...ChAdOx1 or BNT162b2 vaccines already reduced SARS-CoV-2 infections ≥21 d after the first dose (61% ...versus 66%)..., after a second dose...(79% versus 80%)...respectively
...largest reductions...for symptomatic...and/or infections with a higher viral burden
1/5
Overall,...largest benefit...after two vaccinations and against symptomatic and high viral burden infections, and with no evidence of a difference between the BNT162b2 and ChAdOx1 vaccines.
2/5
...benefits associated with vaccination were much greater for infection...with...high levels of viral shedding...estimated at 91%...post-second dose

...75%...effectiveness following one dose ≥21 d ago...

3/5
...effects of vaccination on infections compatible and not compatible with the B.1.1.7 variant appeared similar, but small numbers of positives in the latter group led to large uncertainty in the estimates...

4/5
...no evidence that the vaccine effectiveness...differed between the BNT162b2 and ChAdOx1 vaccines..., whether the vaccine was received 0–7 d previously..., 8–20 d previously..., ≥21 d previously...or post-second dose

5/5

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11 Jun
The four most urgent questions about long COVID

1. How many people...and who is most at risk?

- of people who had been hospitalized with COVID-19: "between 32.6% and 87.4% of patients ...at least one symptom persisting after several months."

1/17
nature.com/articles/d4158…
- of people who tested positive for the virus
(-> includes people who never got severe symptoms):
13.7% still reported symptoms after at least 12 weeks

-> "...more than one in 10...who became infected with SARS-CoV-2 have gone on to get long COVID"
2/17
Age distribution:
"prevalence was 25.6% at 5 weeks for those between 35 and 49 years old...less common in younger...and older..."
"children can get long COVID...Yet some medical professionals play down the idea, says Sammie Mcfarland" (UK support group Long Covid Kids)
3/17
Read 17 tweets
28 May
Und wenn wir gerade dabei sind: Auch hier ist noch überhaupt nicht geklärt, ab das jetzt schlimm ist oder nicht. Meines Erachtens fehlen da noch einige Kontrollen, um das Ergebnis wirklich einschätzen zu können.
1/13
Was haben die Forscher gefunden? In 3 verschiedenen Chargen des AZ-Impfstoffs wurden ordentliche Mengen an humanen Proteinen nachgewiesen, darunter auch Hitzeschockproteine (HSPs)
2/13
HSPs sind eine tolle Sache, sie bewahren unsere Proteine in den Zellen davor, sich falsch zu falten und dadurch evt toxisch zu werden. Solche Fehlfaltungen gibt es gesteigert, wenn die Temperatur ansteigt, daher der Name.
3/13
Read 13 tweets
4 May
Interesting article about incomplete immune protection after virus infection. Bottom line: getting herd immunity by herd infection is impossible as only people with severe systemic disease get profound immunity. Vacination does not have this problem 1/8
journals.plos.org/plospathogens/…
"It is often messaged that herd immunity to...SARS-CoV2 ...will protect nonvaccinated individuals...
However, seasonal CoVs...remain endemic...
If immunity to SARS-CoV-2 and seasonal CoVs are similar, COVID-19 herd immunity is a pipe dream" 2/8
"Absent effective herd immunity, over the next few years, individuals can choose whether their first exposure to SARS-CoV-2 immunogens occurs via vaccination or infection..." 3/8
Read 8 tweets
6 Apr
Hier noch etwas Vertiefung zu dieser Publikation über Impfschema und Fluchtmutationen. Was ist die beste Strategie bei limitierten Mengen an Impfstoff: möglichst viele Menschen 1 mal impfen (Bsp UK),...1/10
nature.com/articles/s4157…
...oder besser den Impflingen pünktlich beide Dosen verabreichen (Bsp D)?
Cobey et al plädieren für Ersteres, also eine maximale Abdeckung mit einer Impfdosis. Variante dieser „dose-sparing“ Strategie: 2 mal impfen, aber mit der Hälfte der empfohlenen Dosis. 2/10
Sorge dabei ist ja, dass die „Halb“-Geimpften nur eine Teilimmunität haben, und das Virus sich deshalb noch genug vermehren kann, um Immun-Escape („Flucht“)-Mutationen auszubilden. 3/10
Read 10 tweets
29 Mar
Eine gute (wenn auch erwartbare) Nachricht: schon die erste mRNA-Impfung baut nach ca 12 Tagen einen solchen Schutz auf, dass man eine reduzierte Viruslast hat. Es ist zu erwarten, dass das zu einer leichteren Symptomatik und niedrigeren Infektiosität führt. Dazu passt... 1/5
...dass Affen, die aufgrund einer Infektion oder durch Behandlung mit Antikörpern eine gewisse Immunität haben, nach (erneuter) Infektion keine aktive Virusvermehrung in der Nase haben...2/5
jvi.asm.org/content/95/8/e…
...und ja schon zuvor gezeigt wurde, dass 21 Tage nach der ersten mRNA-Impfung ein 70%iger Schutz vor Infektion besteht 3/5 papers.ssrn.com/sol3/papers.cf…
Read 5 tweets
24 Feb
Aus aktuellem Anlass noch mal ein paar Erläuterungen zu Viren, Evolution und Virulenz. Zunächst: es ist nicht einfach so, dass ein virulenter (="krankmachender") Erreger automatisch schlecht adaptiert (angepasst) ist. 1/16
Leider liest man so etwas immer wieder, aber nicht nur. Hier erklärt z.B. Herr Flegr: "Im Winter setzen sich – das weiß ich als Evolutionsbiologe – auch virulentere Mutanten durch.") 2/16 spiegel.de/politik/auslan…
Die Crux liegt in dem Begriff "Anpassung", bzw. Adaptation. Erfolgreiche Adaptation bedeutet lediglich, dass unter den gegebenen Umständen genug Nachkommen erzeugt werden, um die Population mindestens stabil zu halten. Ob der Wirt dabei Schaden nimmt, ist sekundär. 3/16
Read 16 tweets

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