#رشتو#تاریخ_شفاهی#ظريف
نگاهی متفاوت به فایل صوتی دکتر ظریف
نخبگان،سیاستمداران و جامعه روزنامه نگاران کشور در مورد تاریخ شفاهی دچار یک سوء تفاهم بنیادین هستند.درتصور رایج و شایع شده این سبک از تاریخ صرفا به جای کاغذ به زبان می آید
و به کمک ابزارهای ارتباطی ،صدا و تصویری درباره رویدادهای تاریخی ضبط می شود تا احیانا کار راوی برای ثبت وقایع تاریخی آسوده شود .(اصولا برای سیاستمداران عصر ما نوشتن کاری طاقت فرسا و وقت گیر است)
اما این تعریف عرفی از تاریخ شفاهی با مفهوم اصولی و علمی تاریخ شفاهی تفاوت اش از زمین تا آسمان است.به این گفته دونالد ریچی از مورخان شهیر تاریخ شفاهی خوب توجه کنید تا بعد مساله را تبیین کنم.
"تاریخ شفاهی،خاطرات و تفسیرهای شخصی با اهمیت تاریخی را از طریق مصاحبه های ضبط شده جمع آوری می کند،مصاحبه تاریخ شفاهی معمولا شامل یک مصاحبه کننده آماده است که از مصاحبه شونده پرسش می کند و تبادل آرای میان آنها در قالب صوت یا تصویر ضبط می شود.
تاریخ شفاهی ضبط خاطرات شخصی روی نوار نیست که فاقد گفت و گو(دیالوگ) بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده باشد."در این تعریف مفاهیمی از قبیل مصاحبه کننده آماده،دیالوگ،پرسش و اهمیت تاریخی بسیار حایز اهمیت هستند.مصاحبه کننده در پروژه تاریخ شفاهی باید آماده باشد؛
یعنی باید کاملا بر روی موضوع ،راوی و رویدادهای تاریخی در یک حوزه خاص اشراف کامل داشته باشد،چرا باید اینچنین باشد؟چون ویژگی اصلی و بارز تاریخ شفاهی بر همین مساله سوار شده است.یعنی قرار است مصاحبه کننده کاشف اسرار و رازهای مگو باشد
و یا پس از پایان مصاحبه از لابلای خطوط و تناقضات آن گفت و گو را تفسیر و تحلیل کند.تاریخ شفاهی تاریخ مکتوب و صامت نیست،تاریخ مباحثه ای یا محاضره ای است.خاصیت تاریخ شفاهی ایجاد تنش در جریان گفت و گو است و این ویژگی به قول آرتورو آریاس رمان نویس گواتمالایی حاصل نمی شود
مگر اینکه گفت و گو کننده چالش ایجاد کند؛دیالوگ کند تا تنش و دیالکتیکی پدید آید تا سوژه های فرعی و در حاشیه به عناوین اصلی گفت و گو تبدیل شوند. حال شما فردی را برای تاریخ شفاهی انتخاب کنید که برای پروژه آمادگی ندارد،از اصول و بنیان های این حوزه ناآگاه است
و به جای طرح پرسش برای برقراری دیالوگ و مباحثه به کلیات دم دستی اکتفا کند ،آیا چنین پروژه ای به اهداف تعیین شده خود می رسد؟پاسخ به این سوال بطور قطع منفی است.اصولا تاریخ شفاهی 3 رکن مهم دارد:مورخ شفاهی یا مصاحبه کننده 2-راوی یا مصاحبه شونده 3-مخاطب.
بر این اساس یکی از مسوولیت های جدی مصاحبه کننده در تاریخ شفاهی به راه انداختن یک گفت و گوی بین الاذهانی است میان خود،دیگری و دیگران.تاریخ شفاهی یکی از شیوه های جدید تاریخ انتقادی است،می خواهد رویدادهای تاریخی تنها روایت صاحبان قدرت نباشد؛
به همین دلیل هم مصاحبه کننده باید پل ارتباطی بین روایت عوام و غیر رسمی با روایت راوی باشد.این را اصطلاحا تاریخ از پایین می گویند و این یکی از رسالت های مهم تاریخ شفاهی است.مصاحبه کننده مسوولیت مهم دیگری هم دارد و آن گفت وگوی فعالانه با راوی است تا چه شود؟
تا فرد راوی به بیرونی کردن اندرونی خود بپردازد یا به عبارت دیگرمجبور شود از اندرونی خودش به بیرون قدم بگذارد تا دیالوگ شکل بگیرد نه دیالوگ صرف بین راوی و روایتگر بلکه گفت و گوی سه وجهی بین این دو و مخاطب و اگر صدای غایب(مخاطب)به حاضر غایب تبدیل نشود،تاریخ شفاهی ابتر می ماند.
همه این ها را نوشتم تا به اینجا برسم که گفت و گو با محمد جواد ظریف فاقد این استانداردها است و اگر رازمگویی هم بیان شده است ،هنر مصاحبه کننده نیست،بلکه هنر محرمانگی این گفت و گو بوده است تا وزیر خارجه "راست راستش"را بگوید.مصاحبه کننده بدلیل عدم آمادگی؛
عدم تسلط بر حوزه سیاست خارجی غایب محض است و فقط در لحظاتی حضور او را متوجه می شویم که مزاح می کند و مصاحبه شونده را می خنداند و احتمالا مخاطب را.طبیعی است با چنین استاندارد نازلی در حالیکه باید تاریخ در کانون این گفت و گو قرار بگیرد و راوی و روایتگر به تاریخ روح و جان دهند،
مصاحبه با این جمله به پایان برسد:"برای تاریخ کار نکن،نگران تاریخ نباش"چقدر تاریخ شفاهی بطور خاص و علم بطور عام در این سرزمین مظلوم است.شاید بد نباشد نهادهای سیاسی ما قبل از تعریف و انجام پروژه هایی تحت عنوان تاریخ شفاهی سری به آثار ارزشمند
آلن نوینز و همکاران اش در دانشگاه کلمبیا،آلساندرو پورتلی و همکاران،دونالد ریچی،استوری کوریس،راجر لانیوز و کاترینا لانژ بزنند تا احترامشان به علم،تخصص،دانشگاه و دانشگاهیان کمی افزون شود و کار را به کاردان بسپارند.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#رشتو2#مذاکرات_وین#برجام#ایران#أمريكا
(تغییر رویکرد از راستی آزمایی های تصویری،مکتوب و داده محور به بازرسی های فیزیکی و با چشم مسلح)ELN حتی پیشنهاد می کند که کار بازرسان باید بصورت روزانه انجام شود تا آنها قادر باشند از نزدیک انطباق یا عدم انطباق واقعیت های میدانی را
با بیانیه های ایران تشخیص دهند.(اولویت مشاهده بر بیانیه تدوین شده سیاسی)اما نکته دوم در حوزه راستی آزمایی به موضع ایران بازمی گردد؛ایران با توجه به تجربه ناکام در اجرای کامل برجام در دولت اوباما و خروج از این توافق در دولت ترامپ به شدت به آمریکا بی اعتماد شده است
و به همین دلیل به زمانی نیاز دارد که لغو تحریم های آمریکا را در عمل بیازماید.در این میان اختلافاتی در تهران مشاهده می شود،از چند ساعت تا 6ماه. به نظر نمی رسد طرف آمریکایی به بازه بیشتر از چند ساعت تا یک هفته تن دهد.از همین رو این مساله نیز یکی از نقاط چالش برانگیز خواهد بود.
#رشتو1#مذاکرات_وین#برجام#ایران#آمریکا
پروژه هسته ای بایدن؛ایران به آفریقای جنوبی دوم تبدیل شود
هیات های دیپلماتیک پس از دو دور مذاکرات در وین به پایتخت های خود بازگشته اند تا جمع بندی مذاکرات را به مقامات ارشد کشورشان ارایه کنند
و بر اساس دستورالعمل های جدید دور سوم گفت و گوها را پی بگیرند. به نظر می رسد مذاکرات با وجود اظهارات دیپلماتیک مبنی بر پیشرفت های سازنده به مرحله بسیار حساس،پیچیده و زمان بر رسیده است.
تا پایان دور دوم ایران و آمریکا بر اساس نقاط مشترک پیش رفته اند و اقداماتی را که می توانند در قبال احیای برجام انجام دهند؛فهرست کرده اند.اما به نظر می رسد مباحثه در مورد نقاط اختلافی و چالش برانگیز باقی مانده است.اما این نقاط اختلافی چیست؟
#رشتو2#مذاکرات_وین#برجام
با اين حال فاصله زياد اين امتياز امريكا با شروط تهران و اين تصور كه انجام چنين توافقي تاثيرات منفي بر روند انتخابات در ايران خواهد گذاشت،مي تواند اسباب فاصله گرفتن تهران از مذاكرات را فراهم كند.
با اين همه بسيار بعيد به نظر مي رسد كه حتي در صورت رد و بدل اين امتيازات و تداوم مذاكرات تا تابستان روند احياي برجام متوقف شود؛اجماع نسبي ميان پژوهشگران امريكايي ديده مي شود كه حتي با استقرار يك دولت محافظه كار در تهران احياي برجام تا پايان سال٢٠٢١به انجام خواهد رسيد؛
انچه از قرائن و شواهد مشخص است ،اين است كه ايران به برنامه هسته اي خود همچون برنامه موشكي نگاه نمي كند و اين حوزه را به منزله نيروي بازدارنده دفاعي در نظر نگرفته است ؛(استفاده صلح اميز از انرژي هسته اي)براوردهاي دانشگاه ويرجينيا ،ديويد البرايت و سارا بوركهارد
#رشتو1#مذاکرات_وین#برجام
رمزگشايي از مذاكرات وين
مذاكرات براي بازگشت مجدد ايالات متحده و ايران به برجام سخت تر از آن چيزي است كه تصور مي شود؛حتي سخت تر از سال٢٠١٥.براي اين ادعا دلايلي دارم:
اول اينكه خروج امريكا از برنامه جامع اقدام مشترك در مي ٢٠١٨به شدت به اعتماد طرفين بخصوص ايران اسيب زده است؛دوم اينكه ظرف سه سال گذشته رژيم بي سابقه تحريمي عليه ايران اعمال شده است و اين مساله به لحاظ فني و سياسي كار را براي دولت بايدن بسيار دشوار كرده است؛
دولت بايدن در گام اول بايد گره هاي كور اين تحريم ها را از يكديگر باز كند؛بطور مثال صنعت نفت ايران در دوره ترامپ بدلايل مختلف از جمله هسته اي،تروريسم و..بارها تحت تحريم قرار گرفته است؛سيستم بانكي و بخصوص بانك مركزي ايران نيز تقريبا از همين وضعيت برخوردار هستند.
#رشتو#برجام#بایدن
ايران و آمريكا با زبان بي زباني مذاكره را آغاز كرده اند
ارسال سيگنال هاي متقابل ميان ايران و آمريكا براي احياي برجام آغاز شده است.از يك طرف ايران تعليق پروتكل الحاقي را بصورت حداقلي به انجام رساند و به جاي قطع همكاري كامل با آژانس راهبرد همكاري محدود را برگزيد
آمريكا نيز تصميم گرفت در پاداش اين اقدام ايران و باز نگه داشتن روزنه براي مذاكرات آتي تا ٣ماه ديگر يك ميليارد دلار از پول هاي بلوكه شده ايران در كره جنوبي را بدون دست زدن به شاكله اصلي تحريم ها روانه كانال سوئيس كند تا ايران كمبودهاي خود را در حوزه غذايي و دارويي برطرف كند.
(پيش از اين در مقالات متعددي اين موضوع را ياداور شده بودم)اما سوال مهم در اينجا اين است كه چرا در ميانه اين سيگنال ها متقابل بايدن به اولين اقدام نظامي خود عليه شبه نظاميان حامي ايران در عراق و سوريه دست زده است
#رشتو#برجام#بایدن#ایران_آمریکا
اول توافق تعليق موقت؛بعدا برجام
جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ مي گويد: جو بایدن لغو تحریم نفتی ایران را در فهرست امور فوری دولت خود قرار نداده است.
اين خبر شايد براي بسياري در ايران شوكه اور باشد ولي تحليلگران سياست خارجي آمريكا از انتشار چنين ارزيابي متعجب نشدند.در تحليل هاي پيشين نوشتم كه وقتي ايران غني سازي ٢٠درصدي را آغاز كرد و از عزم خود براي توليد اورانيوم فلزي سخن گفت،
پيش فرض اش اين بود كه با اين اقدامات اهرم مذاكراتي را بدست خواهد اورد تا دولت بايدن را براي بازگشت هرچه سريع تر به برجام و لغو كليه تحريم هاي هسته اي تحت فشار بگذارد.تمام گزارشات و مواضع بايدن و تيم سياست خارجي اش نيز گواهي مي داد كه