Regrettably, ‘the Standards’ is not an open access publication.
In Nederland beschikbaar in universiteitsbibliotheken.
Deze tweet is een regelrechte ontkenning van ongeveer alles wat ooit over de eisen van validiteit van tests en toetsen is geschreven. #kennisinstituut????
Het is mijn project om aan die tegenspraak bijdragen te leveren ;-) (1977, '80, '83, '86, '94, '11, '12)
Er is NIETS aan meerkeuzetoetsen dat de kwalificatie ‘objectief’ rechtvaardigt. Heb het al in 1977 uitgelegd, ten overstaan van Solberg c.s. benwilbrink.nl/publicaties/77…
De vraag is of onderwijs op aarde is
1) om de arbeidsmarkt te dienen,
2) om nieuwe generaties weerbaar te maken,
of (voor de verzoeners onder ons)
3) beide in een goede balans.
15% functioneel ongeletterd bij de overgang bo-vo: het bo faalt op 2).
Maar aan die stijgende mobiliteit lijkt nu een (voorspelbaar) einde gekomen: Goldthorpe 2016 thebritishacademy.ac.uk/sites/default/…
Bukodi & Goldthorpe (2018). Social Mobility and Education in Britain. Research, Politics and Policy.
Goldthorpe publiceerde eerder met Robert Erikson 1992 ‘The constant flux. A study of class mobility in industrial societies’, weer zo’n klassieker die ik van kaft tot kaft had moeten lezen, maar wel in mijn boekenkast staat ;-)
Als we nu eens ophielden leerlingen altijd maar te rangordenen? @Cito, bent u daar nog?