1/ Politici dreigen met dwanglicenties het patent van farmaceuten voor vaccins buiten werking te stellen.

Dat is niet zonder risico. Een draadje. politico.eu/article/europe…
2/ Allereerst de aanleiding: een tekort aan vaccins. Dat heeft deels met tegenvallende productie AstraZeneca te maken.

Een tegenvaller die alleen de EU trof.
3/ Toch is dat de oorzaak van de tekorten niet, want vooraf hadden weinigen voorzien dat zoveel fabrikanten succesvol zouden zijn met de ontwikkeling van hun vaccin.

We hebben te weinig ingekocht omdat we het belang van vaccins onvoldoende onderkenden.
4/ In de onderhandeling met farmaceuten wordt nu gedreigd met het dwanglicentie-instrument: een wettelijk middel om patenten buiten werking te plaatsen en andere producenten het recht te geven het vaccin te produceren.

Een dwanglicentie is een paardenmiddel met grote nadelen.
5/ Een dwanglicentie geeft naties het recht om bij misbruik van het patentrecht medicijnen/vaccins te produceren in het belang van de volksgezondheid.

Ze zijn (indirect) succesvol toegepast door ontwikkelingslanden bij HIV geneesmiddelen (AZT). google.com/amp/s/qz.com/i… Image
6/ Past het gebruik nu ook? Nee. De vaccins worden verkocht tegen schappelijke prijzen en ver, ver onder onze maatschappelijke betalingsbereidheid (zeker meerdere honderden Euro's per gevaccineerde).

Dit is geen situatie van misbruik, overmacht en nood.
7/ Het lijkt er meer op dat farmaceuten en investeerders een normaal rendement op hun investeringen willen zien.

Zonder dat rendement geen risicodragende investeringen, en zonder die investeringen geen vaccins. In dit interview licht ik de redenering toe:
8/ Als de overheid nu onder dwang het patent buiten werking stelt dan zullen de investeringen die geleid hebben tot de verlossende vaccins niet worden terugverdiend. Daarmee worden de pensioenfondsen en andere investeerders die de vaccins mogelijk hebben gemaakt gestraft.
9/ Los van de complexe morele kant van de zaak, zal het wereldwijde gebruik van dwanglicenties leiden tot stop financiering onderzoek vaccins die effectief zijn tegen nieuwe gevaarlijker varianten (zoals die uit ZA) die de opgebouwde immuniteit omzeilen.
10/ Dat terwijl de mRNA vaccins een enorme belofte in zich dragen, doordat ze zo snel (<3 maand) kunnen worden aangepast.

Op dit moment stoppen met de ontwikkeling van vaccins tegen nieuwe varianten tart mijn voorstellingsvermogen.
11/ Daarnaast maakt het gebruik van dwanglicenties de overheid verantwoordelijk voor taken rondom inkoop en distributie waar het tot op heden niet verantwoordelijk voor was.

Kijk bijv. naar geneesmiddelen-tekorten die de overheid niet opgelost krijgt.
12/ Er zijn situaties waarin het dreigen met, of gebruik maken van, dwanglicenties terecht is. Denk aan maatschappelijk onbetaalbare prijzen en onwil om voldoende te produceren. Het eerste is duidelijk niet het geval en het tweede is niet direct logisch gezien de marktprikkels.
13/ Het ligt meer voor de hand om ism farma de productie te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van afname en prijsgaranties voor minder rijke landen en naar de toekomst toe.
14/ Vergeet niet het gevolg van alleen 'dreigen met'. Onderzoek naar en productie van nieuwe geneesmiddelen en vaccins vraagt grote, risicovolle investeringen. Die risico's vergroten door te dreigen met dwanglicenties heeft een negatief effect op toekomstige investeringen.
15/ Dat effect kan gewenst zijn wanneer de patenten leiden tot maatschappelijk ongewenste hoge prijzen (bijvoorbeeld blijkend uit 'overinvestering' in nieuwe medicijnen), en systematische 'gijzeling' van overheden. Consistent beleid schept dan duidelijkheid.
16/ Dit is een tijd waarin samenwerking tussen overheid en farma tot bijzonder mooie resultaten heeft geleid, en kan blijven leiden. Het is gemakkelijk de potentie in de knop te vernielen door niet zakelijk met elkaar om te gaan en een public affairs oorlog te starten.
PS. Voor geïnteresseerden: volg ook @marcelcanoy die betrokken was bij beleidsontwikkeling inzet dwanglicenties bij dure geneesmiddelen; een andere setting, met deels vergelijkbare overwegingen.
PS2: Hier bevraagt @LaraRense van @nieuwsenco @TBspekschoor en mij over het spel rondom de inzet van dwanglicenties en de consequenties. nporadio1.nl/nieuwsenco vanaf minuut 33
PS3: Hier een vergelijkbaar item tijdens het NOS Journaal, kijk vanaf min 10:07 npostart.nl/POW_04819816
PS4: Hier item Volkskrant met perspectieven van @marcelcanoy @ellenthoen @Tom_Buis en ik, met verrassend veel eensgezindheid (goed in tijden van polarisatie).

TL;DR: vol inzetten op opschalen productie vaccins, maar inzet dwanglicenties is niet de weg.
volkskrant.nl/nieuws-achterg…

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Xander Koolman

Xander Koolman Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @XanderKoolman

13 Feb
1/3 Politici vinden dat de campagne te veel over Corona gaat.

Gegeven hoe ingrijpend het Corona-beleid is voor velen, en dat dit nog jaren gevolgen zal hebben, lijkt mij dit het moment om als partij aan te geven hoe we de komende jaren weer herstellen: bij uitstek politiek.
2/3 Hoe komen we ondernemers en werknemers tegemoet die financieel knel zijn komen zitten? Wat doen we met leerkrachten, busschaufeurs etc. die extra risico liepen en nu met long-covid zitten (of erger)? Hoe starten we de economie weer op? Na de vaccinatie hoog-risico weer open?
3/3 Waar gaat de rekening van de crisis naar toe? Doen alsof die rekening nooit betaald hoeft te worden is onzin. Een taakstelling op zorg en onderwijs lijkt nu politiek vreemd, maar besparen op sociale zekerheid zit er niet in vanwege de stijgende werkloosheid, en dan? Etc. etc.
Read 5 tweets
31 Jan
1/ Een draadje over spanning in de samenleving.

Afgaande op de signalen loopt die spanning op (overeenkomstig mijn eerder uitgesproken verwachting). Of ik dit goed zie zal binnenkort wel blijken uit een poll.

Waarom moest de spanning oplopen?

Lees aub tot het eind.
2/ We nemen drie beleidsopties:

1. snelle verspreiding met bescherming van de hoge risicogroepen zonder lockdowns

2. gecontroleerde verspreiding zonder overbelasting IC's met aanhoudende lockdowns

3. streven naar eliminatie mbv TTI met als doel zo min mogelijk lockdowns.
3/ Voorstanders van 1 zetten zich af tegen 2, voorstanders van 3 zetten zich eveneens af tegen 2, en voorstanders van 1 en 3 delen hun zorgen over de kosten van lockdowns, maar vragen zich vaak af of de voorstellen van de ander haalbaar zijn (en verschillen in weging gezondheid).
Read 11 tweets
9 Dec 20
1/5 Tijdens het Catshuisoverleg van 25 oktober besloot het Kabinet niet over te gaan tot een hardere lockdown mede onder druk van de drie economische ministers (Wiebes, Hoekstra, Koolmees). De argumenten stonden in een geheime memo.

Die is nu openbaar.

rijksoverheid.nl/regering/bewin…
2/5 Tom-Jan Meeus (NRC) schreef hierover op 31 oktober:
3/5 In de memo werd gesteld dat een harde lockdown desastreus zou zijn voor de economie.

Dat klopt. Voor de economie is indammen goed mede omdat het lockdown's voorkomt.

Dit schreef ik hierover in maart: esb.nu/blog/20059197/…
Read 5 tweets
8 Dec 20
1/(12) Welk percentage mensen moet besmet worden voordat we groepsimmuniteit hebben?

Een draadje met nieuw bewijs uit Manaus, Brazilië.

Spoiler: in Manaus is na 7 maanden 76% besmet geraakt en ze zijn er nog niet helemaal.
science.sciencemag.org/content/early/… Image
2/12 De theorie. R0 wordt nu geschat op 2,5 - 3,0.

Dus als je 60-67% van de besmettingen weet je voorkomen, dan besmet een besmette persoon gemiddeld nog maar een ander en zal het virus zich niet meer exponentieel toenemend verspreiden.
3/12 Op het moment dat groepsimmuniteit wordt bereikt zijn velen nog besmettelijk, en zij zullen nog anderen besmetten: 'overshoot'.

Bij een R0 van 2,5-3,0 kan dat leiden tot een percentage besmette mensen van 89-94%.

Uitleg overshoot:
Read 12 tweets
3 Dec 20
1/9 De eerste serieuze evaluatie van de populatietesten/screening/bevolkingsonderzoek in Slowakije is binnen (nog niet peer-reviewed). cmmid.github.io/topics/covid19…

Het succes was boven verwachting: een draadje.
2/9 De populatietesten hadden tot doel om het aantal besmettingen eenmalig fors terug te brengen en diende daarmee als alternatief voor een lockdown.

(De screening was dus geen alternatief voor langdurige maatregelen.)
3/9 Lukte het? Ja, in twee weken tijd daalde de prevalentie met 82%.

Maar testen was niet de enige maatregel (kom ik later op terug).
Read 10 tweets
1 Dec 20
1/3 In het voorjaar stelde voormalig staats-epidemioloog, Johan Giesecke, om het virus te laten rondgaan in Zweden. De doden zouden in de andere landen wel in het najaar komen.

Niet dus.
2/3 De Zweedse strategie om tijdens voorjaar en zomer immuniteit op te bouwen bleek geen ellende te voorkomen. ImageImage
3/3 Waren er wel economische voordelen?

Oordeel zelf met de december 2020 voorspellingen en let op de schaal van de y-as.

oecd.org/economic-outlo… ImageImageImage
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!