Aku kerja sebagai Terapis Autisme, kalau kau nak tahu.
Follow tau thread ni
So tambah -ism, sebagai pelengkap keadaan. Ala, ism ism, biasa dengar kan? Liberalism, Secularism dll. Tapi bukan Isma.
Boleh jadi dia kena 2/3 je, boleh jadi dia kena semua 3/3. Bila gabung, jadilah Autism.
Biologinya begitu, bukan sebab dia tak nak. Jangan pula kau cop kawan kau Autism pula sebab tak faham lawak. Itu lawak kau yang tak jadi
Tetapi konsep Triad tadi tetap sama (content). Asal faham 3 konsep tu, setel.
Aku tak nak masuk bab punca Autism, nanti muncul isu vaksin pula, panjang cerita.
Sekarang, zaman kajian semakin berkembang, baru kita tahu, "terencat akal" tu terlalu generalise dan sempit. Terbahagi kepada Intelectual Disability (ID), Autism (ASD), GDD dan macam-macam lagi.
Mental Retardation pun sekarang dah ditukar jadi Intelectual Disability (ID). Nak tahu contohnya, Forest Gump. Tu ID la tu.
Banyak lagi, dan tak semestinya mesti macam ni.
Ala macam kita la, main tekan pen waktu boring, atau main tali mikrofon waktu nervous atas pentas.
Stimming physical: kipas-kipaskan tangan atau goyang-goyangkan badan
Stiming visual: suka tengok lampu, kristal, langit tanpa boring.
Banyak lagi contoh lain.
Sebab stimming tu tanda ekspresi diri. Kalau kita halang semua jenis stimming, macam kita pun stress kalau tak dapat ekspresikan hati kita kan?
Tempat duduk meja makan semua orang mesti sama, mainan dia susun jangan ubah, jadual setiap hari sama je dll.
Macam mana nak berhadapan? Kita kena pandai guna konsep Social Story.
Akan jumpa doktor gigi.
Minggu depan gunting rambut.
Bulan ini ada kenduri kahwin.
Apa-apa saja jenis perubahan dari jadual biasa sehari dia.
- Banyakkan gambar dari tulisan
- Gambar mesti kemas, bersih dan tak banyak distraction
- Lain warna tulisan lain mesej dia
- Font kena jelas dan guna bold, italic dan underline sebaiknya.
Siap, print! 😊
Kalau dia jenis faham perbualan, boleh jelaskan lagi mendalam. Atau baca sama-sama dengan dia.
Kalau jenis non-verbal, kena banyak main nada suara, gambar dan straight to the point.
“Aiman nak nasi.”
“Abah pergi mana.”
Tapi, BUKAN SEMUA speech delay itu Autism. Ia hanya simptom.
Sebabnya, nak bagi peluang budak tu “outgrow” simptom dia.
Maksudnya, mungkin lepas dia tu okay bercakap. Atau hand flapping tu bukan stimming pun.
Yang lebih pakar ialah CP, sebab neurodevelopmental disorder ialah fortè dia.
Paeds lebih kepada physical and emotional development, bukan Psychological.
- CP (rancang intervention plan dia)
- Speech Therapist (bantu dia bercakap)
- Occupational Therapist (perbaiki skil sosial, sensori dan skil psikomotor)
- Behaviour Therapist (supaya tahu behaviour yang betul)
Dengar bunyi kipas macam helikopter.
Pijak rumput macam jarum.
Nampak lampu macam pandang matahari.
Seksa tau, kasihan dia.
Benda ini dipanggil Sensory Processing Disorder.
Dia akan tune kan balik hyper/hyposensitive tu kepada normal. Macam kita calibrate balik measurement tools untuk jadi neutral (0)
Ambil masa berbulan
Jalan selalu jengket, sebab kaki rasa geli, deria kat tapak kaki dia oversensitive.
Mata selalu hampir tutup rapat (macam orang rabun tu) sebab deria penglihatan hypersensitive.
Ini semua simptom Autism.
Aku yang tweet lebat kat sini pun tak ada kepakaran untuk buat diagnosis. Hanya mampu educate.
Korang tak tweet mana-mana doktor, ceritakan sakit korang dan tanya, itu kanser ke tak.
Tapi kena jumpa, buat test bagai, baru tahu diagnosis. Sama je dengan Autism.
Jawapan pendek, tak boleh.
Jawapan panjang, taaakkk boooolleeeeehhhh...
Tapi, kita boleh bantu dia untuk adapt dengan dunia ‘normal’ melalui intervensi seperti terapi (ada banyak jenis).
1, Occupational Therapy. Bantu dari segi tumbesaran psikomotor halus dan kasar, sensori, patuh arahan resepsi, skil imitasi dll.
Orang yang buat terapi tu kita panggil OT.
Sangat penting untuk yang ada speech delay. Akan bantu untuk dia praktis otot mulut, lidah, bibir, pipi dll.
Sebab setiap huruf ada otot tertentu untuk kuatkan supaya boleh sebut.
Budak Autism, benda ini delay, tak automatik macam budak normal.
Sebab itu penting budak speech delay kena pergi jumpa Speech Therapist. Kat pusat aku ada servis ni.
Ini sangat berguna bagi budak yang ada masalah tingkahlaku macam kerap tantrum, menangis tak berhenti, tak tahu macam mana cara nak panggil mak ayah, dll.
Pendek kata, melibatkan cara berlakuan macam kanak-kanak normal.
ABA guna konsep operant conditioning, iaitu rewards bila berkelakuan baik (positive reinforcement) dan ignore/minimise negative behaviour (tapi tak guna konsep Punishment)
Tahu kajian Pavlov dan anjing? Dia bunyikan loceng setiap kali bagi makan kat anjing, dan air liur anjing mengalir sebab makanan depan mata.
Dia buat banyak kali, sampai satu masa, dia bunyikan loceng (tapi tak ada makanan) air liur anjing terus mengalir
Ini Classical Conditioning. ABA pakai Operant Conditioning yang lebih kompleks. Susah nak cerita kat sini je.
Cukup faham asas konsep ini, setel.
Motivasi luaran macam ni penting supaya dia ada minat untuk belajar pandang mata bila cakap, menyahut bila dipanggil dll.
Kita panggil, Extrinsic Motivation.
Sebab kita nak dia buat secara natural, bukan lagi sebab nak pujian/mainan semata-mata.
ABA secara ringkas guna konsep macam ni la. 1 tahun menuntut pun belum tentu kau akan pakar. Kompleks ilmu dia
Contoh terapi lain:
- Alternative Augmentative Communication (AAC)
- Early Intensive Behaviour Intervention (EIBI)
- Program Pendidikan Keibubapaan
- Greenspan Floortime Approach
First, mesti diagnosis dulu.
Second, baru rancang pelan intervensi.
Macam kau sakitlah. Mesti tahu penyakit apa dulu, baru cari jalan nak rawat, ubat apa pembedahan apa.
Tapi kalau sakit hati aku tak pakar sangat
Kali ini, aku nak cerita pasal tantrum dia.
Kenapa terjadi, apa jenis-jenis yang ada, macam mana nak handle dll.
Follow tau.
Tantrum, sebab dia nak/tak nak sesuatu dan dia cuba bagitahu kita. Dia nak in control. Tak nak buat kerja, tak nak pergi sekolah, mengamuk sebab tak bagi main gajet, itu semua tantrum namanya.
Mudah faham, dia mengada-ngada & lepaskan emosi
Antara penyebab, over-stimulation. Bunyi sekeliling terlalu bising (audio), terlalu banyak pergerakan depan mata (visual), sakit dengan air shower rasa tajam (sentuhan).
Ini bukan salah budak tu. Memang dah sampai breaking point dan had dia.
Tantrum - dia melepaskan marah, sedih, geram atau apa saja, sebab dia nak in control berbanding kita.
Meltdown - dia ‘break’ sebab dah tak tahan dengan sesuatu. Macam kita lah, stress gila dengan kerja sampai satu tahap macam nak nangis.
Sebelum aku share tip nak handle:
1. Aku cerita campur teori dan praktikal. Walaupun tak ada anak, tapi kena gigit cakar tumbuk tu dah biasa dah.
2. Dekati mereka dengan hati. Cuba untuk faham apa mereka nak sampaikan.
Sebab dia tak boleh bercakap, jadi cara nak ekspresikan diri tu sangat terhad.
Kalau kita marah, kita boleh tengking, tinggi suara, pandang tajam dll.
Kalau yang tak boleh bercakap? Macam mana nak luahkan?
Kau jangan marah sangat kalau kena teruk dengan dorang. Aku faham perasaan tu. Simpan marah tu, bila kau faham, automatik kau jadi kesian sebenarnya.
Respect kat parents yang lalui hari-hari.
1. M - Masa sebelum tantrum, apa jadi
2. R - Reaksi dan tingkahlaku dia
3. T - Tindakan kita sebagai respons
Style kan? On the spot je fikir ni, sekarang dalam MRT, on the way balik kerja 😂
Cuba kenal pasti apa trigger.
Adakah dia mula berbunyi “ehmmmmm” macam orang tengah geram?
Atau dia nampak asyik tak fokus dan macam nak tidur (mengantuk).
Cari indicator yang jadi trigger kepada tantrum dia
Apa perbuatan dia waktu tantrum? Menjerit? Baring guling atas lantai? Cuba nak cakar orang lain?
Tingkahlaku dia biasanya menggambarkan sesuatu mesej.
Memukul diri, nak perhatian.
Mencakar, sebab marah dengan orang.
Dan macam-macam lagi.
Okay tarik nafas, hembus......
Fuh fuh..
Okay sambung.
Lepas dah tahu penyebab, dah perhati tingkahlaku dia, kita beri respons selari dengan mesej dia sampaikan.
Dia nak perhatian, kita berilah perhatian.
Dia nak rehat? Kita berilah rehat.
Yang penting, bila bagi ni jangan sampai manjakan.
Lepas dah faham, baru kita tahu macam mana nak MENGENDALI.
Itu formula lain pula:
Hiraukan,
Alih Perhatian,
Teruskan.
Atau HAT 🎩 🧢
😆
H - Hiraukan
Buat tak nampak je tingkahlaku negatif dia tu. Cakar, gigit, pukul diri sendiri.
Bukan hiraukan dia.
Hiraukan tingkahlaku.
Letak bantal ke, jauhkan dia dari orang ramai ke. Apa-apa.
Yang penting buat dengan poker face. Muka neutral. Sebab kita tengah hiraukan tindakan negatif dia.
Distract dia dengan benda yang neutral pada dia. Yang tak benci juga bukan yang dia suka.
Tujuan nak alih perhatian dia dari tantrum kepada benda neutral.
Jangan bagi benda dia suka, nanti dia faham “kalau aku tantrum lagi nanti aku akan dapat mainan tu.”
Budak tantrum kita pujuk dengan bagi aiskrim contohnya.
Bahaya, sebab nanti dia akan faham, lepas ini nak tantrum lagi lah. Baru la ayah aku bagi aiskrim.
Kecuali kalau dia benci aiskrim la, so itu jadi denda pada dia. Kah kah kah.
Apa yang dia tengah buat sebelum tantrum tadi?
Proceed macam biasa. Kalau tengah buat kerja sekolah, teruskan buat kerja.
Bagi dia faham yang tantrum macam mana pun, dia takkan dapat lari dari kerja.
Tapi kalau dia tantrum sebab tak dapat buat, bantulah dia.
Kerja tu ringkaskan, mudahkan, supaya akhirnya dia boleh buat juga akhirnya.
Tapi jangan buat selalu, sebab kita manjakan dia pula. Kita taknak dia belajar,
“Asal tantrum je, kerja aku dipermudah.”
Kalau yang jenis kuat menangis, kau kena banyak sabar.
Respect pada mak ayah budak Autism ni. Korang lah permata syurga yang sebenar.
Haaa.. Dia ada dua jenis.
Pertama, externalised. Dia keluar sebagai amukan macam tantrum. Dia menjerit, mencakar, menangis dll.
Kedua, internalised. Dia asingkan diri, diam tak nak cakap. Nampak macam merajuk lah sebenarnya, tapi bukan.
Kalau itu anak kau, kau bagi dia masa untuk cool down. Sebab bukan salah dia. Dah terlalu stress dan sampai breaking point.
Kalau dia boleh faham, tanya dia okay tak (lepas dah cool down).
Bagi dia ruang. Biar dia kendalikan emosi dia.
1. Jangan judge. Family dia lagi tahu dia macam mana.
2. Tanya family dia, ada perlukan pertolongan tak? Kalau tak ada, takpe.
Buat macam biasa. Tak payah tunjuk-tunjuk, ambil gambar dll.
Once we have compassion but not stigma towards them, then we will be open for any learning of the knowledge about it.
Ilmu tu penting. Teruskan menuntut, agar kita dapat memahami budak Autism ini lagi mendalam.
Jangan menyerah kalah dalam membantu budak istimewa ni, tak kisah diagnosis apa pun. Pasti ada sweet and sour dalam kerja ni.
Tapi, bayangkan betapa banyak pahala Allah bagi bila budak tu berjaya sebab kau. Fuh!
That’s when you will realise, changing someone’s world is already more than enough.
You will feel satisfied more than anything in this world.
Ini motivasi aku terus bertahan dalam kerjaya ‘pelik’ ni.
Sekarang zaman Google.
Bila dah baca banyak, jangan pula jadi tiket untuk label sana sini. Dia Autism, itu Autism. Semua pelik je kata Autism.
Dah jadi over-awareness pula!
Panjang cerita dia, tak semudah kata “sebab vaksin” atau “mak salah makan.”
Amboi kau. Boleh dapat Nobel dah 🤦🏻♂️
Thank you so much for reading, loving, commenting and retweet. I appreciate it.
Working with kids is my passion. Doakan aku berjaya jadi Psikologis okay?
- Aiman Amri,
Special Needs Educator