Beste @nieuwsuur, u had Patricia Bruijning in de studio over de ontwikkeling van #corona besmettingen op scholen. Ik heb vragen.
1/n
U begon met de stelling dat “in de laatste paar weken” het beeld kantelt over de verspreiding van #Corona onder scholieren. Dat is een gotspe.
Dit dashboard houdt alle schoolbesmettingen bij. Alleen al in september waren er >10 grote uitbraken. bddataplan.nl/corona/
2/n
Wat u bedoelde te zeggen is: er zijn inmiddels zo veel en zo grote clusters dat het niet meer ontkend kan worden. Volgens dit dashboard is het aandeel van scholen in besmettingen gestegen naar ruim 20% overall en 42% in recente periode.
3/n
Mijn vraag is: dit is openbare data. Waarom ziet u dit nu pas? Waarom volgt u het verhaal van overheid / @rivm / #omt zo lang? U had dit zelf ook kunnen controleren? Of even kijken bij mensen als @bddataplan , @mzelst, @edwinveldhuizen en @YorickB die dit voor u doen.
4/n
U laat een grafiek zien over het verloop van de besmettingen bij scholieren. Zonder deze te duiden. Ik wil hier graag even met u doorheen lopen.
Begin september is 1.5% van de geteste scholieren positief. Logisch. Toen waren ze net terug van vakantie. 6 wkn niet op school. 5/n
16-8 ging noord naar school. 2 weken later begint heel langzaam % op te lopen. 23-8 volgt zuid en 31-8 gaat midden weer naar school. En half september begint het % positieve tests ook serieus te stijgen. U zegt “het eindigt met 15.2%”.
6/n
Ik zeg: precies 10 weken na start school zaten we op 20%. En het aantal geteste scholieren is verveelvoudigd. Waarom hebben jullie dat gemist? Maar goed, beter laat dan nooit.
Wat is die rare deuk in het midden? De herfstvakantie? Waarom geeft u hier geen verklaring voor?
7/n
En wat moeten we de komende 4 weken verwachten tot de Kerst? Dat het opnieuw op gaat lopen? Net als tussen zomer- en herfstvakantie? Alleen beginnen we nu van een 10x hoger niveau? Gaan we dan uitkomen op 35%? Nog hoger?
Er verandert momenteel toch niets in het beleid?
8/n
U laat @minpres Rutte zien die vertelt dat het heel beheersbaar is en maar "ietsje toeneemt".
Vindt u een ontwikkeling van 1.5% naar 20% in 8 weken tijd beheersbaar? Waarom laat u dit fragment zien zonder dit verder te duiden of te vergelijken met de eerdere grafiek?
9/n
Als u dan toch een fragment wilt laten zien: weet u nog wat de redenatie was van @minpres bij de sluiting van de #horeca?
"Er zijn niet vaak uitbraken, maar als ze er zijn, zijn ze ook meteen groot."
Die?
Er zijn nu 18 grote uitbraken op scholen geweest (>25 besmettingen).
10/n
Mevr. Bruijning vertelt dat scholieren begin van het jaar niet zo'n groot aantal % positief getest hadden. Ze geeft hierbij aan dat scholieren "dus" niet verantwoordelijk waren voor aanjagen besmettingen.
Maar zodra ze dus bij elkaar gezet werden op scholen wel?
11/n
Mevr Bruijning wil blijkbaar meer afstand. Maar gelooft niet dat scholieren dit nu nog zouden kunnen. Ik vind dit behoorlijk aanmatigend. Waarom zouden ze dit niet kunnen? We kunnen scholieren niets nieuws leren begrijp ik? Wat doen ze daar dan op school?
12/n
Is die onwil / onkunde (voor zover waar) misschien niet het gevolg van de boodschap die ingehamerd is: scholieren zijn niet besmettelijk, kinderen hoeven geen afstand te houden.
Is het dan niet heel erg makkelijk en slap om nu te stellen “kinderen kunnen dit niet”?
13/n
Overigens maakt mevr Bruijning mijn inziens zeer nuttige en goede opmerkingen over het serieus opschalen van testen op scholen. Maar de belangrijkste vraag:
"waar gaat dit naar toe met ongewijzigd beleid"?
wordt niet gesteld. En dus ook niet beantwoord.
14/n
Bent u bekend met het LCVS? Het Landelijk Comité Veilige Scholen, ingesteld door @arieslob. Bedoeld om in de vakantie (nou ja, na de vakantie) te kijken naar de gesteldheid van ventilatie in de scholen?
15/n
Bent u bekend met hun eindrapport? Want dat had wellicht licht kunnen werpen over de “waarom”-vraag. Hierin geeft in totaal 43% van de scholen niet te voldoen aan het #Bouwbesluit. Of wegens onvoldoende capaciteit, of door ontbreken van regeling. Zou dit invloed hebben?
16/n
Wist u dat we dit vrij gemakkelijk kunnen oplossen? Door de bezetting van ieder klaslokaal te verlagen naar 30-50%, zoals we ook op alle andere plekken doen. Niet alleen kunnen de scholieren ineens wel afstand houden, ook is de hoeveelheid verse lucht p.p. verdubbeld.
17/n
Beste @nieuwsuur, het blijft moeilijk om echt kritisch te zijn merk ik. Het blijft lastig om zelf het nieuws te maken ipv anderen napraten. Ik zou bijna willen zeggen: doe uw onderzoek!
18/eind
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Beste @Nieuwsuur,
Ik zie dat dhr Illy weer te gast is. Ik ben blij met de wat stevigere aanpak tov de vorige keer dat hij aanschoof (zie draadje). Toch moet ik opnieuw constateren dat dhr Illy totaal ongefundeerd heel grote uitspraken mag doen.
Eerst even iets anders, wat me ook al tijden stoort:
“We komen van ver” zegt het @rivm in het introfilmpje. “Maar het aantal besmettingen is nog steeds veel te hoog”. “We zitten nu op 4500, we komen van 11.000”.
Wat ik zo graag zou willen is dat iemand een keer vraagt:
2/n
VOOR we op 11.000 zaten, zijn we 4.500 ook voorbij gezoefd. Zegt @rivm nu dat het een foute beslissing was om dat te laten gebeuren? Waarom is 4500 nu te veel, maar was het een paar honderd doden geleden niet voldoende reden om in te grijpen?
Wat hebben we hiervan geleerd?
3/n
Nu we dan toch bezig zijn... Wat ik eigenlijk had willen schrijven:
Vorige week schreef ik dit over het onderzoek vh Landelijk Comité voor Veilige Scholen (sic), ingesteld door @arieslob.
Ik krijg daar veel vragen over. Een poging tot antwoorden
Beginnend met het einde, de conclusie van het onderzoek
In totaal 43% van de scholen voldoet niet aan de eisen van het #Bouwbesluit, en dus de minimale eisen van @rivm en #OMT voor veilig onderwijs.
2/
Dit valt uiteen in:
22% vd scholen haalt de minimale ventilatienorm niet.
29% van de scholen heeft een ventilatiesysteem wat geen gegarandeerde hoeveelheid lucht ververst
(er zit overlap tussen 2 & 3, vandaar dat die % bij elkaar hoger zijn)
3/
In dit schrijven geeft het RIVM antwoord op vragen over ventilatie op scholen. Opnieuw een TL;DR:
2/
- Er is geen bewijs voor aerogene transmissie.
- Ventilatiesystemen spelen geen bewezen rol in de verspreiding van #COVID19
- Derhalve geen aanvullende maatregelen nodig.
Aanbeveling: zorg dat scholen voldoen aan de wettelijke normering voor ventilatie
3/
Beste @nieuwsuur, het is jammer dat het moet maar na het zien van jullie item over het al dan niet sluiten van scholen een draadje. Van een leek, dus het lijkt me goed als mensen met meer verstand hier ook op reageren als er iets verkeerd staat. (cc: @C19RedTeam@ginnymooy) 1/n
Illy begint met stellen dat er kinderen gezien zijn met zoveel schade opgelopen door de eerste lockdown, dat kunnen we ze niet nog een keer aandoen. Illy stelt dat er kinderen neerslachtig, somber en depressief zijn geworden. Dat zijn heftige klachten. 2/n
Er zijn meerdere instrumenten om depressie bij kinderen vast te stellen (ADIS-C, CDI, CBSK, CBSA), zie ook kenniscentrum-kjp.nl/scholen/depres… . Is dat hier gebeurd? Wat is de (geanonimiseerde) samenvatting? Ik zou denken dat zo'n studie gepubliceerd wordt. Doen andere landen ook.
3/n
@FloripasDeLaban Wtf heb ik net zitten luisteren???
Deze aanpak doet 2 dingen: 1. Isoleren. Alle andere hulpverleners op afstand, volledige medewerking van ouders, no questions asked.
Dat doen sektes. Waar is de verantwoording? Controle? 1/
@FloripasDeLaban 2. Domineren. Nadat het kind afgesneden is van hulp worden mbv fysiek overwicht alle verdedigingslinies die een kind heeft letterlijk en figuurlijk afgebroken.
Net zo lang tot het kind "leert" dat het sociaal wenselijk gedrag moet vertonen.
@FloripasDeLaban Op geen enkele manier wordt achterliggende problematiek behandeld. Nul. Niet.
Er wordt geen poging gedaan te begrijpen waarom een kind zo doet. Kinderen van 8-9 jaar worden beschreven als manipulatieve monsters die je gewoon wat harder aan moet pakken.