Voor degenen die van de juridische details houden, draadje. In beginsel: mensenrechtenorganisaties zoals #Amnesty vervullen belangrijke taak door te signaleren als sprake is van schendingen zoals van #oorlogsrecht. Maar hier is het niet zo duidelijk dat dat ook geschonden is.
In een gewapend conflict moeten beide partijen zich houden aan het oorlogsrecht, ongeacht wie de agressor is. Rusland is hier de agressor, Oekraïne verdedigt zich. Maar beide landen zijn gebonden aan regels die vooral dienen om onnodige extra burgerslachtoffers te voorkomen.
Zo is er onderscheid tussen militaire doelwitten en burgerobjecten. Als strijdende partij burgerobject gebruikt voor de strijd, dan kan dit een legitiem militair doelwit worden. Maar alleen indien noodzakelijk & proportioneel en zoveel mogelijk voorkomen van burgerslachtoffers.
Daarom plicht *zoveel mogelijk* buiten bevolkte gebieden te vechten en anders burgers waarschuwen & evacueren. Aanvallende partij mag geen burgerobjecten aanvallen of woonwijken bombarderen tenzij militair *strict* noodzakelijk. Die kiest anders burgers uit als (verboden) target.
Maar voor verdedigende partij is dat lastiger: als je probeert een stad te verdedigen tegen inname - dus juist burgers/objecten beschermt - dan kun je dit mogelijk alleen doen door vanuit die stad te vechten. Maar maak je dan ook meteen een militair doelwit van burgers/objecten?
Oorlogsrecht erkent dat je dit niet zwart-wit kunt bepalen vanaf zijlijn: het vereist van alle strijdende partijen dat zij het gebruiken van burgerobjecten voorkomen waar mogelijk en anders maatregelen nemen om burgerslachtoffers beperken. Het moet dus militair noodzakelijk zijn.
En noodzakelijkh is lastig beoordelen, zeker tav verdedigende partij in stadsoorlog. Je mag dus niet opzettelijk burgers als human shield gebruiken of om die reden vanuit ziekenhuizen opereren. Ook is perfidy verboden: misleiden vijand door bv rode kruis embleem op te spelden.
Maar Amnesty geeft onvoldoende gedegen bewijs voor dit soort tactieken. Zonder bewijs is het heftige claim, vooral tav verdedigende partij die burgers juist probeert te beschermen tegen agressor. UKR heeft burgers gewaarschuwd, geëvacueerd en niet voorkomen dat burgers weg konden
Amnesty beschuldigt UKR bijv. van het gebruiken van scholen, maar dit is vooral verboden als school door burgers wordt gebruikt en je het daarom lastig kunt aanvallen zonder burgerslachtoffers te maken; en niet (per se) verboden als het leegstaat, wat zo lijkt te zijn geweest.
Amnesty beschuldigt UKR van gebruik ziekenhuizen als militaire bases. Verboden als dat zo is. Maar bewijs lijkt dun: dat soldaten er rondliepen, rustten en aten. Soldaten mogen ook een ziekenhuis binnen lopen. Maar het niet als human shield gebruiken door van daaruit te opereren.
Ook UKR moet er wel alles aan doen om onnodige extra slachtoffers te voorkomen. Daarom in principe goed dat mensenrechtenorg's meekijken en partijen scherp houden. Maar dit lijkt onvoldoende onderbouwd voor deze stevige claims of juridisch niet helemaal de juiste interpretatie.
Deze oorlog is ook een informatieoorlog en dit is koren op de molen van RUS die dit soort claims gebruikt ter rechtvaardiging. Schendingen zijn er heus ook van UKR soldaten maar perspectief is belangrijk: RUS begaat hier de meeste, structurele en ernstigste schendingen, niet UKR.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Marieke de Hoon

Marieke de Hoon Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @mariekedehoon

Feb 27
So let's go legal: Art 1 Genocide Convention provides for the obligation to prevent #genocide. Putin alluded to this in speech Monday when he claimed a genocide in #Ukraine and that they therefore could/had to intervene. This is false: it's not a justification for use of force.
Plus there is no genocide in #Ukraine, so more form of gaslighting. See for further analysis of his argumentations to appear as if his armed force is lawful/legitimate instead of the violation of art 2(4) UN Charter and act of aggression that it is, this:
Since #Russia referred to "#Genocide", #Ukraine now says: apparently we have a dispute over the interpretation and application of the notion of "genocide" and since we are both state parties to that treaty, we will invoke Article IX Genocide Convention. Image
Read 10 tweets
Feb 22
Kremlin has just posted #Putin's speech in English: en.kremlin.ru/events/preside…
Dissecting it a bit for references to international law justifications for using force. Spoiler alert: Russia (obviously) does not have right to use force. It is #aggression. It's a crime of aggression. 1
It starts by referring to Ukrainians not as foreigners but embracing them as if they are Russian nationals. "Ukraine is not just a neighbouring country for us. It is an inalienable part of our own history,culture and spiritual space. These are our comrades, those dearest to us" 2
Nationality of course is a very strong legal concept on the basis of which a lot is allowed: if #Ukraine is not foreign but domestic, it is "law enforcement" rather than "armed attack"; it is "protection" rather than "invasion"; it is "helping them" rather than "annexing from". 3
Read 17 tweets
Feb 22
#Russia is committing an act of aggression. This is what the UN was created for in 1945 after WWII, to react against together: the collective security system. All states now have the right to use military force against Russia under the right to collective self defense of #Ukraine
But they don't just have the "right" to do so, they have the duty. The UN was made for this. Its Preamble starts with vowing that this is what they would stand against together. Now all those 193 UN states (- 1, #Russia) should put their military where their mouth is. #Ukraine Image
The UN 1974 "Definition of Aggression" stipulated that "no territorial acquisition resulting from aggression is or shall be recognized as lawful". Yet: Crimea in 2014 and now this. If all states would stand together against aggression #Russia wouldn't dare or be able to do this.
Read 9 tweets
Jan 26
At Eur Court of Human Rights (ECtHR) for the #MH17 hearing on admissibility and jurisdiction. The cases of #Ukraine v #Russia and #Netherlands v Russia are joined and discussed together today. Things are heating up between UKR and RUS: now that’ll be fought out in court as well.
Placement sheet of ECtHR’s judges and delegations/counsel of today’s #MH17 oral hearing. Hearing will discuss admissibility & jurisdiction: exhausting domestic remedies, 6month rule and Art 1 ECHR: was RUS active (with BUK crew or effective control) in UKR at time of downing MH17
RUS starts with arguing ECtHR should reject cases because no extra-territorial jurisdiction: it occurred in UKR; RUS had no effective control over the area. RUS points to financial support to UKR and suggests that this instead is effective control by Western states there. #MH17
Read 43 tweets
Nov 13, 2020
Friday morning, Prosecution (OM) continues their reply to defense requests for additional investigations to complete the dossier before moving to the merits phase in spring 2021. OM starts with argument that a BUK shoots down a plane and that intent only sees to what and not why.
OM: The "why" question is relevant for next of kin and OM wants to find out as well, but is not a criterion to assess whether additional investigations are "necessary" to complete dossier. Solely wanting to know something is not a successful criterion and needs to be motivated.
OM: invoking the criminal law justification ground of "self-defense" will not be successful in this case (also not self defense against self defense) and so investigation requests relating to this scenario are irrelevant. OM will argue that almost all requests should be dismissed
Read 28 tweets
Nov 12, 2020
#MH17 trial continues today & tomorrow with particularly the responses of Prosecution (OM) on the requests by defense for additional investigations. This is still preliminary phase of #MH17Trial, arguing on what is necessary to complete the dossier before moving to merits phase.
OM: we will respond to and advise court on the various investigation requests by defense last June and since. OM submits a number of general points that are critical on the way that the defense is approaching the case >
For example, that defense is selective when it invokes the complexity of ongoing armed conflict; and that only investigation requests that can shed new light are relevant, but that it is not up to the defense to decide what the prosecution is about and how long trial will take.
Read 13 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(