TRÅD: Har #Sverigedemokraterna blivit mer acceptabla och seriösa, som Ulf Kristersson hävdar. På två punkter har inte SD ändrat sin position en millimeter: migration och medborgarskap. Och allteftersom andra partier justerat position för att tillgodose en =>
=> förmodad väljaropinion på dessa områden, har SD radikaliserat sin egen hållning. Man vidhåller också öppet politiken i länder som USA under Trump, liksom Polen och Ungern under nuvarande regimer, som föredömen att följa.
=> Man vidhåller också en syn på media, opinionsbildning och universitet, med öppna ambitioner om hård politisk styrning. Sammantaget innebär det att SDs nationalchauvinistiska samt främlings-, rättsstats- och demokratifientliga kärna, med rötter i öppet nazistisk, rasistisk =>
=> och extrem ideologi, kvarstår intakt. Allt det som motiverade Ulf Kristersson att lova dyrt och heligt att inte bidra till att ge dem makt och inflytande finns kvar. Visst, partiet har justerat sig i mindre detaljer, noga valda då det varit hinder för utökat samarbete =>
=> med just M: abortfrågan, EU, NATO, samt skrivningarna om folkgruppers "nedärvda essenser" i partiets principprogram. Alla enkla att kovända om när makten väl erövrats. Och då och då släpper partiledningen fram typer som Björn Söder som visar bockfoten inför de mest devota =>
=> supportrarna. Tidigt kovände man från ett försök att inta att gammaldags sossesyn på välfärdsstaten, till att fullt ut stödja privatisering och utförsäljning. Allt detta har handlat om att, med extra stöd av en mindre entristisk SD-inriktad gruppering inom M och dess =>
=> opinionssfär (mestadels verksam på Twitter och den nya publikationen Bulletin), charma M:s partiledning att fullt ut ta SD in i stugvärmen. Det är detta som är "sakpolitiken" där SD förändrats och där Ulf Kristersson inbillar sig att han kan nå realpolitisk framgång utan =>
=> att det kostar honom något på de grundläggande områden som är viktigast för SD: demokratin, rättsstaten, fri media och opinionsbildning, m.m. "Det är moderaterna som förändrats under Kristersson", säger en del analytiker. Ja, det stämmer nog, men frågan är på vilket sätt. =>
=> Är M numera, likt KD, inget annat än ett SD light? Kommentarer till USA-valet som beklagar seger, samtidigt som Bidens sakpolitik i många stycken är traditionellt moderat, till skillnad från Trumps, tyder på att detta ÄR en del av M:s förändring. Den växande skara ökända =>
=> riksdagsledamöter som på heltid ägnar sig att nätkriga och hetsa hatmobbar på Twitter och i sk. alternativmedia är ett annat tecken. Men förändringen är också delvis något helt annat: Ulf Kristerssons ledarskap har från början saknat politisk kärna, det har bara handlat om =>
=> popularitet för sakens egen skull. Samtidigt har han dränerat partiets ledning på strategisk kompetens bortom den som handlar om att kortsiktigt hamna i regeringsställning, ibland bara att framstå på detta vis, trots avsaknad av reella chanser. Det är en partiledning som =>
=> är lätt att manipulera strategiskt för ett parti med så hård och målmedveten ideologisk kärna som SD. Medan M under Kristersson kollras bort att springa på den ena sakpolitiska bollen efter den andra, fortsätter SDs målmedvetna arbete att bygga, konsolidera och vad det lider=>
=> behålla makten på de vis vi kan beskåda i partiets föregångsländer. Med Moderaternas hjälp kan vi snart stå med "illiberal" skendemokrati, nedmonterad rättsstat och inledd chauvinistisk befolkningspolitik som delar in oss i "riktiga" svenskar och de andra. Allt till det =>
=> facila priset av att några företagskoncerner med SDs hjälp under några år fått chansen att festa upp våra skattepengar i än högre grad än vad som redan är fallet. Sannolikt tycker Ulf Kristersson, liksom Irene Svenonius, att det är värt det. SLUT TRÅD
Det har varit lite diskussion om den rekommenderade prioriteringsordning som FOHM gå¨tt ut med, och som nu styr utrullningen av vaccin: folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-ber…
=> FOHMs förslag utgår från den av Riksdagen fastslagna etiska plattformen för hälso- och sjukvårdsprioriteringar (lag via HoSL). Men tyvärr har inte FOHM någonstans förklarat denna utgångspunkt, eller hur rekommendationerna stöds av den. liu.se/artikel/den-et…
Detta är en del av en bristfällig kommunikationsstrategi, där myndigheten varit usel på att förklara motiven bakom rekommendationer. Detta innebär dock inte att rekommendationerna saknar skäl. När jag matchar rekommendationerna mot den etiska plattformen förefaller de ha gott =>
Vänsterpartiet kan nu väcka misstroende och få majoritet mot regeringen om den går fram med förslagen om ändrad Las, de får då stöd av SD, M och KD. Regeringen kan då lösa situationen genom att avvakta att gå fram med en propp =>
=> förrän det finns parlamentarisk förutsättning för att den ska antas av riksdagen. Saken är då ur världen (tills det parlamentariska läget på ett eller annat sätt förändras). OM INTE C och L då väcker misstroende i riksdagen för att regeringen INTE går fram med förslagen =>
=> om ändrad Las, OCH får stöd av SD, M, KD. SD, M , KD har då deklarerat att de säger BÅDA JA OCH NEJ TILL NYA LAS, men kanske tycker de det är värt priset för ställa till med regeringskris? Situationen blir då densamma som efter valet. Sannolikt kommer då Löfvén =>
TRÅD: #Kristdemokraterna:s utspel om ett feministiskt program igår gav inte så mycket att bita i, vi får se hur mycket det blir en "familjism" á la SD, som en del befarat. MEN en central ideologisk aspekt var en tydligt INTERSEKTIONELL =>
=> analytisk ansats. En kärna som lyftes fram gällde nämligen att de VIKTIGASTE feministiska frågorna inte får den plats de bör ha i Sverige, kopplat till en jämförelse mellan andelen kvinnor i bolagsstyrelser och hedersvåld och förtryck av kvinnor. Poängen är verkar vara =>
=> att alla orättvisor kopplade till kön/genus inte är lika allvarliga/viktiga, utan beror på hur de i andra avseenden innebär att individer skadas, förtrycks, diskrimineras, etc. Detta är en central tanke inom den sk. intersektionella teoretiska ansatsen inom feministisk =>
TRÅD: Igår var det ju lite hallå i de politikepidemiologiska expertstugorna här på Twitter om att Anders Tegnell nämnt ordet "jämlikhet" kopplat till det pågående arbetet med #CoronaVirusSverige. Särskilt stor var harmen över att han förmodades att därmed blanda in =>
=> egna, personliga ideologiska värderingar i sitt arbete som myndighetschef. Nu är kanske inte Tegnells formulering optimal, han missar ofta att förklara sammanhanget för uttalanden han inte förberett. Men faktum är att det ingår i hans jobb och Folkhälsomyndighetens uppdrag =>
=> att bry sig väldigt mycket om jämlikhet. Detta värde ingår nämligen som central del av riksdagens mål för folkhälsopolitiken sedan 2003, senast uppdaterat 2018. Besluten har såvitt jag vet tagits med breda majoriteter => folkhalsomyndigheten.se/folkhalsoarbet…
#OIKOS - inte superexpert, men fräschat upp lite filosofihistoria. Tar gärna emot korrigeringar från bättre vetande! Så här en liten TRÅD. Förutom en ekologisk vetenskaplig term är OIKOS ett politisk-teoretiskt begrepp som mest är känt från Aristoteles. =>
#OIKO betyder familj/hushåll ordagrant, men betecknar hosAristoteles och i politisk teori den styrande enheten i det förhistoriska samhälle som Tomas Lappalainen nyligen diskuterat i boken ”Den förste medborgaren”. Det är alltså vad vi idag skulle beteckna anarkiska samhällen =>
De saknar stat och rättsprinciper, de styrande är fria krigsherrar som leder olika konkurrerande klaner = #OIKOS. Dessa oiko är alltså familjer i en mening inte långt från maffian, bara utan brott, då det saknas annan lag än den som ”sitter i spjutstångs ände” =>
1. Det allmänna beslutar handla upp allmännyttiga tjänster från vinstdrivande privata aktörer. Syftet är att minska kostnader utan att tappa kvalitet.
2. Dessa aktörer lovar stora kostnadsminskningar med bibehållen/ökad kvalitet. =>
=>3. Eftersom privata aktörer nu utför allmännyttiga tjänster avvecklar det allmänna sin egen kapacitet och infrastruktur. Annars blir det ju ingen kostnadsminskning.
4. Kostnad per utförd tjänstepinne kan gå ned initialt, men marknadsincitament gör att kvaliteten blir sämre =>
5. Det allmänna måste nu skapa dyra uppföljnings-, kontroll- och kvalitetssäkringssystem för att motverka de negativa effekterna. Dessa kan aldrig kompensera för kvalitetstappet och medför stora kostnadsökningar.
6. Samtidigt uppstår ett växande beroende av vinstdrivande =>