Hari ini kita sambung #lawanberitapalsu dengan berbincang mengenai kepincangan / berat sebelah (bias).
Bahagian 1:
Bahagian 2:
Bahagian 3:
Bahagian 4: inilah bebenangnya!!
Semalam kita telah berbincang mengenai falasi mantik, dan hari ini kita akan membincangkan kepincangan dalam sains.
Sebelum anda didedahkan dengan bagaimana untuk membaca sebuah tulisan ilmiah, anda kena tahu sedikit sebanyak mengenai bagaimana eksperimen itu dijalankan, keadaan, pembolehubah, kaedah analisis.
Oi berbelitnya. Baiklah, sila baca contoh di bawah.
Utk membuat bancian, sebagai org yg bijak, saya pergi ke tempat yg ramai og. Mudah sikit.
Jadi saya pergi ke restoran Sate Hj Samuri.
"Penduduk Kajang Suka Makan Makanan Berkolestrol, Gula dan Garam Tinggi"
Jadi apa kesilapan saya?
1. Jika kita nak buat bancian yg saksama, kita kena pergi ke seluruh Kajang dan buat kumpulan bancian kecil utk dapat data yang menyeluruh.
Ahh...klasik. Dah ramai yg menulis mengenai Kesan Dunning-Kruger. Kepincangan ini menceritakan, semakin banyak kita tahu, semakin banyak benda yg kita sedar kita tak tahu.
Ini merupakan perangkap yang paling licik. Kadang-kadang saya pun terjebak dengan kepincangan ini. Kita mudah cenderung untuk mengesahkan idea kita (untuk kata idea kita betul).
Saya terlibat dlm perbincangan ayam gunting lebih sedap drpd ayam goreng seringgit. Maka kecenderungan saya dlm hujah saya utk menyenaraikan 'ayam gunting sedap' (megesahkan idea) berbanding mempertimbangkan ciri kedua jenis ayam goreng td, kemudian, buat kesimpulan.
Baiklah contoh lain;
Perdebatan anti senjata api di Amerika merupakan perbualan yang hangat, dan nampaknya takkan habis. Kita sambung di tweet seterusnya.
Confirmation bias.
Oi ingatkan ilmu ini baik-baik sahaja. Rupanya ada sumpahan. Sumpahan yg dimaksudkan di sini ialah; bila anda dibentangkan dgn 1 idea baru, tetapi idea itu dirasakan menambah kepercayaan anda terhadap sesuatu.
Anda pernah pergi belajar memandu kereta manual kan?
Pertama kali memandu kereta manual rasa nak gugur jantung. Anda tekan pedal minyak, tapi kereta tak bergerak. Anda lihat brek tgn sudah diturunkan. Aik kenapa tak bergerak?
"Lepaskan klac la bodoh! Kan aku dah ajar banyak kali. Tekan minyak sikit, kemudian turun brek tangan, kemudian lepaskan klac perlahan-lahan. Itu pun tak tahu ke?!"
Jurulatih memandu anda terkena sumpahan ilmu.
Terus ke kepincangan seterusnya!
Kepincangan ini agak spesifik sikit. Tetapi ramai juga yang terjebak. Bila kita dipersembahkan dengan maklumat yang samar, kita cenderung untuk mengisi maklumat yang lompong mengikut andaian kita. Sila baca contoh di bawah: