, 17 tweets, 4 min read
My Authors
Read all threads
Ik heb zojuist een eerste versie gemaakt van de samenvatting van het onderzoeksvoorstel dat op 17/12 ingediend moet worden. Ik zal jullie daar vanmiddag wat meer over vertellen (want dan heb ik met collega's overlegd wat ik wel en niet mag delen :-)).
Tot die tijd nu eerst maar een kort overzicht over mijn onderzoeksreis tot nu toe. Ik hoor zoals altijd ook graag jullie vragen hierover, mocht je ergens benieuwd naar zijn.
Ik ben na mijn studie Toegepaste Onderwijskunde aan @UTwente promotieonderzoek gaan doen aan de @OU_Nederland. Dit onderzoek ging informatievaardigheden, specifiek op Internet.
Hoe zoeken en evalueren leerlingen informatie op het Internet, en hoe zou je deze vaardigheden in vaklessen (geschiedenis) icm vakinhoud kunnen aanleren/versterken? Na mijn promotie ben ik terug gegaan naar Twente, om als universitair docent te werken bij mijn oude opleiding.
Hier gaf ik onderwijs aan onderwijskunde studenten en deed ik een project als vervolg op mijn promotieonderzoek. Wederom heb ik samen met docenten lessen ontwerpen die inhoud en informatievaardigheden combineerden.
Na 4 jaar Twente stapte ik over naar Nijmegen, het toenmalige instituut voor toegepast sociaal wetenschappelijk onderzoek. Ik had even behoefte aan focus op onderzoek, zonder stress van onderwijs. Ik begeleidde een aio, en deed verschillende projecten.
Onder andere rondom didactische ict-bekwaamheid van docenten. Bij het ITS was er geen eis om wetenschappelijke publicaties op te leveren. Dat was een mooie bonus, maar aangezien het ging om contractonderzoek was het veelal het opleveren van een rapport.
Ik werd gevraagd om op de @RDAcademie als externe docent het verdiepingsthema ict in het onderwijs te geven, en zo kwam het balletje aan het rollen om lerarenopleider te worden (over hoe ik dat werd en me daarin heb ontwikkeld volgt later deze week nog een draadje).
Ik stapte over naar de RDA en werd daar universitair docent. Ik moest me vooral concentreren op opleider worden, maar qua onderzoek nam ik een driejarig project mee, dat we in augustus 2018 hebben afgerond. Je kunt er hier alles over lezen: nro.nl/onderzoeksproj…
Belangrijkste taak daar voor mij was het professionaliseren van leerkrachten in het doen van praktijkgericht onderzoek naar hun eigen praktijk. We hebben onze begeleiding onderzocht, en het effect op onderzoekende houding gemeten.
Inmiddels is er 1 publicatie over het project verschenen en werken we aan de rest van de publicaties. Voor mij is dit schrijven van publicaties dus echt weer even inkomen (na een aantal jaar niet 'te hoeven' en mijn concentratie op opleiderschap).
Ik vind schrijven echt niet makkelijk en zoek te vaak excuses om het niet te doen. Onderwijs gaat voor, ik vind het moeilijk, het lukt niet. En dat terwijl ik, als ik een dag schrijf, het altijd wel weer leuk begin te vinden.
Ik weet dat publicaties erg belangrijk zijn in de academische wereld, maar voor mij voelt dat niet zo. Ik heb er de afgelopen jaren dus niet keihard op ingezet. Met de publicaties waar ik nu aan werk, heb ik het gevoel weer 'terug te gaan komen in de wetenschap'.
Maar makkelijk vind ik dat niet. Ik heb best last van faalangst, imposter syndrom en een gevoel van 'wat heb ik te melden'. Ik neem mezelf nu voor om elke dag iets te schrijven, en dat te behandelen als een afspraak in mijn agenda, zodat ik er niet onderuit kan.
Ik vind onderzoek doen dus heel leuk, maar ik ben nog niet bekwaam in 'afmaken' :-) Als ik de data heb, zelf een idee heb, dan is de uitdaging voor mij over :-) Wie heeft goede tips om hier mee om te gaan en de liefde voor het schrijven te hervinden?
Goed, nog weinig inhoudelijks over mijn onderzoek, maar dit wilde ik eerste even kwijt. Er volgen nog draadjes over de inhoud (we hebben nog een hele week samen he)
Ik ben ook benieuwd wat jullie vinden over de balans tussen onderwijs en onderzoek voor een universitair docent, hoe moet die verhouding zijn? En zou je ook stappen mogen zetten als je heel goed bent in onderwijs?
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with NL_Leraar

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!