Profile picture
Elza Dunkels @dunkels
, 25 tweets, 4 min read Read on Twitter
Är ni beredda på låååång tråd? Ok, då kör vi! ⬇️ Jag kallar tråden #skärmpanik för att knyta ihop på Instagram om ni hellre läser där.
Nu hinner jag inte läsa själva forskningsartikeln men om ABC inte har missuppfattat totalt är resultatet inte ens det att skärmar i klassrum sänker betyget. De har visat att (FLASH!) skärmar som inte har med undervisningen att göra distraherar eleverna så att de får lägre betyg.
Nåväl, utan att gå all James Randi på er, ponera att vi faktiskt kan laxa upp en studie som visar att användning av skärmar i undervisningen ger lägre betyg. Då ser jag två grundläggande problem direkt.
(Faktiskt utan att ens läsa resultaten men det vågar jag ju inte säga högt så det håller vi mellan oss, va?)
Problem 1: Datorer, plattor och mobiltelfoner är inte en enhetlig kategori. Alltså kan vi inte säga att de generellt är bra eller dåliga för lärandet. Det handlar om kontexten. Att använda en skärm är inte en aktivitet, lika lite som att läsa en bok eller se en film är det.
Men när det handlar om böcker och film har vi knäckt koden för länge sen och kan utan vidare förstå att en films eller boks värde i undervisningen bestäms av dess innehåll i relation till uppställda mål och hur den används i undervisningen.
Exempel: I en demokrati kan lagboken vara bra att läsa i syfte att förstå och omfatta dess innehåll. Att läsa Mein Kampf i samma syfte är däremot direkt olämpligt och strider mot styrdokumenten. Skulle sistnämnda bok istället läsas i syfte att fördjupa kunskaperna om hur nazismen
växte fram och i förlängningen minska risken att eleverna faller för dess antidemokratiska retorik, får just den boken ett annat värde. Den typen av distinktioner kommer vi i framtiden att kunna göra även i relation till skärmar.
Eller snarare: den distinktionen kommer alla att kunna göra i en inte alltför avlägsen framtid. Självklart gör många, kanske de flesta, pedagoger och vårdnadshavare det redan idag.
Men det finns en teknik- och barnfientlig strömning i det offentliga samtalet idag som är svår för många att värja sig mot.
Alla vill att barn ska ha en bra barndom och en optimal utbildning men alla hinner inte sätta sig in i alla frågor och när nymoralister är de som hörs mest är det lätt hänt att uppfatta deras åsikter som faktiska förhållanden.
Vi kommer alltså aldrig att kunna visa att skärmar i undervisningen är dåliga men inte heller att de är bra. Den frågan är helt enkelt fel ställd. Det är dags att släppa den sargen och gå vidare.
Problem 2: Att det ändå haglar studier som i vissa kontexter har visat att skärmar ger lägre betyg står för något väldigt oroande. För det går naturligtvis att visa, om man t ex hux flux introducerar skärmar utan plan, att det kan sänka betygen, vilket vi sett flera rapporter om.
Lärdom av dessa studier: testa inte det! Även PISA hade liknande resultat, att de elever som i princip står utanför digitaliseringen är de som klarar skolan bäst. Det är ett resultat som oroar mig enormt.
Det skulle betyda att skolan utgör ett separat spår i samhället, där digitaliseringen är i bästa fall irrelevant och i sämsta fall negativ. Obs att vi här pratar om elevernas betyg, inte deras liv. Det finns inget som tyder på att digitalisering är dåligt för människors liv.
Och för övrigt är det inget vi kan stoppa ändå, vi har bara att förhålla oss till det som har skett. Och i den processen ingår självklart att utbilda barn att få ut maximalt av och minska riskerna med den utvecklingen.
Att låtsas som om inget har hänt eller motarbeta skolans digitalisering är just att göra skolan till ett eget spår och därmed inte förbereda eleverna för den framtid de faktiskt kommer att leva i. Och för övrigt inte ens göra skolan relevant för elevernas samtid
Ursäkta lång tråd men det här är viktigt. Vi kan inte kosta på oss att bedriva den här typen av forskning och debattera den som om den vore relevant. Det är att kasta samhällsresurser i sjön. Dessa studier kommer att hamna i arkiven under kuriosa ändå nån gång snart (~10-70 år).
Alla vi som sysslar professionellt med de här frågorna (sade hon lite svävande) har ett ansvar att peka ut kejsaren som naken och därefter ge både vuxna och barn terapi att bearbeta att de sett en naken kropp. (Nej förlåt, jag kunde inte låta bli.)
Men ni fattar. Vi måste tillhandahålla tankeverktyg för att alla, utan undantag, ska minimera digitaliseringens risker och maximera dess vinster.
Och vi måste lära oss att fakking LÄSA OCH TOLKA FORSKNING! Det här går inte längre! Det haglar resultat över oss, vi har aldrig förr exponerats för så mycket forskning. Och forskning står högt i kurs.
Det är ju jag glad för men forskningsresultat är inte alltid sådana att vi kan implementera dem i våra liv eller jobb rakt av.
Man vill ha tid att läsa studien, i brist därpå abstraktet, i brist därpå pressmeddelandet, i brist därpå tidningsartikeln och i brist därpå rubriken och ingressen. Och då går det som det går. 🤷‍♀️
En sak till som jag tror är viktig: jag tror att många är kritiska mot digitaliseringen därför att folk tjänar ohemult mycket pengar på att kränga skit till skolor. Men då är det den råa kapitalismen man är emot. Och där är jag helt med!
Men att säga att skolan ska stå utanför digitaliseringen för att vi lever i en värld där det är ok att tjäna pengar på vad skit som helst är ju som att inte stå för allas lika värde och rättigheter pga företag som skor sig på Pride.
Missing some Tweet in this thread?
You can try to force a refresh.

Like this thread? Get email updates or save it to PDF!

Subscribe to Elza Dunkels
Profile picture

Get real-time email alerts when new unrolls are available from this author!

This content may be removed anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member and get exclusive features!

Premium member ($3.00/month or $30.00/year)

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!