LÖRDAGSTRÅD: Vaccinprioriteringsetikskola. Särskilt fokus på distinktionen A. KRITERIER för vaccinprioritering, B. faktorer som ORSAKAR att kriterier uppfylls och C. faktorer som SAMMANFALLER med att kriterier uppfylls #Covid19sverige#Coronasverige#svepol#svpol#vårdpol
=>
=> Grunderna för vårdprioritering, liksom målen för folkhälsopolitiken, i Sverige är lagstadgad, och stöds (hittills) av samtliga riksdagspartier. Detta och hur det slår i samband med prioritering av vaccin har jag beskrivit i en tidigare tråd:
=> Huvudkriteriet för vårdprioritering är behov av en vårdinsats, vilket direkt avgörs av hur sjuk man är eller riskerar bli, vilken effekt insatsen har och vilken evidens som finns för detta. Vid folkhälsoinsatser väger man in populations- och samhällsskyddsperpektiv. Detta =>
=> visar sig t ex i FOHMs riktlinjer för vaccinprioritering i att vårdpersonal nära prioriterade riskgrupper prioriteras ihop med dessa. Riskgrupperna har nämligen behov av att vårdpersonalen inte sprider smitta, och att vård de behöver inte klappar ihop pga. överbelastning. =>
=> Bland riskgrupperna efter fas 1 hittar vi sådana människor som löper extra stor risk att smittas och att drabbas svårt av smittan, har sämre möjligheter att skydda sig, och där samhället har svårt att kompensera för den bristen med ickemedicinska åtgärder. Vi har alla =>
=> ett gemensamt behov av att människor i den gruppen vaccineras, eftersom det annars blir mycket svårt att få bukt med pandemin, och samhället tvingas hålla kvar restriktioner som drabbar oss alla längre och hårdare än vad som annars krävts. Kriteriet för vårdprioritering (A) =>
=> är dock hela tiden principen om att högre vårdbehov (individuellt eller ur populationssynpunkt) ger högre prioritet. Däremot kan orsaken till att en individ tillhör en prioriterad grupp (B) variera stort. T ex, så utgör inte ålder en lagligt tillåten prioriteringsgrund =>
=> i Sverige, men ändå kan ålder orsaka att en individ tillhör en prioriterad riskgrupp, därför att åldern är en markör för andra faktorer som ökar vårdbehovet. På samma vis kan t ex hemlöshet, fattigdom, funktionsnedsättning, m.m. orsaka att en individ löper ökade risker att =>
=> smittas, smitta andra omkring sig, och att drabbas hårdare av detta. Därmed får denna individ ett högre vårdbehov som motiverar en högre prioritering. det är dock fortfarande detta vårdbehov, inte orsakerna till det, som är grunden för prioritering - på samma sätt som det =>
=> inte är ålder 80+ / 65+, eller att man bor eller jobbar på LSS/SÄBO-boende eller har hemtjänst som är prioriteringsgrund (A) i dessa fall, utan att dessa faktorer orsakar (B) ett högre vårdbehov, vilket är den egentliga prioriteringsgrunden (som har lagstöd). =>
=> Eftersom de som har högre vårdbehov (A) ofta har detta pga. faktorer (B) som i sin tur medför en rad andra egenskaper, kan den högre prioriteringen förstås sammanfalla (C) med en rad olika faktorer: att man uppbär bidrag eller ersättningar (t ex äldre som har kommunalt =>
=> bostadstillägg, funktionsnedsatta som har LSS-bidrag, arbetslösa som har A-kassa, sjuka som har sjukersättning, människor som har försörjningsstöd, m.m. Det är dock inte dessa faktorer som orsakar (B) att de har ett högre vårdbehov (A). Och det är fr a inte dessa faktorer =>
=> som utgör grund för prioritering. Det är således grovt vilseledande att i dessa fall påstå att faktorer av typ C "ger förtur" till vård, eller innebär att individer "belönas" med vård. Faktorerna C är sekundära bieffekter av faktorerna B, vilka i sin tur inte heller =>
=> utgör prioriteringsgrund (A), utan endast orsakar att individer i en grupp har et högre vårdbehov, vilket är det kriterium som avgör den högre prioriteringen. Jag förstår att detta kanske inte föresvävar gemene man när debattörer ylar om att papperslösa och bidragstagare =>
=> ges förtur. Men jag trodde i min enfald att ledande företrädare för stora svenska riksdagspartier som debatterar vård- och folkhälsofrågor var insatta i dessa vårdpolitiska och -rättsliga elementa. De senaste dagarna har påvisat att så tyvärr inte är fallet, och att =>
=> dessa företrädare t o m saknar kunskap om den politik deras eget parti står för - i ett fall tycks detta även innefatta en partiledare med regeringschefsambitioner. Ty i annat fall hade hen snabbt klarlagt hur det ligger till enligt ovan. Efter dagens lilla lektion finns =>
=> inte längre någon hållbar ursäkt att i fortsättningen inte agera på detta vis. Detta i synnerhet som utspel som de senaste dagarna då blir djupt ansvarslösa och riskerar undergräva samhällets kamp mot pandemin. Men håll nu bara i minnet distinktionen mellan A, B och C =>
=> alla ni pandemi- och vårdpolitiskt engagerade, så slipper ni göra er skyldiga detta slag felsteg framöver. Lycka till!
TRÅD: Har #Sverigedemokraterna blivit mer acceptabla och seriösa, som Ulf Kristersson hävdar. På två punkter har inte SD ändrat sin position en millimeter: migration och medborgarskap. Och allteftersom andra partier justerat position för att tillgodose en =>
=> förmodad väljaropinion på dessa områden, har SD radikaliserat sin egen hållning. Man vidhåller också öppet politiken i länder som USA under Trump, liksom Polen och Ungern under nuvarande regimer, som föredömen att följa.
=> Man vidhåller också en syn på media, opinionsbildning och universitet, med öppna ambitioner om hård politisk styrning. Sammantaget innebär det att SDs nationalchauvinistiska samt främlings-, rättsstats- och demokratifientliga kärna, med rötter i öppet nazistisk, rasistisk =>
Det har varit lite diskussion om den rekommenderade prioriteringsordning som FOHM gå¨tt ut med, och som nu styr utrullningen av vaccin: folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-ber…
=> FOHMs förslag utgår från den av Riksdagen fastslagna etiska plattformen för hälso- och sjukvårdsprioriteringar (lag via HoSL). Men tyvärr har inte FOHM någonstans förklarat denna utgångspunkt, eller hur rekommendationerna stöds av den. liu.se/artikel/den-et…
Detta är en del av en bristfällig kommunikationsstrategi, där myndigheten varit usel på att förklara motiven bakom rekommendationer. Detta innebär dock inte att rekommendationerna saknar skäl. När jag matchar rekommendationerna mot den etiska plattformen förefaller de ha gott =>
Vänsterpartiet kan nu väcka misstroende och få majoritet mot regeringen om den går fram med förslagen om ändrad Las, de får då stöd av SD, M och KD. Regeringen kan då lösa situationen genom att avvakta att gå fram med en propp =>
=> förrän det finns parlamentarisk förutsättning för att den ska antas av riksdagen. Saken är då ur världen (tills det parlamentariska läget på ett eller annat sätt förändras). OM INTE C och L då väcker misstroende i riksdagen för att regeringen INTE går fram med förslagen =>
=> om ändrad Las, OCH får stöd av SD, M, KD. SD, M , KD har då deklarerat att de säger BÅDA JA OCH NEJ TILL NYA LAS, men kanske tycker de det är värt priset för ställa till med regeringskris? Situationen blir då densamma som efter valet. Sannolikt kommer då Löfvén =>
TRÅD: #Kristdemokraterna:s utspel om ett feministiskt program igår gav inte så mycket att bita i, vi får se hur mycket det blir en "familjism" á la SD, som en del befarat. MEN en central ideologisk aspekt var en tydligt INTERSEKTIONELL =>
=> analytisk ansats. En kärna som lyftes fram gällde nämligen att de VIKTIGASTE feministiska frågorna inte får den plats de bör ha i Sverige, kopplat till en jämförelse mellan andelen kvinnor i bolagsstyrelser och hedersvåld och förtryck av kvinnor. Poängen är verkar vara =>
=> att alla orättvisor kopplade till kön/genus inte är lika allvarliga/viktiga, utan beror på hur de i andra avseenden innebär att individer skadas, förtrycks, diskrimineras, etc. Detta är en central tanke inom den sk. intersektionella teoretiska ansatsen inom feministisk =>
TRÅD: Igår var det ju lite hallå i de politikepidemiologiska expertstugorna här på Twitter om att Anders Tegnell nämnt ordet "jämlikhet" kopplat till det pågående arbetet med #CoronaVirusSverige. Särskilt stor var harmen över att han förmodades att därmed blanda in =>
=> egna, personliga ideologiska värderingar i sitt arbete som myndighetschef. Nu är kanske inte Tegnells formulering optimal, han missar ofta att förklara sammanhanget för uttalanden han inte förberett. Men faktum är att det ingår i hans jobb och Folkhälsomyndighetens uppdrag =>
=> att bry sig väldigt mycket om jämlikhet. Detta värde ingår nämligen som central del av riksdagens mål för folkhälsopolitiken sedan 2003, senast uppdaterat 2018. Besluten har såvitt jag vet tagits med breda majoriteter => folkhalsomyndigheten.se/folkhalsoarbet…
#OIKOS - inte superexpert, men fräschat upp lite filosofihistoria. Tar gärna emot korrigeringar från bättre vetande! Så här en liten TRÅD. Förutom en ekologisk vetenskaplig term är OIKOS ett politisk-teoretiskt begrepp som mest är känt från Aristoteles. =>
#OIKO betyder familj/hushåll ordagrant, men betecknar hosAristoteles och i politisk teori den styrande enheten i det förhistoriska samhälle som Tomas Lappalainen nyligen diskuterat i boken ”Den förste medborgaren”. Det är alltså vad vi idag skulle beteckna anarkiska samhällen =>
De saknar stat och rättsprinciper, de styrande är fria krigsherrar som leder olika konkurrerande klaner = #OIKOS. Dessa oiko är alltså familjer i en mening inte långt från maffian, bara utan brott, då det saknas annan lag än den som ”sitter i spjutstångs ände” =>