#WOBTeam leest verslag Commissie van Toezicht RIVM mar-sep-2020
OMT:
- Schimmig Bastion
- Weinig inbreng RIVM
- Intransparant, geheim
- Vraagtekens bij Wetenschappelijke basis
- RIVM de pineut
Als niet RIVM het OMT van wetenschappelijke adviezen voorziet, wie dan wel?
1/n
Onafhankelijke versus politieke wetenschap: Bevindingen van Commissie van Toezicht RIVM
@rivm is een rijksinstituut en kent een Commissie van Toezicht waarvan de leden door @MinVWS en @_knaw worden voorgedragen/benoemd.
2/n
Wettelijk is vastgelegd dat jaarlijks een wetenschappelijke audit wordt gedaan door een groep van internationale wetenschappers (experts) om te onderzoeken of de kwaliteit hoog genoeg is en van waarde voor de maatschappij.
Dat is niet gebeurd in 2020.
3/n
Wel heeft de Commissie van Toezicht (CvT) besloten tot een tussentijdse evaluatie (Quickscan) van de wetenschappelijke kwaliteit en onafhankelijkheid van de - aan de COVID-19 epidemie gerelateerde activiteiten - over de periode maart - september 2020.
4/n
Uit deze Quickscan kwamen een aantal opvallende punten naar voren:
a. Duidelijker maken of de wetenschappelijke adviezen en inzichten van @RIVM of OMT af komen.
b. CvT kon niet goed achterhalen welke inbreng RIVM nu eigenlijk had.
“Niet bevorderlijk voor de transparantie”
5/n
In gewoon Nederlands:
CvT vindt dat de modellen van het RIVM, waarmee voorspellingen worden gedaan, openbaar moeten worden ( @fritsander )
Deze voorspellingen zijn achteraf getoetst en aan het OMT gerapporteerd. De CvT vindt dat deze evaluaties ook openbaar moeten zijn.
6/n
Mbt Wetenschappelijke Onderbouwing Mondkapjes en Testbeleid:
- Werd niet door RIVM, maar door andere OMT-leden aan OMT geleverd
- Niet openbaar, dus buiten zicht CvT
Van welke OMT-leden kwamen de wetenschappelijke onderbouwing tbv mondkapjes en testbeleid? Waar zijn die?
7/n
Zowel voor de CvT als de buitenwereld [wij dus] is lastig te zien van wie de adviezen en wetenschappelijke onderbouwing afkomstig waren.
De wijze waarop nu beleid tot stand komt, is niet bevorderlijk voor de wetenschappelijke transparantie.
8/n
Conclusie CvT in deze Quickscan: Met de wetenschappelijke inbreng van het @RIVM is niets mis
Dat beeld kregen wij eerder ook in het doorspitten van andere WOB documenten
Bijvoorbeeld bij het door VWS aangevraagde advies mbt de signaalwaarde op het #Coronadashboard
9/n
In de #WOB docs zien wij dat @rivm in aug 2020 haar handen aftrok van het Corona Dashboard. Omdat @rivm het niet eens was met de politieke keuze over de belangrijkste signaalwaarde op het dashboard: Totaal aantal ‘besmettingen’
10/n
De beslissing van het @rivm om hier niet in mee te gaan was zuiver wetenschappelijk
De belangrijkste signaalwaarde op het dashboard “totaal aantal besmettingen” ipv ‘percentage aantal afgenomen testen vs positief en uitgesplitst naar leeftijd’, betrof een politieke keuze
11/n
Dus wetenschappelijk gezien, maar ook ten aanzien van het vertrouwen bij mensen & politici in de maatregelen, was er geen enkele aanleiding de signaalwaarde op deze manier te brengen.
Voor minister van volksgezondheid geen reden het NIET zo te doen…
12/n
Wij komen nergens tegen dat de voorzitter OMT (tevens hoofd CiB van het @rivm) dit dmv technische briefing aan 2e kamer heeft vermeld
Conclusie van de Minister VWS (Kamerstuk, 25 295, nr. 1063): RIVM deugt.
Maar de minister meldt niet dat RIVM niets in te brengen heeft in het OMT.
Ook niet wie dat dan wel doet. En over gebrek aan transparantie en het ontbreken van wetenschappelijke basis geen woord.
15/n
In het verslag van de CvT lezen wij bevestiging van de kritiek van onafhankelijke wetenschappers in NL, zowel tav het COVID beleid als de institutionele inrichting (hoezo NCTV?)
Het verbaast ons dat hier nooit kamervragen over zijn gesteld.
16/n
Wat de CvT hier schrijft, is keihard:
Indien NL de onafhankelijke wetenschap èn het RIVM wel zou betrekken in het beleid, dan zouden we het veel beter doen dan andere EU landen.
In onze woorden: RIVM en (kritische) onafhankelijke wetenschappers worden compleet genegeerd.
Het onderwerp in de mail gaat over de IVA (Inclusive Vaccine Alliance) waar 4 landen NL-D-FR-IT een alliantie hebben gevormd om gezamelijk vaccins in te kopen.
Het WEF wil daar een call over…/
Het #WEF heeft zelf een vaccin- initiatief en hebben reeds contact met de mensen rondom Spahn (Voormalig minister van Volksgezondheid Duitsland-Jens Spahn).
“Goed om dit vanavond nog even aan te stippen en een lijn af te spreken mbt dit WEF-initiatief”…/
Door een belastingverdrag uit 2012 heeft deze groep sinds 2016 te maken met oa:
-Eigendom onteigening.
In strijd met Art.1 EVRM…/
Door dit nieuwe verdrag worden (gedeeltelijke-) pensioen en WAO (IVA) inkomsten aan in Nederlandse ingezetenen lager dan € 15.000 belast in de hoogste schijf, ook als het volgens het oude verdrag een belastingvrij deel betreft
Wettelijke discriminatie?…/
De nadelige effecten voor de pensioen- en WAO (IVA) gerechtigden lopen op tot 50% van het deel van de Deutsche Renten Versicherung.
Vastgestelde Pensioeninkomsten en Wettelijk vastgestelde WAO (IVA) inkomsten, worden door Art.17 in dit bilaterale verdrag teniet gedaan
VWS en haar minister overtraden art.10 van de Grondwet
iov @MinVWS moest er een “experimentele studie” komen die het gedrag van grote groepen mensen met mondkapjes ging monitoren. incl massale inzet CCTV camerabeelden in grote steden…/
Wat vooraf ging:
Op 1 mei 2020 gaf het kabinet de opdracht aan het OMT en @rivm een literatuurstudie uit te voeren mbt het dragen van mondkapjes.
De vraag: Helpen mondkapjes bij het gehoorzamen en naleven van de 1,5mtr maatregel?…/
De UVA ( Universiteit van Amsterdam ) kom al snel met haar eerste bevindingen uit studies:
“Het dragen van mondkapjes leidt tot risicovoller gedrag, als mensen daarnaast ondeugdelijke mondkapjes dragen, is de balans negatief”…/