#hoorzittingcurpuntnu
Nu al een oproep om in te zetten op de kwaliteit van de docent. En daarna pas te kijken naar de ontwikkeling van dit proces. Nu stopzetten. Kwaliteit van docent is belangrijker voor de voortgang en vernieuwing van het onderwijs.
Ontwikkeling van het formele curriculum en de uitwerking ervan zijn door elkaar geraakt tijdens het proces van curriculumpuntnu.
Start met een gedegen probleemanalyse. Formele curriculum zou tot stand moeten komen i.s.m. overheid, wetenschap en onderwijs.
Proces is niet makkelijk gelopen, maar zet dit niet stop. Het is moeilijker om een curriculum weer van de grond te krijgen.
Er is een poging gedaan om meer draagvlak te creëeren. Groter dan bij 2032. Nog steeds problematisch. Er zijn belangrijkere issues waar leraren mee moeten kampen dan de curriculumvernieuwing.
Er moet meer gebeuren aan draagvlak.
@amberwalraven: investeer in de kwaliteit van de leraar.
Van Veen: gooi dit werk niet aan de kant, maar ga wel eerst kritisch na wat je in vervolg hiermee wil en pas daar de onderwijsstructuur eerst op aan.
Van Nierop: ziet veel kansen voor (1/2)
@jandevries (CNV) , Ewald Vervaet (Steungroep Kleuteronderwijs) en @HannahBijlsma (Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs)
1. Hoe krijgt het vervolg vorm?
2. Er moet op de school een persoon komen die het gesprek. Kan gaan leiden op de scholen over de curriculumvernieuwing. Hier moet ruimte, tijd en middelen beschikbaar voor komen.
????
Zonder herziening van de onderwijsstructuur zal het invoeren een van nieuw curriculum niet kunnen plaats vinden. Teleurgesteld in de reactie van het kabinet waar niks in staat
De Vries: ga nu al met de bouwstenen aan de slag op school, Masr zorg er voor dat genoeg middelen, tijd en ruimte voor is.
Vervaet: ga weer meer specialiseren op Kleuteronderwijs in de pabo. Kijk wanneer kinderen ergens aan toe zijn en maak niet alles
Bijlsma: dit proces zorgt voor het gesprek ook scholen. Dat is het belangrijkste. Er moeten op elke school tijd, ruimte en middelen beschikbaar komen voor dit gesprek
Geen klachten over het proces.
We moeten aansluiten op de maatschappelijke veranderingen op digitaal gebied.
LO moet goed verankerd zijn en blijven in zowel PO als in VO
Kansongelijkheid zal afnemen als de minimumeisen voor digitale geletterdheid worden geïmplementeerd. Iedereen krijgt dan wat aangeboden en niet alleen de kinderen met een smartphone.
Richters: snel verder met dit proces. Snel naar de eindtermen toewerken en niet voor elk leergebied hetzelfde pad bewandelen.
Moorlag: ga nu aan de slag met digitale geletterdheid. De minimumeisen moeten worden geïmplementeerd. Nieuw vak noodzakelijk.