, 23 tweets, 5 min read
My Authors
Read all threads
Ik geef de reguliere master @RDAcademie verdiepingsthema ict in het onderwijs, collegereeks (met bijbehorend tentamen) ontwerp en onderzoek, soms persoonlijk professioneel leren (doelen stellen, reflecteren, professionele ontwikkeling), maar vooral elk cohort: algemene didactiek
Zoals eerder gezegd is algemene didactiek een van onze drie onderwijslijnen. De docentrol die het meest verbonden is met deze lijn is die van de pedagoog. Maar een deel van de inhoud van de colleges heeft ook raakvlakken met de rol van vakdidactisch specialist.
En, als je echt goed kijkt, komen ook aspecten van de rol van de professional natuurlijk naar voren. Het lastige is dus, dat het vak algemene didactiek veel heren moet dienen, maar geen echt eigen tentamen heeft.
Want, zoals gisteren gemeld, we toetsen geintegreerd. Dat betekent dat aspecten van algemene didactiek (AD) terug komen in alle tentamens. Bij het onderbouwen van een lessenreeks, in de stage en bij zelfevaluatie.
Laat ik voor de inhoud van de lijn eens beginnen bij onze eindtermen. Daarin staan onze 3 rollen (vakdidactisch specialist, pedagoog en professional), en per rol de eindtermen, ingedeeld in cognitie, vaardigheid en attitude. Dit zijn ze voor de vakdidactisch specialist.
De pedagoog
En de professional
Daar zullen jullie ongetwijfeld een mening over hebben. Waarom dit? Waarom niet dat? Ik zou zeggen: vraag het me! Dat heb ik liever dan retweets met 'moet je nu toch zien, hoe belachelijk!' Want laten we wel wezen: het onderwijs vraagt dat we het SAMEN doen.
Het vingers wijzen naar de opleidingsinstituten, het beschimpen, het roepen hoe slecht het allemaal is, daar gaan we het niet mee oplossen. Samen werken aan de beste docenten voor de klas krijgen, dat is onze taak. Ja, dat vraagt ook openheid van de kant van instituten.
Persoonlijk doe ik dat al lang op mijn eigen account, en nu krijg ik de kans dat hier te doen. En dat doe ik graag! Het verbeteren van de opleiding van docenten is iets wat de instituten en scholen aangaat. Stel vooral je vragen nav deze eindtermen.
Ik kom nog terug op de colleges AD en hoe die toewerken naar deze eindtermen. Want jullie willen nog steeds weten of we klassenmanagement nu wel of niet behandelen natuurlijk!
Nu eerst skypen met het Expeditieteam Lerarenagenda!
Klaar voor het vervolg van de draad en op naar de inhoud van de colleges Algemene Didactiek. Als je kijkt naar de eerder gedeelde eindtermen, dan draagt AD vooral bij aan de rol van de pedagoog, maar ook aan die van vakdidactisch specialist.
Het programma is thematisch opgebouwd aan de hand van de ICALT systematiek van observeerbare pedagogisch-didactische docentvaardigheden, oplopend in moeilijkheidsgraad:
Veilig en stimulerend leerklimaat
Efficiënte lesorganisatie
Duidelijke en gestructureerde instructie
Intensieve en activerende les
Leerstrategieën aanleren
Afstemmen op verschillen
De basisliteratuur bestaat uit drie verplicht aan te schaffen boeken. Aanvullende (links naar) literatuur en andere bronnen bij de verschillende thema's worden in de colleges en via de digitale leeromgeving ter beschikking gesteld.
Geerts, W., & van Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren

Jolles, J. (2017). Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving

William, D. (2013). Cijfers geven werkt niet
Ik introduceer het vak als volgt op mijn omgeving op Brightspace:
In het eerste semester stond dit gepland:
Uiteindelijk is de volgorde een beetje aangepast en hebben we studenten ook af en toe laten kiezen (bijvoorbeeld tussen college over ADSL of een herhalingscollege/extra oefencollege klassenmanagement (praktische situaties spelen, direct feedback).
Je ziet dat het bij AD gaat om leren en instructie, pedagogiek en communicatie. Zaken als effectieve leerstrategieën, werking van het brein/werkgeheugen, motivatie, formatief handelen, klassenmanagement, adolescentiepsychologie etc.
Ik deel op mijn eigen account regelmatig mijn overdenkingen, voorbereidingen, enkele slides en afsluitende reflectie. Nu zegt dat niet alles over wat ik dan echt DOE in het college, maar het geeft een beeld.
Zie hier de slides van de eerste 3 colleges van dit semester. drive.google.com/file/d/1VX9Afh… Communicatie, klassenmanagement en omgaan met conflicten. Overigens is het daarmee dus niet behandeld en dus 'af'. Vandaar deze aanwijzing:
En DAAR moet dus ook de kracht van samen opleiden zitten. Een goede lijn tussen instituut en praktijk. Ook zo'n aspect van opleiden waar ik een draadje over zou kunnen maken.... Ik ben weer benieuwd naar jullie reacties? Wat vinden jullie van AD en dit eerste semester?
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with NL_Leraar

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!