ΔΙΚΑΙΩΣΗ: Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων σε σημερινή ανακοίνωσή της ζήτησε την άμεση ανάκληση της απόφασης για την αναστολή του δικαιώματος του συνέρχεσθαί, την οποία χαρακτηρίζει αντισυνταγματική.
Η Ένωση εντοπίζει την αντισυνταγματικότητα ακριβώς στην γενίκευση και την αοριστία της απόφασης του αρχηγού της αστυνομίας που δεν προσδιορίζει συγκεκριμένη συνάντηση. Αναφέρουν συγκεκριμενα οι δικαστές:
"Η γενική απαγόρευση δεν παύει και αυτή να αφορά συγκεκριμένη συνάθροιση η οποία έχει εξαγγελθεί για ορισμένο τόπο και χρόνο με το ένα ή άλλο περιεχόμενο. Δεν μπορεί να επεκταθεί σε απαγόρευση και κάθε άλλης συνάθροισης σε ολόκληρη γεωγραφική περιοχή (πχ σε Νομό
ή πολύ περισσότερο σε όλη την Επικράτεια) διότι τούτο θα ισοδυναμούσε με αναστολή της ισχύος του άρθρου 11 του Συντάγματος κάτι που μόνο στις έκτακτες συνθήκες του άρθρου 48 του Συντάγματος (κατάσταση πολιορκίας) μπορεί να συμβεί (Σβώλου/Βλάχου, Το Σύνταγμα της Ελλάδος , Β’
, 1955, 228 και σε Κ. Χρυσόγονο, Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα, έκδ. 2006, 489).
Η δε ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 5 του Συντάγματος, την οποία επικαλείται η απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, αφορά στη λήψη ατομικών διοικητικών μέτρων περιορισμού της ελεύθερης κίνησης (πχ θέση σε καθεστώς καραντίνας συγκεκριμένου πολίτη)
και δεν βρίσκει έδαφος εφαρμογής στις μαζικές υπαίθριες συναθροίσεις για τις οποίες προβλέπει αποκλειστικά και μόνο το άρθρο 11. "
Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων, αναφέροντας ότι "Η Πολιτεία οφείλει να προστατεύσει τη δημόσια υγεία μέσα στις συνθήκες της πανδημίας, χωρίς να υπερβαίνει τα όρια του Κράτους Δικαίου."
Ζητά μάλιστα την άμεση ανάκληση της απόφασης καθώς "η γενική απαγόρευση των συναθροίσεων σε όλη την Επικράτεια βρίσκεται εκτός Συνταγματικού πλαισίου".
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Η απόφαση της προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία απέρριψε το αίτημα προσωρινής διαταγής για την αναστολή της απαγόρευσης συναθροίσεων είναι καθ' όλα σεβαστή. Δεν είναι όμως η τελική κρίση της Δικαιοσύνης.
Πρόκειται για την δικαστική κρίση μίας δικαστικής λειτουργού που σύμφωνα με το νόμο είναι η αρμόδια, ως πρόεδρος του ανώτατου δικαστηρίου, να κρίνει άμεσα το θέμα. Θα δούμε και την αιτιολόγηση της κρίσης, αν και οι αποφάσεις επί προσωρινών διαταγών είναι συνήθως εξόχως συνοπτικές
Το θέμα της συνταγματικότητας της απαγόρευσης δεν έχει όμως κριθεί σε τελικό βαθμό από την Ελληνική και την Ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη. Σε περίπτωση που παρά την απαγόρευση αύριο επιβληθούν πρόστιμα σε παραβάτες, τα πρόστιμα αυτά θα δικαστούν με προσφυγές από τα διοικητικά δικαστήρια.
H Kυβέρνηση υπερέβη τα εσκαμμένα και προκαλεί ευθέως με την ξεκάθαρα αντισυνταγματική αναστολή του δικαιώματος του συνέρχεσθαι. #thread#constitution#humanrights
Η απόφαση του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας για απαγόρευση όλων των δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων στο σύνολο της Επικράτειας από σήμερα έως και τις 18 Νοεμβρίου δεν έχει κανένα απολύτως έρεισμα στο Σύνταγμα
και θα καταπέσει με ένα "φου" αύριο το πρωί στο ΣτΕ με την πρώτη αίτηση αναστολής που θα υποβληθεί σύμφωνα με το άρθρο 12 του Ν.4703/2020 (Δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις και άλλες διατάξεις).
Η πανδημία έρχεται να αναδείξει τις ετερόκλητες ορθοδοξίες που συναντιούνται και διασταυρώνονται ως αυτοπροτάσεις που υπερέχουν της δημόσιας υγείας.
Από την μία πλευρά, η θρησκευτική ανάγκη που συνδέεται με ένα συλλογικό βίωμα και δεν νοείται περιορισμός της στην ατομική διάσταση της προσευχής. Η λειτουργική ανάγκη της συμμετοχής, του κοινοτισμού που εκ φύσεως εμπεριέχει κάθε οργανωμένο θρησκευτικό δόγμα.
Εκεί τραβιέται μία κόκκινη γραμμή που θέλει να είναι πάνω από τα πολιτειακά μέτρα, θυμίζοντας την σχετική φιλοσοφική συζήτηση για την σύγκρουση του θεϊκού με τον ανθρώπινο νόμο.
Η αποστολή αιτήματος με SMS για την κατ' εξαίρεση μετακίνηση των πολιτών σύμφωνα με την σχετική ΚΥΑ συνιστά μορφή συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Βεβαίως πρόκειται για επιτρεπόμενη επεξεργασία δεδομένων,
στο πλαίσιο της νόμιμης βάσης του άρθρου 6 ΓΚΠΔ #GDPR για λόγους ενάσκησης δημόσιας εξουσίας και για λόγους γενικότερου δημοισίου συμφέροντος σχετιζόμενου με την δημόσια υγεία.
Η μετακίνηση για λόγους σωματικής άσκησης (και για λόγους παρακολούθησης νεκρώσιμης ακολουθίας) δεν αφορά απλά δεδομένα, αφού συνδέονται με πληροφορίες που αναφέρονται στην πρώτη περίπτωση στην υγεία και στην δεύτερη περίπτωση στις θρησκευτικές πεποιθήσεις.
Η πορεία για το Πολυτεχνείο δεν πρέπει να γίνει φέτος. Οι ίδιοι οι διοργανωτές και μετέχοντες στην πορεία οφείλουν να αντιληφθούν ότι η κοινωνική αλληλεγγύη περιλαμβάνει πάνω απ' όλα την μέριμνα για την δημόσια υγεία και τον σεβασμό στον συνάνθρωπο.
Δεν θα είναι η μόνη ενιαύσια τελετουργία που θα πρέπει να ακυρωθεί κατά το χρονικό διάστημα της πανδημίας. Υπάρχουν κι άλλες συλλογικές κινητοποιήσεις οι οποίες εκφράστηκαν με εναλλακτικούς τρόπους,
αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι δεν περιφρονούν τον δημόσιο κίνδυνο και ότι θέτουν στο επίκεντρο της ανθρώπινη αξία. Ας σκεφτούμε ότι διεθνώς τα διάφορα φεστιβάλ υπερηφάνειας επίσης αναβλήθηκαν κι έγιναν διαδικτυακά.
Την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές υποτίθεται ότι η Χώρα βρίσκεται ήδη σε γενική απαγόρευση κυκλοφορίας, αλλά χωρίς αυτή να έχει θεσμοθετηθεί.
Χωρίς να έχουν δημοσιευθεί οι σχετικές πολιτειακές πράξεις που καθιστούν συνταγματικά επιτρεπτό τον σχετικό περιορισμό των ατομικών δικαιωμάτων.
Η γενική κοινοποίηση είναι ουσιώδες συστατικό της ισχύος του νόμου, όπως είχε εντοπιστεί ήδη από τον Καντ. Στην δημοκρατία η γενική κοινοποίηση όμως αφορά λεπτομερείς νομοθετικές διατάξεις που δημοσιεύονται στην εφημερίδα της κυβερνήσεως κι όχι τηλεοπτικά μηνύματα πολιτικών.