het onderwijs van de toekomst doe je voor volgende generaties en niet voor één volgend kabinet.'
:)
het hoofd bieden is niet mogelijk met het huidige niveau van investeringen.'
Nee! Maar waarom steunen dan niet al deze partijen de staking??!!
'In Nederland lukt het echter niet een brede en sterke
leercultuur te ontwikkelen waarbij er synergie ontstaat tussen onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke partners....
'Leerlingen en studenten krijgen op alle niveaus de hoge
waardering die ze verdienen voor zowel praktische als
theoretische vaardigheden.'
Dit uiterst interessante deel van de koers komt volgens mij niet terug bij de ankerpunten.
Gelukkig. Maar de bulletpoints wel?
Er had natuurlijk moeten staan: 'Nieuwe antwoorden uit onderzoek vinden tijdig hun weg naar het onderwijs.'
genoemde intensievere begeleiding, stelt dit leerlingen en
studenten in staat om hun talenten te ontdekken en gaandeweg weloverwogen keuzes te maken.'
Het is de vraag of dit systeem van los zand echt tot betere keuzes leidt?
dat kennis steeds sneller veroudert.'
Au au au mijn hart voor kennis.
We staan voor de taak om naast de rechten op een bekostigde opleiding tot en met NLQF-niveau 7 (master), een publiek stelsel van leven lang ontwikkelen onderwijs uit te bouwen in aanvulling op de bestaande onderwijsleerlijnen in het initieel onderwijs.
Wie bekostigt dit? Als ik het goed lees, ook 'publiek'. Ook 'fluïde'? Opnieuw een vreemd plan omdat het niet haalbaar lijkt.
'Het vertrekpunt daarbij is dat een bevoegdheid geen eindpunt is, maar een markeringspunt in de ontwikkeling van de leraar als professional. Dit neemt niet weg dat we hoge eisen blijven stellen: daar doen we geen concessies aan.'
gemakkelijker wordt om werken en leren te combineren.'
(Tja, @amberwalraven, kom er maar in)
onnodig nog meer complexiteit toevoegen. Liever een paar harde afspraken die voor iedereen gelden, dan een oerwoud aan uitzonderingen en een lappendeken aan speciale bepalingen.'
'De constatering dat er in het Nederlandse onderwijs veel goed gaat, vormt het vertrekpunt voor dit discussiestuk.'
Je ziet die politici denken: dus het gaat goed, maar we moeten de leraren meer betalen en leerlingen moeten langer naar school? Da's dus heeeeeel veel duurder, maar het gaat al goed?
Het verschil tussen koers en ankerpunten is mij nog niet duidelijk, maar ik ga voor 100% onbevangenheid ;)