#رشتو1 #مذاکرات_وین #برجام #ایران #آمریکا
پروژه هسته ای بایدن؛ایران به آفریقای جنوبی دوم تبدیل شود
هیات های دیپلماتیک پس از دو دور مذاکرات در وین به پایتخت های خود بازگشته اند تا جمع بندی مذاکرات را به مقامات ارشد کشورشان ارایه کنند
و بر اساس دستورالعمل های جدید دور سوم گفت و گوها را پی بگیرند. به نظر می رسد مذاکرات با وجود اظهارات دیپلماتیک مبنی بر پیشرفت های سازنده به مرحله بسیار حساس،پیچیده و زمان بر رسیده است.
تا پایان دور دوم ایران و آمریکا بر اساس نقاط مشترک پیش رفته اند و اقداماتی را که می توانند در قبال احیای برجام انجام دهند؛فهرست کرده اند.اما به نظر می رسد مباحثه در مورد نقاط اختلافی و چالش برانگیز باقی مانده است.اما این نقاط اختلافی چیست؟
1-آمریکایی ها بطور رسمی اعلام کرده اند که تنها حاضرند تحریم های ناسازگار با برجام را لغو یا تعلیق کنند.در ترمولوژی آمریکایی ها تحریم های ایالات متحده به سه دسته تقسیم می شوند(دیوید موتلاک،نیکی کرونین و برایان اوتول در شورای آتلانتیک این تقسیم بندی را انجام داده اند):
دسته اول به تحریم هایی باز می گردد که سابقه آن به سال 2010 بازمی گردد و دولت ترامپ با خروج از برجام در می 2018 همه این تحریم ها را بازگرداند.روشن است که ایالات متحده برای احیای برجام باید همه این تحریم ها را لغو کند و پروسه حذف آنها ساده است
و البته بدلیل سابقه اجرایی آن در سال 2015 زمان بر نیز نخواهد بود.این تحریم ها عموما تحریم هایی است که دولت اوباما در قالب تحریم های ثانویه مورد پیگیری قرار می داد؛ یعنی تحریم های ثانویه بر فروش نفت ایران،پتروشیمی،دریافت پول نقد،کشتیرانی،بیمه ،فلزات گرانبها و معادن؛
همینطور تحریم های اولیه ای که به شعبه های فرعی شرکت های آمریکایی اجازه معامله با ایران را نمی داد همانند فروش هواپیما،قطعات یدکی و...اما دسه دوم تحریم هایی است که دولت ترامپ وضع کرد تا عامدانه اجرای موثر توافق در دولت بعدی را دچار اختلال کند.
این دسته تحریم ها شامل تحریم شرکت ملی نفت ایران،شرکت ملی نفتکش ایران و بانک مرکزی ایران است که بر اساس فرمان اجرایی 13224و برپایه حمایت از تروریسم و برنامه موشکی وضع شده اند؛ این تحریم ها از نگاه ایالات متحده در عمل امکان اجرای توافق هسته ای را غیر ممکن می کنند.
بنابراین دولت بایدن برای لغو این تحریم ها باید چاره ای بیندیشد؛بگونه ای که هم امکان فعال کردن توافق را بوجود آورد و هم نافی قوانین مصرح آمریکا و مستلزم پرداخت هزینه های سنگین سیاسی نباشد.اما چاره کار در این حوزه خاص چیست؟
احتمالا دولت بایدن برای لغو این دسته از تحریم ها از همان ابزاری کمک خواهد جست که باعث شکل گیری کانال سوییس در دولت ترامپ شد و امکان معاملات بشردوستانه در راستای مقابله با کووید19 با بانک مرکزی ایران را فراهم کرد.
یعنی از وزارت خزانه داری بخواهد مجوزهای لازم برای از بین بردن اثرات تعیین شده این نوع خاص از تحریم ها را فراهم کند.یعنی در عین حال که این تحریم ها حفظ می شود ولی اثرات مترتب بر آنها با مجوز وزارت خزانه داری از بین می رود؛
این در واقع راه میانبری است که بوسیله آن دولت بایدن خواهد توانست اجرای موثر برجام و تعهدات برجامی خود را تضمین کند.(سرعت لغو این تحریم ها بدلیل موانع قانونی و بوروکراتیک کند،سخت و زمانبر خواهد بود) اما دسته سوم تحریم ها؛
تحریم هایی است که دولت ترامپ از 20 ژانویه2017 تا می 2018 علیه تهران وضع کرده است؛یعنی در مقطع زمانی که ایالات متحده به برجام متعهد بود و هنوز از آن خارج نشده بود.این تحریم ها اکثرا ذیل قانون کاتسا یا قانون مقابله با دشمنان ایران مصوب کنگره آمریکا در سال2017 وضع شده است
و از نظر آمریکا هیچ مغایرتی با برجام ندارند.تحریم ها علیه شرکت ها و افراد دخیل در برنامه موشکی ایران،سپاه،نیروی قدس و ناقضان حقوق بشر. بسیار بعید به نظر می رسد که دولت بایدن حاضر باشد این تحریم ها را تحت شرایط مذاکره و بده بستان امتیازات لغو یا تعلیق کند.
تحریم هایی نیز پس از خروج آمریکا از برجام وضع شده است ولی از لحاظ موضوعی بسیار به دسته سوم تحریم ها شباهت دارند از جمله قراردادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی توسط وزارت خارجه آمریکا و همینطور تحریم ها علیه نهاد و بیت رهبری.
این تحریم ها به لحاظ بار حقوقی و همینطور سیاسی وزن سنگینی در واشنگتن دارند و احتمالا ایالات متحده از رفع آنها سرباز خواهد زد و یا در چارچوب رژیم راستی آزمایی و همینطور اصلاح برجام امتیازات سنگینی از ایران طلب خواهد کرد.
اما چالش برانگیزترین تحریم ذیل تحریم های دسته سوم تحریم های ثانویه برآمده از فرمان اجرایی رییس جمهور در مورد معامله تسلیحات متعارف با ایران است.این تحریم ها پس از انقضای زمان تحریم های تسلیحاتی بر اساس قطعنامه2231 صادر شد
و لغو چنین تحریمی برای دولت بایدن هزینه های بسیار سنگین سیاسی در واشنگتن و کاپیتول هیل خواهد داشت.-دومین نقطه اختلاف مهم و احتمالا چالش برانگیز به مساله راستی آزمایی باز می گردد.به نظر می رسد آمریکایی ها حاضر نیستند تا زمانیکه ایران
به پرسش هایی در مورد رد اورانیوم فرآوری شده در دو سایت اعلام نشده از سوی ایران به آژانس پاسخ دهند،تحریم ها را لغو کنند.این در عمل به مثابه گشودن مساله پی ام دی خواهد بود.در سرمقاله اخیر شورای سردبیری روزنامه نیویورک تامیز نوشته شده است
که ایران می بایست به تمام پرسش ها در مورد این دو سایت و همینطور سوالاتی که بدنبال کشف و دزدیده شدن اسناد از ایران بوجود آمده است،پاسخ دهد.از همین رو احتمالا دولت ایالات متحده درخواست های خود را از حوزه راستی آزمایی و نظارت طبق استانداردهای برجام
و استانداردهای امنیت تشعشعات در مراکز هسته ای پزشکیAP به سمت استاندارهای 12 گانه CSA سوق می دهد و تاکید زیادی بر بازرسی های ادواری و فیزیکی خواهد داشت.در گزارش آوریل 2021 شبکه رهبری اروپایی موسوم به ELN این مساله صورت بندی شده است.
استدلال غرب و آمریکا احتمالا بر این مساله متمرکز خواهد بود که راستی آزمایی و نظارت بدون بازرسی و یا بازرسی های در حد متوسط، تناسبی با پیشرفت های اخیر ایران در حوزه هسته ای نخواهد داشت.
چرا که نظارت و راستی آزمایی بدون حضور فیزیکی بازرسان تنها بدین معنی خواهد بود که ایران نمی تواند به سرعت به نقطه گریز هسته ای دست یابد ولی تضمین کننده عدم دستیابی به نقطه گریز نخواهد بود.
لورا راکوود معتقد است که شما برای رسیدن به نقطه گریز از مواد،تجیزات،تسهیلات و افراد استفاده می کنید بنابراین در مساله راستی آزمایی نیز باید امکان دسترسی به همه این موارد وجود داشته باشد.از همین رو ضروری است که پروتکل الحاقی و بازرسی های ادواری از تمام نقاط مورد ظن صورت بگیرد.
"مقررات مثل اضافه کردن قطعات یک پازل برای کار بازرسان هستند؛اگر ایران اجرای پروتکل الحاقی را انتخاب نکند،شکاف بزرگی در راستی آزمایی پدید می آید و تداوم دریافت اطلاعات از برنامه هسته ای این کشور دچار افت فاحش می شود"

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with hadikhosroshahin

hadikhosroshahin Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @hadikhosroshah1

27 Apr
#رشتو #تاریخ_شفاهی #ظريف
نگاهی متفاوت به فایل صوتی دکتر ظریف
نخبگان،سیاستمداران و جامعه روزنامه نگاران کشور در مورد تاریخ شفاهی دچار یک سوء تفاهم بنیادین هستند.درتصور رایج و شایع شده این سبک از تاریخ صرفا به جای کاغذ به زبان می آید
و به کمک ابزارهای ارتباطی ،صدا و تصویری درباره رویدادهای تاریخی ضبط می شود تا احیانا کار راوی برای ثبت وقایع تاریخی آسوده شود .(اصولا برای سیاستمداران عصر ما نوشتن کاری طاقت فرسا و وقت گیر است)
اما این تعریف عرفی از تاریخ شفاهی با مفهوم اصولی و علمی تاریخ شفاهی تفاوت اش از زمین تا آسمان است.به این گفته دونالد ریچی از مورخان شهیر تاریخ شفاهی خوب توجه کنید تا بعد مساله را تبیین کنم.
Read 16 tweets
26 Apr
#رشتو2 #مذاکرات_وین #برجام #ایران #أمريكا
(تغییر رویکرد از راستی آزمایی های تصویری،مکتوب و داده محور به بازرسی های فیزیکی و با چشم مسلح)ELN حتی پیشنهاد می کند که کار بازرسان باید بصورت روزانه انجام شود تا آنها قادر باشند از نزدیک انطباق یا عدم انطباق واقعیت های میدانی را
با بیانیه های ایران تشخیص دهند.(اولویت مشاهده بر بیانیه تدوین شده سیاسی)اما نکته دوم در حوزه راستی آزمایی به موضع ایران بازمی گردد؛ایران با توجه به تجربه ناکام در اجرای کامل برجام در دولت اوباما و خروج از این توافق در دولت ترامپ به شدت به آمریکا بی اعتماد شده است
و به همین دلیل به زمانی نیاز دارد که لغو تحریم های آمریکا را در عمل بیازماید.در این میان اختلافاتی در تهران مشاهده می شود،از چند ساعت تا 6ماه. به نظر نمی رسد طرف آمریکایی به بازه بیشتر از چند ساعت تا یک هفته تن دهد.از همین رو این مساله نیز یکی از نقاط چالش برانگیز خواهد بود.
Read 15 tweets
19 Apr
#رشتو2 #مذاکرات_وین #برجام
با اين حال فاصله زياد اين امتياز امريكا با شروط تهران و اين تصور كه انجام چنين توافقي تاثيرات منفي بر روند انتخابات در ايران خواهد گذاشت،مي تواند اسباب فاصله گرفتن تهران از مذاكرات را فراهم كند.
با اين همه بسيار بعيد به نظر مي رسد كه حتي در صورت رد و بدل اين امتيازات و تداوم مذاكرات تا تابستان روند احياي برجام متوقف شود؛اجماع نسبي ميان پژوهشگران امريكايي ديده مي شود كه حتي با استقرار يك دولت محافظه كار در تهران احياي برجام تا پايان سال٢٠٢١به انجام خواهد رسيد؛
انچه از قرائن و شواهد مشخص است ،اين است كه ايران به برنامه هسته اي خود همچون برنامه موشكي نگاه نمي كند و اين حوزه را به منزله نيروي بازدارنده دفاعي در نظر نگرفته است ؛(استفاده صلح اميز از انرژي هسته اي)براوردهاي دانشگاه ويرجينيا ،ديويد البرايت و سارا بوركهارد
Read 7 tweets
19 Apr
#رشتو1 #مذاکرات_وین #برجام
رمزگشايي از مذاكرات وين
مذاكرات براي بازگشت مجدد ايالات متحده و ايران به برجام سخت تر از آن چيزي است كه تصور مي شود؛حتي سخت تر از سال٢٠١٥.براي اين ادعا دلايلي دارم:
اول اينكه خروج امريكا از برنامه جامع اقدام مشترك در مي ٢٠١٨به شدت به اعتماد طرفين بخصوص ايران اسيب زده است؛دوم اينكه ظرف سه سال گذشته رژيم بي سابقه تحريمي عليه ايران اعمال شده است و اين مساله به لحاظ فني و سياسي كار را براي دولت بايدن بسيار دشوار كرده است؛
دولت بايدن در گام اول بايد گره هاي كور اين تحريم ها را از يكديگر باز كند؛بطور مثال صنعت نفت ايران در دوره ترامپ بدلايل مختلف از جمله هسته اي،تروريسم و..بارها تحت تحريم قرار گرفته است؛سيستم بانكي و بخصوص بانك مركزي ايران نيز تقريبا از همين وضعيت برخوردار هستند.
Read 25 tweets
26 Feb
#رشتو #برجام #بایدن
ايران و آمريكا با زبان بي زباني مذاكره را آغاز كرده اند
ارسال سيگنال هاي متقابل ميان ايران و آمريكا براي احياي برجام آغاز شده است.از يك طرف ايران تعليق پروتكل الحاقي را بصورت حداقلي به انجام رساند و به جاي قطع همكاري كامل با آژانس راهبرد همكاري محدود را برگزيد
آمريكا نيز تصميم گرفت در پاداش اين اقدام ايران و باز نگه داشتن روزنه براي مذاكرات آتي تا ٣ماه ديگر يك ميليارد دلار از پول هاي بلوكه شده ايران در كره جنوبي را بدون دست زدن به شاكله اصلي تحريم ها روانه كانال سوئيس كند تا ايران كمبودهاي خود را در حوزه غذايي و دارويي برطرف كند.
(پيش از اين در مقالات متعددي اين موضوع را ياداور شده بودم)اما سوال مهم در اينجا اين است كه چرا در ميانه اين سيگنال ها متقابل بايدن به اولين اقدام نظامي خود عليه شبه نظاميان حامي ايران در عراق و سوريه دست زده است
Read 15 tweets
18 Jan
#رشتو #برجام #بایدن #ایران_آمریکا
اول توافق تعليق موقت؛بعدا برجام
جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ مي گويد: جو بایدن لغو تحریم‌ نفتی ایران را در فهرست امور فوری دولت خود قرار نداده است.
اين خبر شايد براي بسياري در ايران شوكه اور باشد ولي تحليلگران سياست خارجي آمريكا از انتشار چنين ارزيابي متعجب نشدند.در تحليل هاي پيشين نوشتم كه وقتي ايران غني سازي ٢٠درصدي را آغاز كرد و از عزم خود براي توليد اورانيوم فلزي سخن گفت،
پيش فرض اش اين بود كه با اين اقدامات اهرم مذاكراتي را بدست خواهد اورد تا دولت بايدن را براي بازگشت هرچه سريع تر به برجام و لغو كليه تحريم هاي هسته اي تحت فشار بگذارد.تمام گزارشات و مواضع بايدن و تيم سياست خارجي اش نيز گواهي مي داد كه
Read 17 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!