Beste @nieuwsuur,
Ik zie dat dhr Illy weer te gast is. Ik ben blij met de wat stevigere aanpak tov de vorige keer dat hij aanschoof (zie draadje). Toch moet ik opnieuw constateren dat dhr Illy totaal ongefundeerd heel grote uitspraken mag doen.
Eerst even iets anders, wat me ook al tijden stoort:
“We komen van ver” zegt het @rivm in het introfilmpje. “Maar het aantal besmettingen is nog steeds veel te hoog”. “We zitten nu op 4500, we komen van 11.000”.
Wat ik zo graag zou willen is dat iemand een keer vraagt:
2/n
VOOR we op 11.000 zaten, zijn we 4.500 ook voorbij gezoefd. Zegt @RIVM nu dat het een foute beslissing was om dat te laten gebeuren? Waarom is 4500 nu te veel, maar was het een paar honderd doden geleden niet voldoende reden om in te grijpen?
Wat hebben we hiervan geleerd?
3/n
Daarnaast de vraag die ik heb voor alle leden van het #OMT: wat heeft het #OMT gedaan met de inventarisatie van @arieslob waaruit blijkt dat 43% van de scholen niet voldoet aan de minimum ventilatie-eisen gesteld door het #OMT? Hoe is dat gegeven verwerkt in dit advies?
4/n
Dan het gesprek:
Dhr Illy geeft aan dat de maatregelen van oktober zijn “uitgewerkt”. Hij lijkt hiermee te zeggen dat maatregelen per definitie een “deuk” van maximale grootte in het R-getal kunnen slaan (oh wijze datagrootmeesters vh @C19RedTeam & Discord Clan, klopt dat?)
5/n
Dit is wel belangrijk. Want daarmee zegt dhr Illy feitelijk dat het probleem niet ligt in gedrag, maar gewoon dat iedere maatregel een intrinsiek beperkt effect heeft. Pakken we niet een nieuwe hamer voor een verse deuk, dan blijven we dus op het huidige niveau zitten.
6/n
Het viel me op dat u hier niet doorvroeg. Terwijl dit toch echt wel een fundamentele verandering van inzicht is. Tot nu toe is altijd gezegd / suggereerd dat stagneren van daling lag aan slechter gedrag van mensen. Maar dat is dan dus helemaal niet zo?
7/n
Er is blijkbaar een “menukaart” van maatregelen met een min of meer bekend effect op de R. De keuze voor welk pakket je inzet is dus een puur politieke afweging is? Waarom vult @RIVM / #OMT dan nog specifieke maatregelen in?
8/n
Vlgs dhr Illy is de uitgestelde zorg het belangrijkste probleem. Misschien had u erop kunnen wijzen dat op de dag van deze uitspraak 90 mensen gestorven zijn? De hele zorg vol ligt met #corona patiënten? En dat uitgestelde zorg wellicht meer een symptoom is dan het probleem?
9/n
Dhr Illy vindt dat #OMT niet zegt dat stagnatie komt omdat de scholen weer open zijn, en de snelle daling kwam door de herfstvakantie. School heeft miss beperkt effect
Is @nieuwsuur bekend met deze studie in 131 landen waarin effect onderzocht is? thelancet.com/journals/lanin…
10/n
Leest u even mee met een citaat?
“Als uit het onderzoek komt dat er een significante invloed is van schoolsluiting op de R-waarde ben ik bereid om daarover mee te denken en te kijken of het zinvol kan zijn om in die situatie 1 week niet naar school te laten gaan”
11/n
Beste @nieuwsuur : waarom gaat u hier niet op in?
Dhr Illy zegt hier letterlijk dat hij, ook al hebben scholen een heel duidelijke invloed op R, hij max een week schoolsluiting toestaat. Waarom wijst dhr Illy hier op voorhand wetenschappelijk bewijs af?
12/n
Waarom stelt u niet meer vragen hierover? Waarom kan een #OMT lid wat beleid maakt zomaar oproepen tot het negeren van wetenschappelijke studies als die niet stroken met zijn/haar persoonlijke idealen?
Sinds wanneer is dhr Illy ethicus en in staat om deze afweging te maken?
13/n
“Ik kom op voor die kinderen. Die kinderen hebben van maart tot september bijna een half jaar thuis gezeten”.
Beste @nieuwsuur: de schoolsluiting was toch maar 2 maanden (2.5 voor VO scholen, tot 1 juni)? Is de grote vakantie tegenwoordig ook al straf?
14/n
Dhr Illy zegt “niet in een wereld te willen leven waarin wij kinderen gebruiken om hun ouders thuis te houden”. En “we hebben die kinderen zo verschrikkelijk veel leed bezorgd”
Dit zijn dezelfde totaal ongefundeerde claims als tijdens vorig interview. Waarom laat u dit toe?
14/n
Los vd volslagen onprofessionele, niet onderbouwde, dramatiek, ben ik benieuwd wat dhr Illy ervan vindt dat wij (de kinderen van) zorg-, cultuur en horeca-medewerkers gebruiken om kids van andere ouders juist van huis weg te houden?
15/n
<Intermezzo> Natuurlijk is het volstrekte onzin, we hebben het over de leeftijdsgroep 14-18 jaar. Die kunnen echt wel zelf thuis blijven. Het gaat erom dat dhr Illy het wel gelooft. En dus bewust AL HET ANDERE ondergeschikt maakt aan deze paar weken schoolsluiting.
Dat is toch wat we doen als we de horeca maanden sluiten? Of de cultuursector trouwens? Die mensen moeten de klappen opvangen.
Zodat de rest gewoon buitenshuis kan werken. En winkelen. En naar school dus
Dhr Illy denkt dat dit niet schadelijk is voor kids van deze ouders?
16/n
Wat doet onze samenleving kinderen aan wiens ouders alles kwijtraken waar ze jaren voor gewerkt hebben? Ouders die hun baan/bedrijf kwijtraken omdat dhr Illy dat liever heeft dan een paar weken thuisonderwijs?
17/n
Zou het geen belasting zijn voor kinderen van zorgmedewerkers dat hun ouders moeten werken langs de rand van de afgrond? Maanden achter elkaar in constante crisis? Dhr Illy denkt dat deze ouders dit van zich af laten glijden als ze naar huis rijden?
18/n
Mogen ze eigenlijk hun kinderen wel weer knuffelen van dhr Illy? Ik meen me te herinneren dat in maart families langdurig gescheiden waren. Hoeft dat niet meer? (zou wel een verbetering zijn trouwens). En hoe zit dat met opa en oma? Die gaan de kinderen erg lang missen zo.
19/n
Hoe denkt dhr Illy dat kinderen van ouders zich voelen die wachten op (levensreddende) zorg? Alweer. Of kinderen die zelf wachten op (levensreddende) zorg? Alweer.
Ik begrijp dat dhr Illy liever in een samenleving woont die al deze mensen inruilt tegen een week extra school
20/n
Dhr Illy heeft ook in zijn vorige interview al aangegeven dat scholen dicht absoluut onaanvaardbaar is, hoe dan ook. Dit heeft hij vanavond versterkt: zelfs als er duidelijk significant wetenschappelijk bewezen verschil is max een week.
21/n
De NLse strategie is hiermee: een zo groot mogelijke last voor een zo klein mogelijk deel van de samenleving, Het is duidelijk dat dit is wat dhr Illy prefereert. De vraag is hoe de rest van NL hierover denkt. Tijd voor publek debat dus. (looking at you @VO-raad).
22/eind
Voor deze, en alle anderen: moet natuurlijk @op1npo zijn waar dhr. Illy gisteren zat. De vorige keer was bij @Nieuwsuur
Ik kreeg best veel mensen in mijn mentions naar aanleiding van mijn reactie op het interview met dhr Illy in de uitzending van @op1npo gisteren.
Regelmatig met de vraag: “waar maak je je eigenlijk druk om?”
Om te beginnen: dit draadje is geen exacte wetenschap. Grove simplificaties zijn schering en inslag. Ik wil een orde van grootte duidelijk maken. Als altijd mijn grote dank aan de data-overlords van @CBSstatistiek voor het leveren van de info…
Daarnaast is ie best lang...
2/n
Het probleem dat dhr Ily aandraagt is dat kinderen enorm te leiden hebben gehad onder de lockdown, en daarom moeten fysieke schoolsluitingen voorkomen worden. Als het echt niet anders kan acht hij een week digitaal onderwijs het maximum.
3/n
Nu we dan toch bezig zijn... Wat ik eigenlijk had willen schrijven:
Vorige week schreef ik dit over het onderzoek vh Landelijk Comité voor Veilige Scholen (sic), ingesteld door @arieslob.
Ik krijg daar veel vragen over. Een poging tot antwoorden
Beginnend met het einde, de conclusie van het onderzoek
In totaal 43% van de scholen voldoet niet aan de eisen van het #Bouwbesluit, en dus de minimale eisen van @rivm en #OMT voor veilig onderwijs.
2/
Dit valt uiteen in:
22% vd scholen haalt de minimale ventilatienorm niet.
29% van de scholen heeft een ventilatiesysteem wat geen gegarandeerde hoeveelheid lucht ververst
(er zit overlap tussen 2 & 3, vandaar dat die % bij elkaar hoger zijn)
3/
Beste @nieuwsuur, u had Patricia Bruijning in de studio over de ontwikkeling van #corona besmettingen op scholen. Ik heb vragen.
1/n
U begon met de stelling dat “in de laatste paar weken” het beeld kantelt over de verspreiding van #Corona onder scholieren. Dat is een gotspe.
Dit dashboard houdt alle schoolbesmettingen bij. Alleen al in september waren er >10 grote uitbraken. bddataplan.nl/corona/
2/n
Wat u bedoelde te zeggen is: er zijn inmiddels zo veel en zo grote clusters dat het niet meer ontkend kan worden. Volgens dit dashboard is het aandeel van scholen in besmettingen gestegen naar ruim 20% overall en 42% in recente periode.
3/n
In dit schrijven geeft het RIVM antwoord op vragen over ventilatie op scholen. Opnieuw een TL;DR:
2/
- Er is geen bewijs voor aerogene transmissie.
- Ventilatiesystemen spelen geen bewezen rol in de verspreiding van #COVID19
- Derhalve geen aanvullende maatregelen nodig.
Aanbeveling: zorg dat scholen voldoen aan de wettelijke normering voor ventilatie
3/
Beste @nieuwsuur, het is jammer dat het moet maar na het zien van jullie item over het al dan niet sluiten van scholen een draadje. Van een leek, dus het lijkt me goed als mensen met meer verstand hier ook op reageren als er iets verkeerd staat. (cc: @C19RedTeam@ginnymooy) 1/n
Illy begint met stellen dat er kinderen gezien zijn met zoveel schade opgelopen door de eerste lockdown, dat kunnen we ze niet nog een keer aandoen. Illy stelt dat er kinderen neerslachtig, somber en depressief zijn geworden. Dat zijn heftige klachten. 2/n
Er zijn meerdere instrumenten om depressie bij kinderen vast te stellen (ADIS-C, CDI, CBSK, CBSA), zie ook kenniscentrum-kjp.nl/scholen/depres… . Is dat hier gebeurd? Wat is de (geanonimiseerde) samenvatting? Ik zou denken dat zo'n studie gepubliceerd wordt. Doen andere landen ook.
3/n
@FloripasDeLaban Wtf heb ik net zitten luisteren???
Deze aanpak doet 2 dingen: 1. Isoleren. Alle andere hulpverleners op afstand, volledige medewerking van ouders, no questions asked.
Dat doen sektes. Waar is de verantwoording? Controle? 1/
@FloripasDeLaban 2. Domineren. Nadat het kind afgesneden is van hulp worden mbv fysiek overwicht alle verdedigingslinies die een kind heeft letterlijk en figuurlijk afgebroken.
Net zo lang tot het kind "leert" dat het sociaal wenselijk gedrag moet vertonen.
@FloripasDeLaban Op geen enkele manier wordt achterliggende problematiek behandeld. Nul. Niet.
Er wordt geen poging gedaan te begrijpen waarom een kind zo doet. Kinderen van 8-9 jaar worden beschreven als manipulatieve monsters die je gewoon wat harder aan moet pakken.