHM måste följa. Nu kan man förstås vara kritisk till denna plattform och tycka =>
=> att den borde ändras. Nyligen har t ex jag och två kolleger argumenterat för att dess principer behöver kompletteras med ett hållbarhetskrav. Och i ett annat sammanhang har jag argumenterat för att den är för dålig på att värdesätta folkhälsoinriktad => jme.bmj.com/content/early/…
=> primärprevention - dit bl a vaccin hör - och därför borde kompletteras med en särskild preventionsprincip, som skulle stärka det kollektivistiska solidaritetsinslaget i Behovs och solidaritetsprincipen. Samtidigt är det osäkert vilken skillnad =>
=> dessa förslag skulle gjort i rådande läge, då sådana prinper fortfarande måste vägas mot de mer traditionella individualistiska sjukvårdsetiska aspekterna (som vi förstås vill behålla). Men oavsett detta, så är det förstås uteslutet att en myndighet som FOHM inte skulle =>
=> följa lägen, t ex därför att det finns en WHO rekommendation som säger något annat än vad svensk lag innebär. Däremot tycker jag att den kritiska diskussion som nu lyfts är en bra utgångspunkt för att ta en ny titt på den etiska plattformen och dess tillämpning. =>
=> Det råder bred politisk enighet om denna, vilket förstås är ett stort värde. Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre, och de förslag jag givit ovan innebär i sig inga hinder mot att denna enighet utvidgas även till dem. Men fram till dess hoppas jag innerligt =>
=> att FOHM dels genomgripande reviderar sin bristfälliga kommunikationsstrategi, så att medborgare kan förstå grunden till beslut och rekommendationer, dels fortsätter att följa rådande lagstiftning. SLUT TRÅD
PS. till tråden ovan maa. att några regioner sagt att de vill prioritera vaccination av IVA/sjukhuspersonal före de svåraste riskgrupperna och personalen närmast dem, och att FOHM kommenterat att rekommendationerna inte utesluter regional variation. Detta är fullt =>
=> förenligt med den etiska plattformen i den mån regionerna kan göra troligt att denna prioritering krävs för att skydda de med störst behov av skydd (de prioriterade grupperna i FOHMs fas 1-2). Detta kan vara fallet t ex om sjukhusvården hotar att kollapsa om inte =>
=> personalen där vaccineras (vilket kan vara fallet på olika vis). Men det är t ex helt uteslutet av den etiska plattformen att argumentera för detta med hänvisning till att personalen förtjänar att skyddas pga. sitt hårda slit och riskerna i jobbet. För att vara lagenlig =>
=> måste alltså prioriteringen vara nödvändig för ett systemskydd som också gynnar de mest behövande riskgrupperna. I annat fall offras de som kan råka mest illa ut av sjukdomen (äldre på SÄBO, funktionsnedsatta i LSS, m.m.) för att andra ska få hjälp. Det är ungefär =>
=> detta som stoppet för dessa grupper att få sjukhusvård i Stockholm i våras kritiserats för, t ex av Coronakommissionen. Mao behöver regionerna göra troligt att de har så dålig kapacitet i sina sjukvårdssystem, att dessa hotar bryta samman på ett sätt som drabbar alla =>
=> om inte personalen vaccineras först. Kanske är detta fallet, men jag har hittills inte sett någon regionföreträdare framlägga skäl som talar för att det är så. Åter kan man förstås diskutera även denna aspekt av den etiska plattformen, och vilja se mer utrymme för att =>
=> neka vård till de med störst vårdbehov för att avlasta sjukvårdssystemet, till fördel för personal och andra patienter. Men hittills har jag inte sett någon argumentera för en sådan princip i debatten.
DS.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Vänsterpartiet kan nu väcka misstroende och få majoritet mot regeringen om den går fram med förslagen om ändrad Las, de får då stöd av SD, M och KD. Regeringen kan då lösa situationen genom att avvakta att gå fram med en propp =>
=> förrän det finns parlamentarisk förutsättning för att den ska antas av riksdagen. Saken är då ur världen (tills det parlamentariska läget på ett eller annat sätt förändras). OM INTE C och L då väcker misstroende i riksdagen för att regeringen INTE går fram med förslagen =>
=> om ändrad Las, OCH får stöd av SD, M, KD. SD, M , KD har då deklarerat att de säger BÅDA JA OCH NEJ TILL NYA LAS, men kanske tycker de det är värt priset för ställa till med regeringskris? Situationen blir då densamma som efter valet. Sannolikt kommer då Löfvén =>
TRÅD: #Kristdemokraterna:s utspel om ett feministiskt program igår gav inte så mycket att bita i, vi får se hur mycket det blir en "familjism" á la SD, som en del befarat. MEN en central ideologisk aspekt var en tydligt INTERSEKTIONELL =>
=> analytisk ansats. En kärna som lyftes fram gällde nämligen att de VIKTIGASTE feministiska frågorna inte får den plats de bör ha i Sverige, kopplat till en jämförelse mellan andelen kvinnor i bolagsstyrelser och hedersvåld och förtryck av kvinnor. Poängen är verkar vara =>
=> att alla orättvisor kopplade till kön/genus inte är lika allvarliga/viktiga, utan beror på hur de i andra avseenden innebär att individer skadas, förtrycks, diskrimineras, etc. Detta är en central tanke inom den sk. intersektionella teoretiska ansatsen inom feministisk =>
TRÅD: Igår var det ju lite hallå i de politikepidemiologiska expertstugorna här på Twitter om att Anders Tegnell nämnt ordet "jämlikhet" kopplat till det pågående arbetet med #CoronaVirusSverige. Särskilt stor var harmen över att han förmodades att därmed blanda in =>
=> egna, personliga ideologiska värderingar i sitt arbete som myndighetschef. Nu är kanske inte Tegnells formulering optimal, han missar ofta att förklara sammanhanget för uttalanden han inte förberett. Men faktum är att det ingår i hans jobb och Folkhälsomyndighetens uppdrag =>
=> att bry sig väldigt mycket om jämlikhet. Detta värde ingår nämligen som central del av riksdagens mål för folkhälsopolitiken sedan 2003, senast uppdaterat 2018. Besluten har såvitt jag vet tagits med breda majoriteter => folkhalsomyndigheten.se/folkhalsoarbet…
#OIKOS - inte superexpert, men fräschat upp lite filosofihistoria. Tar gärna emot korrigeringar från bättre vetande! Så här en liten TRÅD. Förutom en ekologisk vetenskaplig term är OIKOS ett politisk-teoretiskt begrepp som mest är känt från Aristoteles. =>
#OIKO betyder familj/hushåll ordagrant, men betecknar hosAristoteles och i politisk teori den styrande enheten i det förhistoriska samhälle som Tomas Lappalainen nyligen diskuterat i boken ”Den förste medborgaren”. Det är alltså vad vi idag skulle beteckna anarkiska samhällen =>
De saknar stat och rättsprinciper, de styrande är fria krigsherrar som leder olika konkurrerande klaner = #OIKOS. Dessa oiko är alltså familjer i en mening inte långt från maffian, bara utan brott, då det saknas annan lag än den som ”sitter i spjutstångs ände” =>
1. Det allmänna beslutar handla upp allmännyttiga tjänster från vinstdrivande privata aktörer. Syftet är att minska kostnader utan att tappa kvalitet.
2. Dessa aktörer lovar stora kostnadsminskningar med bibehållen/ökad kvalitet. =>
=>3. Eftersom privata aktörer nu utför allmännyttiga tjänster avvecklar det allmänna sin egen kapacitet och infrastruktur. Annars blir det ju ingen kostnadsminskning.
4. Kostnad per utförd tjänstepinne kan gå ned initialt, men marknadsincitament gör att kvaliteten blir sämre =>
5. Det allmänna måste nu skapa dyra uppföljnings-, kontroll- och kvalitetssäkringssystem för att motverka de negativa effekterna. Dessa kan aldrig kompensera för kvalitetstappet och medför stora kostnadsökningar.
6. Samtidigt uppstår ett växande beroende av vinstdrivande =>