Mieke de Waal (9 april 1997). ‘Gewoon les’ is vaak te moeilijk. Volkskrant
Is dit je vast overtuiging, ja, dan zul je die in je onderwijs voortdurend bevestigd zien, niet beseffend dat je zelf en je collega’s dat onderwijs de vorm hebben gegeven die dit oplevert.
archive.org/details/onphen… zoek op ‘intelligence’ ‘intelligent’
Synoniem gebruikt? Karakter - talent - intelligentie.
Ik moet daar toch iets meer over gaan uitzoeken.
Theodore M. Porter (2018). ‘Genetics in the madhouse. The unknown history of human heredity’ Princeton UP press.princeton.edu/titles/11242.h…
Neef Galton werd voorvechter van de eugenetica, een manier van denken over verschillen in intelligentie die tot zeer veel ellende zou leiden, zelfs nog na WO II.
csustan.edu/sites/default/…
Nicholas Wright Gillham (2001). ‘Sir Francis Galton. From African exploration to the birth of eugenics’ Oxford UP global.oup.com/academic/produ…
Alfred Binet ging daar aanvankelijk in mee, en dacht dus al in termen van individuele verschillen voordat hij zijn test op schoolse capaciteiten ontwierp. Maar dat terzijde.
Gepubliceerde Engelse versie:
‘Assessment in historical perspective’
benwilbrink.nl/publicaties/97…
(ook vermeld in Homo Deus van Harari, maar dit terzijde)
B. A. Prinsen (1935). ‘Intellectmetingen bij kinderen. Bijdrage tot een vergelijkend onderzoek van stad en platteland’ goo.gl/2vZ5SD (scan hele proefschrift).
p. 34: Correlatie tussen IQ en schoolprestatie is 0,52.
Ik weet niet of deze claim over aandacht voor de individuele scholier ook correct is voor het Europese onderwijs, maar dat is een ander thema.
Springend punt: wat zijn die ‘quantified facts’? Is het dat deze erfelijk zijn?
Over intelligentie zie ook De Bruyckere, Kirschner & Hulshof (z.d.) ‘Juffen zijn toffer dan meesters’ 105-111.
Leila Zenderland (1998). ‘Measuring minds. Henry Herbert Goddard and the origins of American intelligence testing’ Cambridge UP (uitverkocht).
2,1% - 2,4 - 3,6 - 7,9 - 11,4 - 26,4 - 44,3 - 62,4 (1940).
Geen eigentijdse tegenspraak, maar 65 jaar later, door Richard Lewontin (1970, Bulletin Atomic Scientists):
Bron: p. 5 in Richard C. Lewontin 1970 ‘Race and intelligence’ arthurjensen.net/wp-content/upl…
Beng. Die zit. Nu de rest nog.
Sir W. H. Hadow (chair) 1924 Report of the consultative committee on psychological tests of educable capacity and their possible use in the public system of education catalog.hathitrust.org/Record/0064958…
dividing line between the influence of inheritance and the influence of environment or training is subject to dispute, but every one who has investigated the facts carefully admits that the former has some influence. Mental and moral
p. 41-2: “The study of mental and moral heredity is thus the study of the greater resemblance or less difference of related than of unrelated individuals.”
Interacties schrijft Thorndike ook maar toe aan erfelijkheid.
Let wel, dit boekje staat vol met beweringen, het gaat niet om resultaten van serieus wetenschappelijk onderzoek (waarvoor Thorndike ook bekend staat). Invloedrijk? Enorm.
Deze mannen zien wat zij graag willen zien, en dat zien ze niet. Vgl 1e tweet.
Over Thorndike & intelligentie een informatieve analyse in Karier 1986 ‘The individual, society, and education. A history of American educational ideas’ 170-6 books.google.sm/books?id=UrxSU…
Interessant om dit hfdst. over Binet door te kijken (Google geeft meerdere blz.); omdat Binet een grensverleggend psycholoog was, en vooral omdat zijn werk over intelligentie zo verkracht is in de VS.
Its author interviewed: pbs.org/wgbh/pages/fro… sporting Binet in the very first sentence. Informative.
books.google.nl/books/about/In…
Dutch school exams have become a kind of aptitude tests, also.
‘The first half of the nineteenth century: ‘aptitude’ becomes an essential hereditary feature: birth of a new ideology justifying social inequalities’
‘The age od tests: aptitude as a measurable reality. The science of aptitudes as the warrant of a legitimate social order’
Nice to see a plan come together. In a nutshell Bisserets the story told in this thread, in terms of ‘aptitude’.
“And had he [Galton] been more self-aware he might have understood that his proto-eugenic pronouncements celebrated the social milieu—and met the psychic needs—of Francis Galton”
Brigham, by the way, originated the SAT, the Scholastic Aptitude Test of CEEB (first used in 1937, admissions Ivy League universities).
Carroll not online, but I got a surprise:
Robert J. Sternberg (Ed.) (2018). ‘The nature of human intelligence’. Cambridge UP.
archive.org/details/TheNat…