, 40 tweets, 7 min read
My Authors
Read all threads
En het gaat beginnen. Tijdens het lessen voorbereiden en kooraraangementen maken voor de schoolmusical zal ik meekijken naar belangrijke zaken over de toekomst voor het onderwijs.
#hoorzittingcurpuntnu
@amberwalraven mag het spits afbijten.

Nu al een oproep om in te zetten op de kwaliteit van de docent. En daarna pas te kijken naar de ontwikkeling van dit proces. Nu stopzetten. Kwaliteit van docent is belangrijker voor de voortgang en vernieuwing van het onderwijs.
@amberwalraven zegt:
Ontwikkeling van het formele curriculum en de uitwerking ervan zijn door elkaar geraakt tijdens het proces van curriculumpuntnu.

Start met een gedegen probleemanalyse. Formele curriculum zou tot stand moeten komen i.s.m. overheid, wetenschap en onderwijs.
Uitwerking ligt bij de scholen en kwalitatief goede leraren.
Klaas van Veen is wel blij met de producten. Hij pleit voor een regelmatige curriculumvernieuwing. Blijf letten op de overladenheid voor docenten.

Proces is niet makkelijk gelopen, maar zet dit niet stop. Het is moeilijker om een curriculum weer van de grond te krijgen.
Van Veen: bal ligt bij de politiek en schoolbesturen. Zij moeten radicaal anders gaan besturen om de kwaliteit van onderwijs hoger te krijgen. Niemand zou de keuze maken om in het PO te werken door de indeling van het werk en het salaris, terwijl het het mooiste beroep is.
Hoorzitting gaat ook veel over de algemene kwaliteit van het onderwijs. @amberwalraven pleit voor structureel meer middelen en een betere manier van besturen. Investeren in de autonomie en kwaliteit van de leraar. Het afschaffen van de lumpsum zou voor haar een goed begin zijn.
Vraag over draagvlak aan van Veen.

Er is een poging gedaan om meer draagvlak te creëeren. Groter dan bij 2032. Nog steeds problematisch. Er zijn belangrijkere issues waar leraren mee moeten kampen dan de curriculumvernieuwing.

Er moet meer gebeuren aan draagvlak.
Van Nierop wil de discussie meer richting de leerlingen ipv de leraren. Hij mist dit nu. Hoe kunnen we een curriculum bouwen waar leerlingen maximaal kunnen doorstromen. Mbo en bedrijfsleven worden nu vergeten.
Van Nierop vindt de voorstellen voor het nieuwe curriculum noodzakelijk voor vmbo. Vooral het leergebied Digitale Geletterdheid en de kijk naar Burgerschap.
Structuur van het onderwijs en curriculumvernieuwing kunnen niet losstaan van elkaar volgens van Veen. Pak deze gelegenheid dus aan om de structuur eerst aan te pakken.
Goed leren omgaan met de digitale wereld is noodzakelijk voor doelgroep vmbo. Van Veen en @amberwalraven pleiten meer voor de kwalitatieve leraar die dit als toepast in zijn/haar onderwijs.
Van Veen: voornaamste doel van onderwijs is het kwalificeren. Qua vorming gebeurt er dan ook al veel. De drie functies van onderwijs bestaan al jaren en zijn onlosmakelijk verbonden aan het onderwijs.
Vorming van de leerling zit ook vast in de pedagogische kwaliteit van de docent volgens @amberwalraven. Meer ruimte in de klas daarvoor zou goed zijn, maar dat hoeft niet vastgelegd te zijn in het curriculum, maar in de kwaliteit van de docent.
Eerste hoorzitting is voorbij.

@amberwalraven: investeer in de kwaliteit van de leraar.

Van Veen: gooi dit werk niet aan de kant, maar ga wel eerst kritisch na wat je in vervolg hiermee wil en pas daar de onderwijsstructuur eerst op aan.

Van Nierop: ziet veel kansen voor (1/2)
doelgroep (vmbo/mbo) met deze voorstellen.
Tweede hoorzitting.

@jandevries (CNV) , Ewald Vervaet (Steungroep Kleuteronderwijs) en @HannahBijlsma (Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs)
Cnv is vanaf het begin verbonden aan curriculumpuntnu. De Vries is zeer enthousiast over product en proces. Zou meer betrokkenheid willen zien van meer scholen in het meewerken binnen het proces. Dat wil hij dan ook willen vergroten in de volgende fase.
De Vries vindt het tijd voor een door zetting van de vernieuwing. De huidige kerndoelen waren te breed en te vaag. De producten zouden volgens De Vries voldoen aan het terugdringen van overladenheid in het curriculum.
Vervaet: de kleuter is een ander persoon dan gewoon wat makkelijkere stof doen dan in de onderbouw van het PO. Daar moet rekening meegehouden worden. Zorg voor een specialisatie op de pabo voor het Kleuteronderwijs.
Beschrijf de jonge leerling niet naar leeftijd. Geef anders les aan de kleuter en verwacht andere dingen van je jonge leerling. Sociale vorming erg belangrijk bij het jonge kind. Mag meer in het curriculum.
Nu is er een meer maatschappelijke discussie bezig met Beertema en Vervaet over Nederlands.
Volgens Bijlsma gebeurt er al heel veel van wat er nu in de nieuwe producten staan. Dit proces van curriculumpuntnu zou wel de aanleiding kunnen zijn voor het gesprek op scholen over wat we de leerlingen willen leren. Dat is het belangrijkste volgens haar.
Politiek heeft nu twee belangrijke taken:

1. Hoe krijgt het vervolg vorm?

2. Er moet op de school een persoon komen die het gesprek. Kan gaan leiden op de scholen over de curriculumvernieuwing. Hier moet ruimte, tijd en middelen beschikbaar voor komen.
De Vries wil eigenlijk dat alle scholen nu al aan de slag gaan met de nieuwe bouwsteen.

????

Zonder herziening van de onderwijsstructuur zal het invoeren een van nieuw curriculum niet kunnen plaats vinden. Teleurgesteld in de reactie van het kabinet waar niks in staat
Over middelen, tijd en ruimte voor dit proces
Tweede sessie zit er op.

De Vries: ga nu al met de bouwstenen aan de slag op school, Masr zorg er voor dat genoeg middelen, tijd en ruimte voor is.

Vervaet: ga weer meer specialiseren op Kleuteronderwijs in de pabo. Kijk wanneer kinderen ergens aan toe zijn en maak niet alles
vast aan de leeftijd.

Bijlsma: dit proces zorgt voor het gesprek ook scholen. Dat is het belangrijkste. Er moeten op elke school tijd, ruimte en middelen beschikbaar komen voor dit gesprek
Derde sessie:

@JuutR (Levende Talen), Ramon Moorlag (Informatiekunde) en Cees Klaassen (@KVLOnL)
Judith Richters: breek de voortzetting van het proces los voor de leergebieden. Sommige leergebieden zitten te smachten naar nieuwe kerndoelen en is het product ook al goed. Van andere gebieden niet.
Levende Talen is positief over het resultaat en de samenwerking met curriculumpuntnu.

Geen klachten over het proces.
Moorlag: er is een duidelijke probleemanalyse voor het leergebied Digitale Geletterdheid.

We moeten aansluiten op de maatschappelijke veranderingen op digitaal gebied.
Claassen: positief over het product van sport en bewegen.

LO moet goed verankerd zijn en blijven in zowel PO als in VO
Richters pusht vanuit Levende Talen vooral voor het bestrijden van de laaggeletterdheid in het Nederlands. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheud van de docent Nederlands.
Claassen: verschillen in de kwaliteit van bewegen van leerlingen valt of staat bij de implementatie in het PO. Wel/geen vakleerkracht, tijd die van de gymles af gehaald wordt door naar de locatie te lopen, wel/niet 2 uur per week.
Richters: examens zijn niet representatief voor de taalvakken. Levende Talen heeft ongeduld. Ze willen sneller de eindtermen krijgen vanwege hoge urgentie. Wees praktisch en klein met de voortzetting van dit curriculumvernieuwing proces
Moorlag:
Kansongelijkheid zal afnemen als de minimumeisen voor digitale geletterdheid worden geïmplementeerd. Iedereen krijgt dan wat aangeboden en niet alleen de kinderen met een smartphone.
Derde sessie is afgelopen.

Richters: snel verder met dit proces. Snel naar de eindtermen toewerken en niet voor elk leergebied hetzelfde pad bewandelen.

Moorlag: ga nu aan de slag met digitale geletterdheid. De minimumeisen moeten worden geïmplementeerd. Nieuw vak noodzakelijk.
Claassen: doorgaan met dit proces op gebied van sport en bewegen. Vakdocenten en genoeg uren zijn de basis van een nieuw en goed curriculum.
Nu tot 13:30 pauze. Ga ik ook maar weer even verder met alle voorbereidingen. Tot zo!
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with Bastiaan Sparnaay

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!