Laten we toch maar eens een nationaal debat over nut en noodzaak van examens organiseren, denk ik dan. En over wat we onder kwaliteit van een examen meten verstaan. Idem terzijde.
En wat zegt dat over de kwaliteit van het wiskundeonderwijs in, bijvoorbeeld, het vmbo? De OECD: kwalitatief onder de maat. read.oecd-ilibrary.org/education/equa…
- Paddenstoelen (4 vragen)
- Watertank (idem)
- Bibliotheken (3 vr)
- Piramide van geodriehoeken (4 vr)
- Mount Everest (4 vr).
Is dit ex. ‘een degelijke toetsing van de eindtermen’ (Duivesteijn)?
Vergeleken met het examen wisk. B vwo is vmbo-gt veel moeilijker: naast het paraat hebben van de wiskunde moeten de lln. immers OOK alle NIEUWE informatie uit de context in het werkgeheugen vasthouden! benwilbrink.nl/publicaties/14…
Lln. verschillen onderling in capaciteit van dat werkgeheugen, en in toevallige voorkennis van contexten. Wat testen we dan met zo’n examen precies? Is het wel een examen?