Burgers t.o. Staat (en Olies) bij rechter = inequality of arms van hier tot gunter. Mede daarom had TK ooit amendement aangenomen voor proefprocessenfonds om tot #jurisprudentie te komen. #gaswinning#groningen
Die 2 ton die ooit specifiek bestemd was voor proefprocessen & #jurisprudentie#rechtsorde#gaswinning#groningen, is nu al voor meer dan de helft opgegaan aan ondersteuning van burgers bij Arbiter Bodembeweging (géén jurisprudentie).
HR 19 juli 2019, ECLI:NL:HR:2019:1278 (waarmee dus #jurisprudentie is verkregen!) is *onze* casus. Alles deden en doen wij op toevoeging Raad voor Rechtsbijstand. En we zitten nog steeds diep in de shit.
Want vrijwel nooit ging dat over #groningen, terwijl hier een grote groep mensen woont die stelselmatig achtergesteld wordt (geen "gevoel", zoals Staat en Olies #spinnen, maar feit).
Hier volgt een draadje voor mede-gedupeerden, (rechts-) wetenschappers, belangengroepen, (lagere) overheden en alle anderen die zich noodgedwongen of professioneel bezighouden met #gaswinning#groningen#rechtsstaat.
Van 2016 tot 2020 voerden wij bij Rechtbank Noord-Nederland een civiele rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden, staatsbedrijf EBN, Maatschap Groningen en NAM. In deze zaak werden prejudiciële vragen gesteld aan de Hoge Raad, waarvoor we een aparte procedure doorliepen.
Het had alle kenmerken van een proefproces.
TK reserveerde via een amendement op de begroting van EZ geld om gedupeerden te ondersteunen bij rechtszaken t.b.v. jurisprudentie (bit.ly/3f4VKvA ). Dat werd geparkeerd in het werkbudget van de NCG. Er gebeurde niets mee.
Er is nog veel meer te zeggen, maar ik laat het bij onderstaand draadje.
Tot slot nog wat opmerkingen voor wie nu denkt: "O, wat een lang draadje, kan die Nicolette Marié dit niet ff in een handige PDF stoppen, zodat ik dit op m’n gemak in mijn luie leunstoel tot me kan nemen."
Ik had me voorgenomen om met informatie via Twitter te stoppen. Het kost heel veel tijd en energie, en ik ben als ernstig gedupeerde Groninger al jaren in een naargeestige rechtszaak tegen Staat/EBN/NAM/Maatschap Groningen verwikkeld. (Daar doe ik geen mededelingen over.)
Niemand betaalt me om waardevolle informatie in tweets te stoppen. Na een steile leercurve ben ik nu noodgedwongen een halve geoloog, een halve jurist en een halve overlevingskunstenaar geworden.
Ook iemand als de onschatbare Babette Ubink van der Spek wordt niet betaald.
2/ Al vóór #gaswinning#groningen was er in toepasselijke mijnwetten een #zorgprincipe vastgelegd. En in het Besluit houdende aardgas- en aardolieconcessie “Groningen” van 30 mei 1963 staat dit over de #zorgplicht:
3/ In de Mijnbouwwet, die na jarenlange discussie (o.a. over omkering bewijslast, die er toe niet in kwam!!!) in werking trad op 1 januari 2003, is die #zorgplicht bij #mijnbouwschade voor heel Nederland (dus ook #Groningen) verwoord in artikel 33:
"Het boek geeft een weinig verheffend, maar leerzaam beeld hoe wetgeving tot stand komt: een #Staat (EZK) die lokaal bestuur monddood maakt, #burgers niet hoort, open staat voor lobbyisten en verborgen houdt ook zelf #mijnexploitant te zijn en kosten draagt"
1/17 In Nederlands Juristenblad (NJB 2020-01, bit.ly/2s8wdgD) hekelt em. prof. Van Dunné op basis van door o.a. Babette Ubink van der Spek aangedragen informatie het “slappe geologische fundament” onder adviezen Commissie Waardedaling.
2/17 Van Dunné merkt op dat Atlas voor Gemeenten (en dus Commissie Waardedaling o.l.v. mr A. Hammerstein) de effecten van beweging van de bodem als gevolg van #gaswinning#groningen wel erg eenvoudig voorstelt:
3/17 Atlas voor Gemeenten gaat totaal voorbij aan de site specific ground response, ook wel site effect genoemd. De ondiepe ondergrond in #groningen kan nogal heftig reageren op bevingen als gevolg van #gaswinning. Van Dunné legt o.a. het fenomeen ‘opslingering’ uit: