, 23 tweets, 15 min read
Over een week staat de onderwijsbegroting op de agenda en de staking van het primair onderwijs samen met het voortgezet onderwijs. De inzet is het noodpakket als beginpunt.
Onderwijs heeft behoefte aan lange termijn plannen met échte investeringen.
avs.nl/sites/default/…
Tweeënhalf jaar geleden was ik een slapend @AObtweets lid. Ik werd wakker geschud in 2017 door het werkdrukrapport wat uitkwam. Ik besefte mij dat het niet aan mijn eigen lat lag dat ik zoveel tijd kwijt was.
aob.nl/nieuws/aob-rap…
Het was mijn collega @DoanhTruong die mij benaderde voor een reportage van @EenVandaag.
Het was voor mij een keerpunt. Ik was oprecht geëmotioneerd, ik meende elk woord.
Toen kwam ook de keiharde spiegel.
Hoe hebben we het zover kunnen laten komen?
Ik steek hand in eigen boezem en ga op zoek naar 'de stem van de leraar' in dit alles. Het is ook de tijd van de start van @POinactie en onder aanmoeding van @karinwinters schrijf ik mijn eerste blog ooit, die uit mijn tenen komt.
onderwijswijven.nl/de-maandelijks…
Ik ging op zoek naar bijeenkomsten en conferenties. Ik woon een vergadering van @AObtweets bij en ik zoek naar waar ik een bijdrage kan leveren.
In die tijd was ook de premiere 'Juf voor het leven' van @JeanetMeijs in de Balie van @BestuurBon. vimeo.com/211328857
In de eerste ronde hoor je op minuut 28 een naïeve eigenwijze lerares de vraag stellen of kennis en vervolgens 21stcenturyskills (bedoelde toen eigenlijk al domeinspecifieke kennis en vaardigheden natuurlijk) elkaar echt bijten of elkaar kunnen aanvullen.
beteronderwijsnederland.nl/nieuws/2017/04…
In de tweede ronde haal ik nog de kleuterverlenging vraag aan @NaomiTekst en de scherpe observator ziet daar dan ook de eerste ontmoeting met @peterkwint. Door die dag ontmoette ik mijn onderwijsmaatje @markonderwijzer (ik doe geen hartjes anders wordt hij boos ;-) )
Hij betrok mij bij @Lerareninactie en nam mij ondertussen mee in de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Ik realiseerde mij ondertussen dat veel van wat ik leerde niet klopte (zoals de leerpiramide😅) en ook hoe weinig invloed wij eigenlijk hebben in het onderwijsveld.
Ik nam toen ook deel aan de praktijkspiegels van @MinOCW waar ik kennismaakte met @jwhengeveld als leraarambtenaar. Dat waren fijne bijeenkomsten.
leraar.nl/news/view/5865…

Ik ging naar de @MeetupNL bijeenkomsten en de lezingen georganiseerd door @Meesterschapper of @DeBalieLeert
Twee bijeenkomsten maakte indruk op me bij @MinOCW .
De eerste ging over rekenen en de TIMSS. Weinig leraren, wel uitgevers en lerarenopleiders. Een van de geopperde ideeën was groep 8 leraren een jaarlijkse rekentoets afnemen. Onrealistische schijnoplossingen vanaf het bureau.
De tweede ging over ruimte in regels, de gewraakte brochure. Het bleek over het inspectiekader te gaan en maakte duidelijk dat er weinig 'harde regelgeving' is. Ik realiseerde mij dat ik het inspectiekader en wetgeving onvoldoende kende. Kennis is macht onderwijsinspectie.nl/documenten/bro…
Ondertussen waren er veel interessante lezingen, maar die van Edith Hooge veranderde iets in mijn denken.

Professionele autonomie is verantwoordelijkheid nemen.

Wij zijn verantwoordelijk voor het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces.
Dit werd des te duidelijker in de discussie over het lerarenregister. onderwijskoppen.nl/wp/2017/10/ik-…



Vreemd wanneer je nu erover nadenkt m.b.t. bekwaam en bevoegd i.c.m. het lerarentekort.
.@markonderwijzer nam me mee naar @AcademicaBC Making Shift Happen met Anders Ericsson en Stellan Ohlsson wat veel veranderde in mijn denken. e-meester.nl/wp-content/upl…

Onderwijs is cruciaal, zo ook de editie erna academicabusiness.college/making-shift-h…
Tijdens de @researchED_NL editie van 2018 vertelde @JanTishauser over Graham Nuthall
De invloed van peers en wat ik vooral meenam is dat de ene klas de andere is en dat je niet copy paste kan doen. De perfecte les bestaat niet.

Dit liet mij realiseren dat de rol en het vakmanschap van de leraar cruciaal is. @staatonderwijs van 2018 liet zien dat we al 20 jaar dalen en de kansenongelijkheid groeit.
Dit riep bij mij vragen op, dus ben ik dat gaan uitzoeken.
In mijn dagelijks lesgeven eiste ik steeds meer mijn professionele autonomie op en werd ik steeds meer architect ipv uitvoerder.

Ik kleed mij sinds 2017 steeds netter, ik ben een betrokken, vakkundige professional. Dat is het beeld van de leraar wat ik wil uitstralen.
Ik volgde alle ontwikkelingen en probeerde bij te blijven met kennis. Ik sloot me aan bij initiatieven als @BVLNederland. De crux is namelijk dat de werkdruk en onvoldoende centrale onafhankelijke informatie ervoor zorgt dat we onvoldoende geïnformeerd en georganiseerd zijn.
De Onderwijscoöperatie had dat onderwijsinhoudelijke gesprek waar @rkneyber het in zijn podcast met @JanvandeVen81 over had moeten organiseren.
soundcloud.com/rene-kneyber/f…
Maar ook in zijn boek de sluipende crisis wordt duidelijk dat de afstand tussen werkveld en OCW te groot is.
Het is goed dat @Lerarencollect er komt, ik denk dat @JanvandeVen81 en @thijsroovers de beroepsgroep mee kan nemen de volgende fase in. Binnen de @AObtweets zijn ook veranderingen gaande en ook daar komen oude normen en waarden terug met o.a. @jelmerevers en @Kimvanstrien.
In 2018 komt het boek van @EvaNaaijkens @meesterlezer uit. Zij laten zien en horen hoe je door de leerkracht centraal te zetten, processen te stroomlijnen en keuzes te maken in wat je wel of niet doet werkdruk kan verlagen en je daarmee inzet op kwaliteit.
flipthesystem.libsyn.com/9-en-wat-als-w…
Inmiddels laat @staatonderwijs van 2019 zien dat het lerarentekort de meest kwetsbare scholen het hardste raakt. In elk debat komt het terug, maar er wordt maar niet met de vuist op tafel geslagen. In aanloop naar de staking in maart schreef ik dit.
didactiefonline.nl/blog/vriend-en…
Afgelopen maand is een school van mijn bestuur gesloten. Ik ken collega's, kinderen en ouders van deze school. Het kwalitatieve lerarentekort raakte Amsterdam Zuidoost vijf jaar geleden al. Het had mijn school kunnen zijn. Vakmanschap is geen liefdadigheid
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with NL_Leraar

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!